صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

امیرعبداللهیان: به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را متوقف کنند

وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای هندی خود با تاکید بر این نکته که ایران با قوت از امنیت کشتیرانی در منطقه حمایت می‌کند، به آمریکا و انگلیس هشدار داد که جنگ علیه یمن را متوقف کنند.

کزیده‌ای از نشست خبری در ادامه آمده است.

*اتفاق نظر داریم علاوه بر مناسبات دوجانبه در حوزه همکاری های شانکهای و بریکس نیز از ظرفیت موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم
*مناسبات موجود و موانع موجود بر سر برخی توافقات بررسی شد توافق کردیم تیم های فنی و کارشناسی ایران و هند برای رفع موانع و سرعت برخشیدن بر اجرای توافقات نشست هایی را در تهران و دهلی نو هر چه زودتر برگزار کردند
*وزیر خارجه و نخست وزیر هند در عضویت ایران در بریکس و شانگهای نقش مهمی داشتند

امیرعبداللهیان: ایران و هند از دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد هستند

*گفتگوهای بسیار مفیدی با وزیر خارجه هند در راستای منافع دو ملت داشتیم در دیدار با وزیر خارجه هند بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال و جنوب تاکید شد

مشروح نشست خبری در ادامه آمده است.

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و "سوبرامانیام جایشانکار"، وزیر امور خارجه هند امروز در ساختمان وزارت امور خارجه ایران با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.
در این دیدار در خصوص مهم‌ترین موضوعات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث شد.
پس از این دیدار دو وزیر خارجه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.
در ابتدا امیرعبداللهیان در خصوص این دیدار و موضوعات رایزنی شده، گفت: بسیار خرسندم که در خدمت دوست و برادرم در تهران هستم. این سفر یک گام مهم در راستای توسعه همکاری‌های تهران و دهلی‌نو است. ما به عنوان دوستان دیرینه امروز گفتگوهای مهمی را در راستای منافع دو ملت داشتیم. طیف گسترده‌ای از گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه از جمله توسعه بندر چابهار و مسیر شمال و جنوب و افزایش همکاری‌ها مورد تاکید ما قرار داشت.
وزیر خارجه ایران گفت: روسای جمهور دو کشور در آخرین دیدار خود در نشست بریکس توافقاتی را داشتند. ما بر اساس اراده دو دولت برای گسترش همکاری‌ها تاکید کردیم و مناسبات موجود و موانع برای اجرای برخی توافقات را بررسی کردیم. تیم‌های فنی دو کشور برای سرعت بخشیدن به اجرایی شدن توافقات نشست‌هایی را برگزار می‌کنند.
وی افزود: در بحث شانگهای و بریکس ما از نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم. اتفاق نظر داریم علاوه بر مناسبات دوجانبه در حوزه همکاری‌های شانگهای و بریکس نیز از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. همچنین امروز در حوزه اشتراکات دیدگاه‌ها در موضوعات بین‌المللی، وضعیت غزه و فلسطین را در میان گذاشتیم. لزوم توجه همه کشورها بر توقف جنگ و نسل کشی در غزه و جلوگیری از تسری جنگ مورد تاکید مشترک ما قرار داشت.
امیرعبداللهیان ادامه داد: ایران بر پرهیز از توسعه جنگ تاکید داشته و ضرورت امنیت دریانوردی مورد تاکید ایران است و موضوعی است که در روابط ما با دولت نجات ملی یمن بحث شده و مورد تاکید آنان هم است. آنان به ما اطمینان دادند که در مسیر امنیت دریانوردی اختلال ایجاد نمی‌کنند اما موضع آنان این است که تا زمان ادامه جنگ نسبت به تردد کشتی‌های اسرائیل اقدام خواهند کرد. ریشه در توقف جنگ و نسل کشی در غزه است.
