معرفی بزرگترین سدانهای آمریکایی تاریخ
این روزها به دلیل محبوبیت کراساوورها، خودروسازان آمریکایی تقریباً همهٔ سدانهای خود را حذف کردهاند اما این شرکتها سابقهای طولانی در ساخت سدانهای بزرگ دارند.
از دههٔ 60 تا اوایل دههٔ 80 میلادی دوران اوج این ماشینها بود و سدانهای عظیمالجثهای در جادههای آمریکا حکمرانی میکردند. این قایقهای جادهای که با کروم و وینیل پوشیده شده بودند، لاستیکهای دورسفید داشتند و از پیشرانههای حجیم V8 نیرو میگرفتند، بزرگترین بزرگترینها بودند. حال در این مطلب میخواهیم 10 نمونه از این دایناسورها را معرفی کنیم. اینها بزرگترین سدانهای آمریکایی تاریخ هستند که کوچکترین آنها 5.6 متر طول دارد.
10-شورلت ایمپالا 1973
طول: 5.65 متر
کوچکترین سدان این لیست 5,657 میلیمتر طول دارد که حتی از جدیدترین نسل مرسدس بنز S کلاس هم نزدیک به 20 سانتیمتر بیشتر است! این ماشین نسل پنجم شورلت ایمپالا است که در سال 1970 به بازار آمد و یکی از پرفروشترین محصولات جنرال موتورز بود. موتور استاندارد این نسل ایمپالا یک نمونهٔ 5.7 لیتری V8 با 145 اسب بخار قدرت بود اما کسانی که قدرت بیشتری میخواستند میتوانستند موتور 7.5 لیتری V8 را با 245 اسب بخار قدرت انتخاب کنند.
9-دوج رویال موناکو 1977
طول: 5.73 متر
دوج رویال موناکو برای کسانی طراحی شده بود که به دنبال خودرویی مقرونبهصرفه ولی با کمی تجمل بودند. این ماشین در داخل با صندلیهای وینیلی استاندارد و در بیرون با چراغهای مخفی افراد را تحت تأثیر قرار میداد. نسل سوم موناکو که در سال 1974 به بازار آمد، روی پلتفرم C-Body کرایسلر ساخته شده بود و در انواع مختلف سدان، کوپه و استیشن به تولید میرسید.
8-مرکوری مارکویس 1969
طول: 5.82 متر
مرکوری برند میان ردهٔ فورد بود که محصولات آن بالاتر ساختههای فورد و پایینتر از لینکلن قرار میگرفتند. سدان پرچمدار مرکوری در دهههای 60 تا 80 مدل مارکویس بود که نسل دوم آن در سال 1969 به بازار آمد. در سال 1972 برای این نسل پیشرانهٔ بزرگ 7.5 لیتری V8 ارائه شد که 224 اسب بخار قدرت و 464 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
7-کادیلاک دویل 1974
طول: 5.86 متر
دویل که یکی از محبوبترین و پرفروشترین محصولات کادیلاک محسوب میشد، برای سال 1971 بهطور کامل بازطراحی شد و با نسل چهارم به بازار آمد. دویل در این نسل به خودروی واقعاً عظیمی تبدیل شده بود و لقب کشتی جادهای برازندهٔ آن بود. این ماشین از تجهیزات فراوانی هم برخوردار بود که برای آن زمان فوقالعاده بودند. بهعنوانمثال، دو ایربگ جلو و کنترل کشش برای دویل قابل سفارش بودند.
6-کرایسلر نیویورکر 1978
طول: 5.91 متر
در اواخر دههٔ 70 سدانهای آمریکایی به بزرگترین حد خود رسیدند. یکی از این هیولای غولپیکر نسل نُهم کرایسلر نیویورکر بود که در سال 1974 معرفی و تا سال 1978 تولید شد. این خودرو روی پلتفرم C-Body کرایسلر ساخته شده بود که در بسیاری از دیگر خودروهای این لیست هم مورداستفاده قرار میگرفت. نیویورکر بهصورت استاندارد با یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری V8 عرضه میشد و یک نمونهٔ 7.2 لیتری هم برای آن قابل سفارش بود.
