صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فضاسازی رسانه آمریکایی درباره مذاکرات احیای برجام

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا در گزارشی همزمان با جنگ میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل و گزارش های ادعایی درباره نقش ایران در این جنگ برغم تکذیبیه های پی در پی مقامات آمریکایی، سعی در فضاسازی درباره مذاکرات احیای برجام دارد.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با 11 اکتبر 2023 و 19 مهرماه جاری در گزارشی نوشت: پس از حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل و انتشار گزارش های ادعایی پیرامون حمایت ایران کاخ سفید در مورد هرگونه مذاکره با ایران بر سر احیای برجام سکوت کرده است.
شبکه فاکس نیوز نوشت که حداقل سه بار در این هفته با کاخ سفید تماس گرفته و خواسته است در صورت یافتن شواهدی مبنی بر کمک ایران به حملات علیه اسرائیل، آیا آمریکا در مذاکرات شرکت خواهد کرد و به توافق هسته ای باز خواهد گشت یا نه. اما دفتر مطبوعاتی کاخ سفید فاکس نیوز را روز دوشنبه به شورای امنیت ملی ارجاع داده که این شورا نیز به این سوال پاسخ نداده است.
در پی گزارش ادعایی وال استریت ژورنال مبنی بر نقش مقامات امنیتی ایران در هدایت حمله حماس، مقامات ارشد آمریکا گفتند که شواهد مستقیمی مبنی بر رهبری ایران در این حملات پیدا نکرده اند، اما خاطرنشان کردند که ایران از مدت ها قبل از حماس حمایت کرده است و این کشور "درجه ای از همدستی" در این حملات دارد.
فاکس نیوز ادامه داد: با این حال، هنگامی که به طور خاص از کاخ سفید در مورد آینده روابط آمریکا با ایران سؤال شد، مقامات کاخ سفید حاضر به پاسخ در مورد آمادگی دولت امریکا برای بازگشت به مذاکرات توافق هسته ای ایران نشدند.
رسانه های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده "طوفان الاقصی" از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.
به گزارش ایرنا از نیویورک، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با 10 اکتبر 2023 و 18 مهر ماه جاری در گزارشی ادعا کرد: مقامات اطلاعاتی اعلام کردند گروه حماس که حمله غافلگیرکننده روز شنبه به اسرائیل را انجام داد حداقل در طول یک سال گذشته از سوی ایران آموزش نظامی و کمک لجستیکی و همچنین ده‌ها میلیون دلار برای خرید تسلیحات دریافت کرده است.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: مقامات گفتند در حالی که نقش دقیق ایران در حملات روز شنبه نامشخص است اما این حمله منعکس کننده اهداف بلند پروازانه چندین ساله تهران برای محاصره اسرائیل با ارتشی از جنگجویان شبه نظامی مجهز به سیستم های تسلیحاتی پیشرفته است که قادر به حمله به عمق اسرائیل هستند.
متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درپی فضاسازی‌ها برای کشاندن پای ایران به جنگ جدید فلسطین و اسرائیل در پی حملات غافلگیرانه نیروهای مقاومت، اعلام کرد: ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران حملات حماس علیه اسرائیل را هدایت یا برنامه ریزی کرده است در اختیار نداریم و ایران از زمان بندی دقیق و وسعت انچه رخ داده، آگاه نبوده است.
به گزارش ایرنا از نیویورک، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی برابر با 10 اکتبر 2023 و 18 مهرماه جاری در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل افزود: ایران احتمالا می‌دانست که حماس در حال برنامه‌ریزی عملیاتی علیه اسرائیل است اما از زمان‌بندی دقیق یا وسعت آنچه که رخ داده، آگاه نبوده است. ایران یک حامی بلند مدت حماس بوده و به آن کمک های مالی و تجهیزاتی کرده است. اما ما هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آنها این حمله را حمایت یا هدایت کرده اند ندیده ایم. هنوز زود است که در این خصوص نتیجه گیری شود. ما در روزها و هفته های آینده به اطلاعات جدید توجه خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست های برخی سناتورهای جمهوریخواه در کنگره برای مسدود کردن دوباره 6 میلیارد دلار پول آزاد شده ایران که اکنون در حساب هایی در قطر است، با اشاره به نقل قولی از مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در زمینه ایجاد این حساب ها در دوم نوامبر سال 2018 گفت: این دولت پیشین آمریکا بود که ابتدا اجازه داد این پول ایران سپرده گذاری شود.
وی با رد این ادعا که ایران می تواند از این پول برای فعالیت های مخرب استفاده کند، گفت: 100 درصد درآمدی که ایران از فروش نفت خام دریافت می‌کند در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند فقط برای تجارت بشردوستانه یا تجارت دوجانبه کالاها و خدمات غیرتحریمی استفاده کند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۳۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۹     ساعت: ۲۳ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024