صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نقوی حسینی: تمام مشکلات ما با چین و روسیه حل نمی‌شود

نماینده ادوار مجلس گفت: اگر دستگاه دیپلماسی دولت بهتر واقعیت های عرصه بین الملل را تجزیه تحلیل کند و برای هر موضوعی استراتژی و تاکتیک موثری را برگزیند، قطعا ضررهای کمتری نصیب ما می شود و منافع بیشتری را از این نوع بازیگری خواهیم برد.

سیدابراهیم رئیسی با دست خالی از چین به ایران برگشت و بازار ارز نیز این را فهمید؛ به همین دلیل قیمت دلارهر روز بالاتر می رود.

سیدحسین نقوی حسینی درباره اشتباهات محاسباتی دولت سیدابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی گفت: اگر دولت آقای رئیسی نگاه به شرق دارد، به پیمان شانگهای پیوست و امروز سعی می کند با مسکو و پکن قراردادهای بلندمدت تجاری و اقتصادی ببندد.

وی افزود: چین اگر اقتصاد اول دنیا نباشد حتما اقتصاد دوم دنیا است و روسیه نیز همچنان جزء قدرتهای جهانی محسوب می شود. غربی ها نمی توانند امروز به ایران نقد کنند که چرا به سمت تقویت روابطش با شرق می رود. آمریکا یک بار ایران را با برجام سوزاند بنابراین نباید توقع کند که ایران به سمت شرق نرود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: البته چین و روسیه نیز براساس منافع ملی شان تصمیم می گیرند بنابراین اگر دولت آقای رئیسی انتظار داشته باشد که چین و روسیه بیایند و تمام مشکلات ما را حل کنند، حتی حاضر شوند برای ارتباط با ایران جلوی آمریکا و اروپا بایستند و وارد جنگ اقتصادی با غرب شوند، قطعا توقع درستی نیست.

وی ادامه داد: الان چین با آمریکا حدود 500 میلیارد دلار در سال مراوده اقتصادی دارد بنابراین از مناسبات خود با آمریکا و اروپا مراقبت می کند. روس ها نیز در تنظیم روابط شان با غرب قطعا ملاحظاتی را بر پایه منافع ملی شان اعمال می کنند. پس اگر کسی در دولت فکر کند همه مشکلات ایران با چین و روسیه حل خواهد شد، قطعا فکر نادرستی دارد.

حسین نقوی حسینی با بیان اینکه ایران باید توقعش در اندازه واقعیت هایی باشد که اتفاق می افتد، گفت: متأسفانه دولت همت و تلاش لازم را برای پیشبرد گفتگوهای برجامی به خرج نداد. البته غربی ها به تعهدات برجامی شان عمل نکردند و در آینده نیز نخواهند کرد اما ما نیز مثل آنها باید با برگ برجام بازی کنیم و غربی ها را به بن بست بکشانیم.

وی افزود: وقتی مذاکرات برجامی را متوقف می کنیم و آن را به بن بست می کشانیم، طبیعی است که غربی ها در مقام مدعی ظاهر می شوند و بیشتر علیه ما تبلیغات می کنند. نتیجه آن خواهد بود که فضای بین المللی بیشتر علیه ما موضع می گیرد و طبعا مشکلات ما نیز بیشتر می شود. اگر دستگاه دیپلماسی دولت بهتر واقعیت های عرصه بین الملل را تجزیه تحلیل کند و برای هر موضوعی استراتژی و تاکتیک موثری را برگزیند، قطعا ضررهای کمتری نصیب ما می شود و منافع بیشتری را از این نوع بازیگری خواهیم برد.

 

منبع: نامه نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۶۲۱۷
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۲/۱۷     ساعت: ۱۳ : ۵۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024