صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

راهکار ظریف برای تضمین صلح پایدار در افغانستان

وزیر امور خارجه در دیدار حمدالله محب با تأکید بر حمایت از افغانستان، راه‌حل فراگیر سیاسی با حضور همه گروه‌های افغانستانی را بهترین تضمین کننده صلح پایدار در این کشور خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) میزبان «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان بود.

 

 وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند و با اشاره به لزوم خروج آمریکا از افغانستان اظهار داشت: ما راه‌حل فراگیر سیاسی با حضور همه گروه‌های افغانستانی را بهترین تضمین کننده صلح پایدار در این کشور  می‌دانیم. 

 

 *گذرگاه دوغارون بهینه‌سازی شود

ظریف با تاکید بر ضرورت تعمیق رایزنی‌ها بین دو کشور دوست و همسایه در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از افتتاح راه آهن خواف - هرات ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور و ارتباط سریع‌تر با مناطق شرقی ارزیابی کرد و افزود: ضرورت دارد در جهت افزایش همکاری‌های مرزی، گذرگاه دوغارون بهینه‌سازی شود.

* قدردانی از مواضع ایران
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای صلح،  از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و ملت افغانستان قدردانی کرد و بر ضرورت گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی فیمابین تاکید کرد.

حمد الله محب همچنین  با اشاره به افتتاح راه آهن خواف - هرات، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های منطقه‌ای با این گونه خطوط ارتباطی تقویت شود.

 

 همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور و پیگیری پروژه‌های دیگر در دست انجام و به ویژه همکاری بیشتر در حوزه آب، از محورهای دیگر مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان بود.

 

حمدالله محب پیش از این نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. شمخانی در این دیدار با ابراز خرسندی از افتتاح راه آهن خواف - هرات و ابراز امیدواری نسبت به اینکه این پروژه بتواند نقش موثری در ارتقا و تحکیم روابط دو کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها را حیاتی و اجتناب ناپذیر توصیف کرد. 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک دو کشور در موضوعات مختلف به ویژه مسئله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل بین تهران - کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد.

محب در این سفر یک روزه قرار است با دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۸۶۹۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۳     ساعت: ۸ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
  • ٢٦ شوال ١٤٤٥
  • May 05 2024