5-الدزمبیل ناینتیایت 1974
طول: 5.90 متر
یکی دیگر از غولهای بزرگ دورهٔ C-Body جنرال موتورز الدزمبیل ناینتیایت یا 98 بود. هرچند الدزمبیل در سال 2004 تعطیل شد اما در دههٔ 70 میلادی روزهای شکوه خود را سپری میکرد. دلیل این شکوه را میتوانید در خودروهایی مثل همین ناینتیایت 1974 ببینید که علاوه بر ابعاد عظیم، برخورداری از پیشرانهٔ 7.5 لیتری V8 الدزمبیل بنام راکت هم به اعتبار و شکوه آن افزوده بود.
4-لینکلن کانتیننتال 1977
طول: 5.92 متر
لینکلن بهعنوان رقیب مستقیم کادیلاک و ایمپریال، در سال 1970 پس از نُه سال سرانجام نسل پنجم سدان پرچمدار کانتیننتال را روانهٔ بازار کرد. این نهنگ عظیم آمریکایی حالا بزرگتر از همیشه شده بود و در سال 1977 نیز با اضافه شدن سپرهای جدید برای مطابقت با قوانین ایمنی، طول آن به 5,918 میلیمتر رسید و به درازترین سدان در تاریخ فورد تبدیل شد. در آن زمان طبق قانون جدید، سپر خودروها میبایست در برابر برخوردی با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت مقاومت میکرد.
3-کادیلاک فلیتوود 1974
طول: 5.93 متر
فلیتوود برای دههها سدان پرچمدار کادیلاک بود و نهایت تجمل و امکانات زمان خود را ارائه میکرد. نسل دهم این ماشین که روی پلتفرم C-Body جنرال موتورز مشترک با بیوک الکترا و الدزمبیل ناینتیایت ساخته شده بود و در سال 1971 معرفی شد، از همیشه بزرگتر و لوکستر شده بود. طول این نسل در سال 1974 به 5,936 میلیمتر رسید. در این سال همچنین پیشرانهٔ عظیم 8.2 لیتری هم برای فلیتوود ارائه شد که بزرگترین موتور V8 تاریخ کادیلاک محسوب میشد.
2-بیوک الکترا 1975
طول: 5.93 متر
نسل چهارم بیوک الکترا که در سال 1971 معرفی شد، در طول سالها همواره درازتر شد تا اینکه نهایتاً طول آن در سال 1975 به 5,928 میلیمتر رسید و به یکی از بزرگترین هیولاها در جادههای آمریکا تبدیل شد. به گفتهٔ بیوک، این سدان غولپیکر مخصوص کسانی بود که میخواستند بدون خودنمایی با یک ماشین لوکس رانندگی کنند. البته متأسفانه قدرت پیشرانهٔ 7.5 لیتری الکترا در سال 1975 به خاطر محدودیتهای تولید آلایندگی و مصرف سوخت به تنها 205 اسب بخار کاهش یافت.
1-ایمپریال لبارون 1973
طول: 5.98 متر
این پایان سفر حماسی ما است زیرا به درازترین سدان در کل تاریخ خودروسازی آمریکا رسیدیم. این خودرو نسل چهارم ایمپریال لبارون است که در سال 1969 معرفی شد اما در سال 1973 طول آن به 5,977 میلیمتر رسید و کشیدهترین سدان آمریکایی لقب گرفت. ایمپریال برند لوکس کرایسلر بود که در سال 1955 بهطور مستقل برای رقابت با کادیلاک و لینکلن ایجاد شد اما تحریمهای نفتی و قوانین آلایندگی موجب نابودی این برند آمریکایی در 1975 شدند.
منبع: پدال