صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

جنگی که می‌تواند برای بایدن به کابوس تبدیل شود

با افزایش تعداد کشته‌ها عوامل دیگری فراتر از تشدید تنش از وضعیت گروگان گیری در حال توسعه گرفته تا افزایش قیمت نفت که باعث افزایش تورم و آسیب اقتصادی می‌شود ممکن است بایدن را با چالش‌هایی مواجه سازند که اثرات مخرب سیاسی قابل توجهی در ایالات متحده به همراه خواهد داشت.

حمله ویرانگر حماس به اسرائیل کاخ سفید را مجبور کرده با چشم‌انداز یک جنگ منطقه‌ای بالقوه روبرو شود که دولت امریکا را برای هفته‌ها یا ماه‌های آینده به خطر می‌اندازد؛ بدترین حالت بحران سیاست خارجی برای بایدن در حالی که او در حال کار بر روی کارزار انتخاب مجدد خود در انتخابات می‌باشد.

به گزارش نیوزویک، با افزایش تعداد کشته‌ها و عوامل دیگری فراتر از تشدید تنش از وضعیت گروگان گیری تا افزایش قیمت نفت که باعث افزایش تورم و آسیب اقتصادی می‌شود ممکن است بایدن را با چالش‌هایی مواجه سازند که اثرات مخرب سیاسی قابل توجهی در ایالات متحده به همراه خواهند داشت.

جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه ممکن است رخ ندهد اما با آشکار شدن جزئیات برنامه ریزی پشت این حمله و در حالی که اسرائیل برای حمله به حماس در نوار غزه آماده می‌شود مقام‌های واشنگتن در حال آماده شدن برای احتمال مواجهه با تشدید خشونت هستند.

«لوسی کورتزر النبوگن» مدیر برنامه منازعه اسرائیل و فلسطین در انستیتوی صلح ایالات متحده می‌گوید: «سناریوی کابوس‌وار برای دولت بایدن این است که قبل از مهار آن متاستاز رخ دهد و اسرائیل با یک جنگ چند جانبه مواجه شود».

مقام‌های سابق اطلاعاتی و دفاعی می‌گویند گسترش جنگ تا حدی به نقشی که ایران ممکن است در کمک به حماس در طراحی حمله داشته باشد بستگی دارد. ایران و متحدان‌اش مانند حزب الله نیز می‌توانند درگیری‌ها را تشدید کنند زیرا ارتش اسرائیل وعده داده که عملیات گسترده‌ای در غزه انجام خواهد داد.

منبع آگاهی که نخواسته نام‌اش فاش شود می‌گوید: «افزایش تلفات اسرائیلی‌ها در جریان حمله نیروهای حماس باعث غافلگیری کامل در کاخ سفید شده است. همگان در کاخ سفید غافلگیر شده اند».

هم چنین گفته می‌شود که حماس حدود 150 نفر را گروگان گرفته است. به گفته یکی از افرادی آگاه که اطلاعاتی را از ارتش اسرائیل دریافت کرده و خواست نامش فاش نشود مقام‌های نیروهای دفاعی اسرائیل معتقدند که تعداد واقعی گروگان‌ها احتمالا بیش‌تر است. اطلاعات کمی در مورد گروگان‌ها از جمله ملیت آنان یا محل نگهداری‌شان توسط حماس وجود دارد. با این وجود، مقام‌های آمریکایی معتقدند در میان گروگان‌ها تعدادی از شهروندان آمریکایی نیز وجود دارند رخدادی که بر کاخ سفید فشار می‌آورد تا برای آزادی آنان اقدام کند.

این وضعیت شاید با گروگان گیری سفارت امریکا در تهران توسط انقلابیون در ایران در سال 1979 میلادی قابل مقایسه باشد که 53 امریکایی را برای 444 روز به گروگان گرفته بودند. خشم افکار عمومی در امریکا از «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت به دلیل ناکامی‌اش در آزاد کردن گروگان‌های امریکایی باعث باخت او در انتخابات در برابر «رونالد ریگان» رقیب جمهوری خواه‌ش در سال 1980 میلادی شد.

