صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در دیدار عبدالسلام با امیرعبداللهیان

مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در دیدار با امیرعبداللهیان در مسقط ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در صنعاء را تشریح کرد.

«محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن سه‌شنبه شب پنجم اردیبهشت با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان در رأس هیأتی به مسقط سفر کرده و‌در مقصد دوم این سفر نیز قرار است به بیروت برود.

امیرعبداللهیان در دیدار سه‌شنبه شب محمد عبدالسلام در مسقط گشایش‌های ایجاد شده در زمینه پرونده انسانی و تبادل اسرا در یمن را مثبت خواند و بر اهمیت وحدت سرزمینی یمن تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار، طرح و اقدامی که به رفع محاصره یمن و برقراری آتش بس همه جانبه و تفاهم بین گروه‌های سیاسی یمنی منجر شود، استقبال می‌کند.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان همچنین روز سه‌شنبه در تهران در دیدار مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه درباره وضعیت یمن نیز کفت‌وگو کرده بود. رفع محاصره یمن و تحولات این کشور نیز از جمله محورهای گفت‌وگوی علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر خارجه با گریفیتس در تهران بود.

محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن نیز در دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی جمهوری اسلامی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان سعودی در صنعاء در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش فارس، دور اول مذاکرات عربستان و صنعاء در 21 فروردین با سفر «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن به صنعاء برگزار شد و طرفین برای نشان دادن حسن نیت خود با آزادی 900 اسیر از دو طرف موافقت کردند. اخیرا نیز کمیته ملی امور اسرای یمن اعلام کرد که در راستای اجرای دستور عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انقلاب یمن، 77 نفر از اسرای ائتلاف سعودی آزاد شده‌اند. قرار است دور دوم مذاکرات بین عربستان و صنعاء برگزار شود.

عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان تاثیر توافق اخیر بین ایران و عربستان را بر وضعیت منطقه مثبت ارزیابی کرد و افزود: ما به مقاومت و گفت‌وگو تا رسیدن به توافقی که حقوق همه مردم یمن را تامین کند ادامه می‌دهیم.

به گزارش فارس، ایران و عربستان 19 اسفند 1401 در پکن درباره ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک توافق کردند و پس از آن وزرای خارجه دو کشور 17 فروردین سالجاری در پکن ملاقات و رسما روابط دیپلماتیک دو کشور از سرگرفته و پس از آن هیأت‌های فنی دو‌کشور برای بررسی روند بازگشایی اماکن دیپلماتیک به ایران و عربستان سفر کردند. 

محمد عبدالسلام هفتم دی ماه سال گذشته و در سفر امیرعبداللهیان به مسقط نیز با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود.وزیر امور خارجه در آن دیدار با اشاره به ضرورت لغو محاصره یمن، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم یمن تأکید کرده بود.

سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن 20 شهریور ماه 1401 نیز در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.  امیرعبداللهیان در آن دیدار ضمن اشاره به پیوند عمیق و تاریخی دو ملت ایران و یمن، گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت خود را از خواست و اراده مردم یمن اعلام کرده است.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۷۲۷۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۶     ساعت: ۱۳ : ۲۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024