صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مهمان‌پرست: اقتصاد اصلاح شود، ایران با موضع قدرت مذاکره می‌کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: می‌توانیم با حل مشکلات اقتصادی، بحث برجام را در یک شرایط مناسب‌تری دنبال کنیم و در مذاکرات، در یک موضع قدرت قرار بگیریم.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با مهر، در خصوص ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی کشور گفت: مهم‌ترین اقدامی که دولت باید در ریشه‌یابی مشکلات فعلی اقتصادی انجام دهد این است که نسبت به تغییر ساختار اقتصاد و ساختار بودجه یک اقدام شجاعانه، بر اساس منطق اتخاذ کند.

وی ادامه داد: می‌توانیم با حل مشکلات اقتصادی، بحث برجام را در یک شرایط مناسب‌تری دنبال کنیم و در مذاکرات در یک موضع برابر و بهتری قرار گیریم.

مهمانپرست گفت: زمانی در احیای برجام، بدون اینکه بخواهیم امتیاز اضافه بدهیم موفق می‌شویم که موانع را برداریم و همزمان در جهت تقویت اقتصاد داخلی حرکت کنیم.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان تصریح کرد: اگر قرار باشد بودجه سال بعد مثل گذشته بسته شود و به جای رفع کسری بودجه همچنان دنبال راه‌هایی مثل فروش اموال یا انتشار اوراق باشیم، که نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و افزایش تورم ندارد، نشان می‌دهد که در جهت تقویت اقتصاد حرکت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ولی اگر واقعاً مسیر حرکت را اصلاح کرده و به سمت درست حرکت کنیم، آن موقع مذاکرات ما می‌تواند با اقتدار انجام شود.

مهمانپرست اضافه کرد: قطعاً انجام مذاکرات و به نتیجه رساندن برجام و همچنین رفع موانع تحریمی، عامل تشدید کننده‌ای در رشد همکاری‌ها با همسایگان و کشورهای دوست خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: زمانی که اقدامات ما در داخل، چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد نداشته باشد، سیگنالی به طرف مقابل است که وضعیت اقتصاد بحرانی‌تر خواهد شد و تورم افزایش پیدا خواهد کرد و مردم نیز بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت.

وی افزود: این سیگنال‌ها می‌تواند طرف مقابل ما را به سمتی هدایت کند که دست از فشار برندارد و دنبال زیاده خواهی‌های خودش باشد و شرط و شروط جدید مطرح کند.

مهمانپرست اضافه کرد: لازم است یک هماهنگی کامل در مسئولین دستگاه‌های مختلف از جمله همه قوا اعم از قوه مقننه، مجریه و قضاییه، در کنار نیروهای مسلح بوجود بیاید و همه روی یک طرح جامع به توافق برسند.

وی تصریح کرد: شاید بهترین محل نیز شورای عالی امنیت ملی باشد. ما باید یک طرح بزرگ و همه جانبه را طراحی کنیم که در این طرح بخشی به اقتصاد داخلی، بخش دیگر به بازارهای صادراتی، بخش دیگر توسعه روابط با همسایگان و یک بخش دیگر از آن به مذاکرات برجام مربوط باشد.

سفیر سابق کشورمان در لهستان تاکید کرد: اگر این هماهنگی‌ها به شکل ایده‌آل و کامل شکل گیرد، آنگاه موضع ما در مذاکرات برجام، موضع قدرت خواهد بود و می‌تواند برطرف کننده آن موانعی باشد که طرف‌های مقابل می‌خواهند جلوی پای ما قرار دهند.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۶۸۶۷
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۱۱     ساعت: ۱۱ : ۴۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
  • ١٠ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 18 2024