شباهت‌ها ناقص هستند اما کارشناسان گفتند که بایدن ممکن است با فشارهای سیاسی مشابهی برای آزادی آمریکایی‌هایی که در بازداشت حماس هستند مواجه شود و به سرنوشت کارتر در انتخابات دچار شود.

در حالی که سیاست خارجی ممکن است به طور کلی برای انتخابات ایالات متحده عاملی تعیین کننده نباشد تاثیر اقتصادی احتمالی درگیری میان اسرائیل و حماس برای رای دهندگان امریکایی در روز دوشنبه آشکار شد زیرا قیمت نفت به دلیل تنش‌ها افزایش یافت. جنگ اسرائیل و غزه هم چنین تلاش دولت بایدن برای تغییر شکل خاورمیانه از طریق توافق دیپلماتیک را زیر سوال برده بدون آن که در ابتدا پیشرفت معناداری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین داشته باشد.

«جرمی بن آمی» رئیس گروه بانفوذ حامی لیبرال جی استریت به «نیوزویک» می‌گوید: «چیزی به نام صلح در خاورمیانه وجود ندارد مگر اینکه به مناقشه اسرائیل و فلسطین بپردازید. نمی‌توانید مسئله فلسطین را نادیده گرفته و با جارو زیر فرش قایم کنید».

«شادی حمید» کارشناس باسابقه امور خاورمیانه می‌گوید: «زمان حمله حماس احتمالا به این منظور بوده است که انجام توافق برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی را دشوارتر سازد. این حمله هم چنین این تصور را تقویت می‌کند که دولت بایدن در توسعه یک استراتژی منسجم در مورد خاورمیانه اساسا ناکارآمد بوده و اصطلاحا روی فرمان خواب‌اش برده است».

او می‌افزاید: «دولت بایدن خاورمیانه را به عنوان یک مزاحم قلمداد می‌کند. حمله حماس از نظر بایدن باعث حواس پرتی واقعی امریکا از موضوعاتی می‌شود که دستیاران ارشد بایدن می‌خواهند روی آن تمرکز کنند یعنی رقابت میان قدرت‌های بزرگ، برخورد با چین و جنگ در اوکراین».

روابط آمریکا و اسرائیل مدت هاست که دموکرات‌ها را دچار اختلاف کرده است. این تنش‌ها بین جناح مترقی (جناح چپ حزب دموکرات) منتقد اسرائیل و دموکرات‌های میانه رو در روزهای اخیر مشهود بوده است.

در مقابل اما حمایت از اسرائیل برای اکثریت جمهوری خواهان یک صدای هماهنگ و دسته جمعی است و ممکن است به طور خاص در میان مسیحیان محافظه کار اونجلیکال (انجیلی) جمهوری خواه قوی‌تر نیز باشد.

جنگ در اسرائیل ممکن است این تصور را در میان رای دهندگان آمریکایی تقویت کند که بایدن در دوره‌ای از نزاع و درگیری ریاست می‌کند چه در خارج از کشور در خاورمیانه و اوکراین و چه در داخل جایی که کنگره به دلیل بحث در مورد هزینه‌های و رقابت برای انتخاب رئیس مجلس فلج شده است. همه این موارد صرفا این روایت را در ذهن امریکایی‌ها تقویت می‌کند که همه چیز از کنترل خارج شده و امریکا فاقد رئیس جمهور قوی است. این یک مشکل واقعی برای بایدن خواهد بود. زمانی که هرج و مرج وجود دارد معمولا وضعیت برای رئیس جمهور مستقر به خوبی پیش نمی‌رود.

منبع: فرارو

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۳۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۹     ساعت: ۲۳ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024