صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

وکیلی: ناکارآمدی امروز ما محصول ناکارآمدی احزاب است

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نقش احزاب در حل مشکلات امروز کشور توضیحاتی ارائه داد.

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش احزاب در حل مشکلات امروز کشور بیان کرد: عمده شهرت احزاب به دلیل همدردی با مشکلات مردم و در حقیقت فلسفه وجودشان فریادگری مشکلات مردم است و این ویژگی احزابی است که ریشه اجتماعی داشته و از پایین تشکیل و تبدیل به یک بازوی سیاسی شده‌اند.

او ادامه داد: در کشور ما چون احزاب عمدتا سیاسی بوده و از بالا شکل گرفته اند احزاب دولت ساخته هستند و متاسفانه به مرور گسستی بین فعالیت شان و مطالبات مردم رخ داده است. امروز ما کم‌ترین صدا را از احزاب در مشکلات مردم به خصوص مشکلات خوزستان شاهد بوده‌ایم، اما در کشورهای دیگر چون نشاط احزاب و سرزنده بودنشان محصول شکل گیری احزاب اجتماعی و احزابی است که مشروعیتشان را از پایین می گیرند و دامنه فعالیتشان هم دامنه اجتماعی است و در حقیقت پشتوانه شان مردمی؛ از همین رو نیز تفاوت معناداری هم در فلسفه وجودی احزاب ایران با سایر کشورها وجود دارد و هم در فلسفه بقایشان.

وکیلی تاکید کرد: امروز خزان احزاب ایران محصول دور افتادن از مشکلات مردم است و هیچ نسبتی بین عملکرد احزاب ایران و مشکلات مردم وجود ندارد و از همین رو نیز شاهد غیبت احزاب در بحران هایی که برای کشور ایجاد می‌شود هستیم.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: البته امروز مشکلات مردم صرفا به خوزستان خلاصه نمی‌شود، بلکه صدها بحران اجتماعی پیش آمده که احزاب ما اگر ریشه اجتماعی داشتند می‌توانستند در کنار مردم باشند؛ برای مثال در مسائل سیستان و بلوچستان یاری گر مردم ضعیف بوده و یا دست مردم کرونا زده و محروم را بگیرند.

وکیلی ادامه داد: قطعا اگر چنین احزابی با چنین پایه مشروعیتی داشتیم می‌توانستند در موضوع خوزستان هم فریادگر مردم خوزستان و حلقه واسط بین حکومت و مردم مشکل دار باشند، همچنین اگر چنین احزابی داشتیم قطعا زمینه برای دخالت بیگانگان فراهم نمی‌شد، اما چون از وجود چنین احزابی محروم هستیم طبیعتا وقتی مشکلی در کشور ایجاد می شود جریانات برانداز وارد صحنه می‌شوند و صحنه را مدیریت می‌کنند.

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در پاسخ به اینکه آیا پیش بینی از چنین مشکلاتی در میان احزاب وجود داشت؟ گفت: خیر به هیچ وجه، اما اگر ما احزاب اجتماعی داشتیم حتما نظارت بر سدسازی ها صورت می گرفت، اما به هرحال بحران های ناکارآمدی امروز ما محصول ناکارآمدی احزاب مان است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۰۱۷
تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۱۰     ساعت: ۱۲ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024