صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

هاشمی‌طبا: با آمدن بایدن هیچ چیز تغییر نخواهد کرد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با آغاز به کار جو بایدن در کاخ سفید، هیچ چیز تغییر نخواهد، دلیل تندروی‌های اخیر نسبت به وزیر امورخارجه را عقده گشایی دانست.

سید مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص برخی گمانه‌زنی های داخلی مبنی بر بهبود شرایط بعد از حضور بایدن در کاخ سفید، گفت: با آمدن بایدن چیزی تغییر نخواهد کرد. تصور کنیم آقای بایدن بخواهد با شرط و شروط به برجام بازگردد که البته پیش‌تر هم شرط‌هایی را مطرح کرده است اما شرط‌های او پذیرفتنی نیست.

وی افزود: اگر بایدن بخواهد به برجام بازگردد و دعوت به مذاکره کند اما حدود این مذاکره را فراتر از انرژی هسته‌ای قرار دهد، آن هم پذیرفتنی نیست. پس بنابراین شرایط تغییر اساسی‌ با آمدن بایدن اتفاق نخواهد افتاد.

هاشمی‌طبا ادامه داد: یک فرض دیگر را هم در نظر بگیریم که آقای بایدن بدون هیچ شرطی به برجام بازگردد و هیچ موضوعی غیر از انرژی هسته‌ای را هم برای مذاکرات احتمالی بعدی مطرح نکند، همه تحریم‌ها را لغو کند و مراودات ما با دنیا مانند گذشته و بهتر از قبل شود. در این شرایط هم مشکل ما حل نخواهد شد چراکه به محض لغو تحریم‌ها، سیستم مدیریتی ما در داخل کشور مجددا به واردات روی می‌آورد و ریخت و پاش شروع می‌شود. در واقع همان سیاست‌ها و روندهای قبلی که ما را دچار مشکل کرده است، بازهم ادامه پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه لغو یا عدم لغو تحریم‌ها تاثیر چندانی بر شرایط کشور ندارد، بیان داشت: در واقع چه بایدن باشد یا نباشد و تحریم لغو شود یا نشود، تاثیر چندانی به حال ما ندارد به این دلیل که ما در داخل سیاست درست اقتصادی که متضمن پیشرفت آینده کشور و حل مشکلات جامعه و مردم حداقل در یک میان مدت باشد، نداریم.

وی اضافه کرد: در نتیجه این بی‌سیاستی داخلی، اگر بایدن نسبت به ما سختگیری کند شرایط همانند وضع کنونی باقی می‌ماند و اگر هم تغییر رویکرد دهد و با ما رفتار درستی داشته باشد، ما هم FATF را بپذیریم و شرایط به کلی خوب باشد، باز هم همان سیاست‌های گذشته که نتیجهی آن اتلاف ارز و هدر دادن منابع است، مجددا باز خواهد گشت که باید برای آن به‌طور ریشه‌ای فکر و چاره‌اندیشی کرد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی پیرامون هجمه‌های اخیر به ظریف با توجه به اینکه برخی آمدن بایدن را به معنی بالا رفتن شانس وی برای انتخابات ریاست جمهوری تعبیر می‌کنند، گفت: ایشان یک سری وظایف طبق قانون دارد که در چارچوب همان به کشور خدمت می‌کند. کسانی که به وزیر خارجه کشور حمله و اهانت می‌کنند حرف مفت می‌زنند، بسیاری از این حرف‌ها بی‌خود و برای عقده گشایی است.

وی ادامه داد: هر فرد ایرانی می‌تواند در انتخابات کاندیدا شود و شورای نگهبان هم رسیدگی و او را تایید یا رد می‌کند. در حال حاضر در کشور ما نهاد تشخیص دهنده در این زمینه شورای نگهبان است و هرکسی که صلاحیت نداشته باشد را رد می‌کند. اگر این‌ افراد شورای نگهبان را قبول دارند پس نگران چه چیزی هستند؟

هاشمی طبا در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر مرعشی سخنگوی کارگزاران سازندگی که وی را یکی از گزینه‌های این حزب در انتخابات 1400 دانسته بود، گفت: ایشان نسبت به من محبت دارند، من از ایشان تشکر می‌کنم اما قصدی برای حضور در انتخابات ندارم.

 

منبع: ایلنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۷۴۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲     ساعت: ۱۱ : ۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024