صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کرباسچی: معیارهای شورای نگهبان شدیدتر از اطلاعات سپاه است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: این‌که عده‌‌ای بگویند با اضافه شدن نام اطلاعات سپاه به نهادهای استعلامی، شرایط برای حضور کاندیداها سخت‌تر شده، چنین نیست. چرا که قبلا نیز این نهاد درباره اشخاص اظهارنظر و در بررسی صلاحیت‌ها ورود‌‌ می‌کردند. با این تفاوت که پیش‌تر از طریق وزارت اطلاعات یا قوه قضائیه نظرات خود را اعمال‌‌ می‌کرد.

مصوبات اخیر مجلس حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است و این در حالی است که اغلب تحلیل‌گران، فعالیت این مجلس را به دور از شعارهای اولیه ارزیابی کرده و معتقدند نمایندگان این مجلس به جای پرداختن به مشکلات اصلی جامعه، به سیاسی‌کاری و اقدامات نمایشی روی آورده‌اند. در این میان، بی‌توجهی به اقتصاد و معیشت در مجلس یازدهم و تجمیع نیروها برای فشار بر دولت، عملا مجلس را از وظیفه نظارتی خود دور کرده است و متاسفانه تاکنون طرحی که بتواند فضای تورم‌زده اقتصاد کشور را به نحو مطلوبی کنترل و سازماندهی کند، اجرایی نشده است.

در این زمینه، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که با وجود تمامی این مسائل، اقدامات انجام شده از لحاظ شکلی حق قانونی مجلس است. او همچنین باور دارد که به هر روی از این ترکیب مجلس‌ نمی‌شود انتظار داشت که خواسته‌های کسانی را برآورده کنند که در انتخابات نبودند، هر چند که بسیاری از اقدامات و طرح‌های این مجلس، در حد شعاری بیش نیست. 

این مجلس محصول کناره‌گیری از انتخابات است 
غلامحسین کرباسچی ددرباره مصوبات اخیر مجلس که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است، به روزنامه همدلی گفت: «این مجلس محصول کار مشترک عده‌‌ای از ‌‌اصلاح‌طلبان و جناح راست افراطی است. مجموعه‌‌ای از ‌‌اصلاح‌طلبان از شرکت فعالانه در انتخابات کناره‌گیری کردند و جناح افراطی راست نیز برای قبضه کردن مجلس از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. بنابراین دو جریان مذکور به هم کمک کردند تا حاصلش مجلسی شود که‌‌ می‌بینیم.»

او در این زمینه اضافه کرد: «از لحاظ شکلی حق قانونی این مجلس است که چنین اقداماتی انجام دهد و هیچ توقعی هم غیر از آن‌ نمی‌رود. گلایه‌ها و نقد افرادی که به انتخابات پشت کردند هم به نظر من نابجاست. چون از این ترکیب مجلس‌ نمی‌شود انتظار داشت که خواسته‌های کسانی را برآورده کنند که در انتخابات نبودند. در عین حال به نظر‌‌ می‌رسد خیلی از اقدامات و طرح‌های مجلس هم شعاری بیش نیست. به عنوان مثال، بحث اخیر مجلسیان در راستای افزودن نام اطلاعات سپاه به نهادهای استعلامی مربوط به کاندیداهای ریاست جمهوری، فقط جنبه‌‌ای شعاری و سیاسی دارد. قبل از این تغییرات هم اگر اطلاعات سپاه، نظری درباره یک کاندیدا داشت اعلام و اعمال‌‌ می‌کرد و این مسئله مانع از تایید صلاحیت اشخاص‌‌ می‌شد.»

برخی مصوبات مجلس فعلی جنبه شعاری دارد
دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص ادامه داد: « اطلاعات سپاه و نهادهای دیگر امنیتی اگر پرونده‌‌ای یا حتی نکته‌‌ای از اشخاص داشته باشند به راحتی‌‌ می‌توانند اعلام نظر کنند و به آسانی‌‌ می‌توانند با ارسال آن به شورای نگهبان، مانع تأییدصلاحیت آنها شود. از طرفی به نظرم، خود شورای نگهبان هم معیارهای ارزیابی‌اش بسیار شدیدتر و بسته‌تر از یک نهاد امنیتی و اطلاعاتی است و تازه در گذشته، گاهی در مورد بعضی افراد، این نهادهای اطلاعاتی بوده‌اند که واسطه تایید صلاحیت پیش شورای نگهبان‌‌ می‌شدند.»

کرباسچی افزود:«چنین مصوباتی بیشتر جنبه شعاری داشته و تغییر محسوسی در روند موجود ایجاد‌ نمی‌کند. کسانی که دنبال محدود کردن کاندیداها هستند و درصددند تا تنها افرادی با ویژگی خاص و مورد قبول آنها وارد مجلس یا ریاست جمهوری شوند، پیش‌تر نیز همین روش‌ها را دنبال‌‌ می‌کردند. ممکن است برخی مواقع به دلیل معادلات خاص سیاسی که در کشور به وجود آمده، افرادی خارج از دایره مقبولیت آنها تایید شده باشند، اما در مجموع شرایط تاکنون به همین منوال بوده و تغییری اتفاق نیفتاده است.»

نمایندگان‌‌ می‌خواهند بگویند کاری انجام داده‌اند
کرباسچی، اضافه کرد: «این‌که عده‌‌ای بگویند با اضافه شدن نام اطلاعات سپاه به نهادهای استعلامی، شرایط برای حضور کاندیداها سخت‌تر شده، چنین نیست. چرا که قبلا نیز این نهاد درباره اشخاص اظهارنظر و در بررسی صلاحیت‌ها ورود‌‌ می‌کردند. با این تفاوت که پیش‌تر از طریق وزارت اطلاعات یا قوه قضائیه نظرات خود را اعمال‌‌ می‌کرد.»

دبیرکل حزب کارگزاران گفت:«به نظرم چنین بحث‌هایی درون مجلس شعاری بوده و اگر از طرف ‌‌اصلاح‌طلبان به آن پرداخته شود بی‌فایده است و بیشتر از تأثیر در ماهیت مسئله، ابزار تبلیغاتی و جنجال بیهوده را ایجاد‌‌ می‌کند که دستاویز رسانه‌های بیگانه هم‌‌ می‌شود. آنچه مسلم است تغییر خاصی در روندی که پیش‌تر وجود داشته، ایجاد‌ نمی‌شود. متاسفانه نمایندگان‌‌ می‌خواهند بگویند کاری انجام داده‌اند در حالی که این نوع اقدامات هیچ تاثیری نخواهد داشت.»

 

منبع: آخرین خبر

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۳۷۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱     ساعت: ۹ : ۱۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024