وزیر خارجه کشورمان افزود: ما موضوع ضرورت توقف جنگ در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کردیم و هشدار دادیم. تاکید می‌کنم آمریکا نمی تواند داعش را خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با داعش به میان آورد. نمی‌تواند در کنار اسرائیل قرار بگیرد و در کشتار مردم در غزه سهیم باشد در همان حال دیگران را دعوت به خویشتنداری و سکوت و عدم اقدام کند. آمریکا نمی‌تواند از تمایل خود برای توقف جنگ سخن بگوید در همان حال اقدام علیه یمن نماید. به بلینکن می‌گوییم راه حل در جنگ نیست ما 100 روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بی‌گناه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های زیادی مواجه است. کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به رژیم آپارتاید گره نزد.
امیرعبداللهیان گفت: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی در منطقه حمایت می‌کند. به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را متوقف کنند و به آمریکا و اسرائیل هم هشدار می‌دهیم جنگ علیه غزه را متوقف کنند. راه حل نظامی نخواهد بود.
در ادامه جایشانکار، وزیر خارجه هند در خصوص دیدارش گفت: امروز تبادل نظر خوبی داشتیم. ما تعاملات دوجانبه خودمان را مورد رایزنی قرار دادیم. امروز فرصت این را دارم که با آقای رئیسی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم دیدار داشته باشم.
وی افزود: تاکید می‌کنم در این سفر این فرصت را دارم تا به مردم ایران درباره حمله تروریستی اخیر در کرمان تسلیت بگویم.
جایشانکار گفت: آقای رئیسی و آقای مودی با یکدیگر پیشتر دیدار کردند و در تماس هستند. امروز به خاطر اینکه این تعاملات زیاد است ما همکاری‌های خوبی را داریم. ما در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی تمرکز کردیم، ایران و هند متحد هستند. نهادهای دانشگاهی به ما کمک می‌کنند و هند فارسی را به عنوان زبان رسمی در آموزش‌های خودش به رسمیت شناخته است. هند می‌خواهد از موقعیت ایران در منطقه استفاده کند که می‌تواند هند را به شمال برساند.
وی افزود: در توسعه بندر چابهار یک دیدگاه مشترک داریم. ما یک نقشه راه خوبی را برای سال‌های بعد ترسیم کردیم. ما باید پیشرفت این پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. هر دوی ما بسیار نگران تحولات غرب آسیا هستیم، از تشدید خصومت‌ها و خشونت‌ها باید جلوگیری کرد.
جایشانکار در ادامه گفت: هند یک موضع در قبال مبارزه با تروریسم دارد، این موضع ما ادامه دارد. این مهم است که ما در هر منازعه از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم. به وضعیت اسفبار در غزه اشاره کردیم، این نگرانی مهم ما است. همچنین کمک‌های انسادوستانه را هم بحث کردیم و ما از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. موضع هند حمایت از راه حل دو حکومتی بوده است تا فلسطینی‌ها قلمرو خودشان را داشته باشند. البته در تهدیدها به ترافیک و رفت و آمد کشتیرانی تاکید کردیم. حملاتی در نزدیکی هند هم شاهد بودیم. این نگران کننده است و بر منافع انرژی و اقتصادی هند تاثیر گذاشته است.
وزیر خارجه هند افزود: آقای امیرعبداللهیان و من به تحولات افغانستان پرداختیم. بحث دیگر ما بحث قفقاز است و همچنین منازعه اوکراین و تبعات آن. این اولین سفر من به ایران بعد از عضویت ایران در بریکس است. هند از این عضویت ایران خشنود است. این همکاری‌های چند وجهی ما وجود داشته و ادامه پیدا خواهد کرد، همچنین اجلاس‌های جنوب-جنوب که هند برگزار می‌کند. امروز بحث‌های ما به توسعه همکاری‌های دو کشور کمک می‌کند. ما همیشه به دنبال این بودیم که در کشورهای ما آبادی و رفاه باشد.

 

منبع: آخرین خبر

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۱۵۴۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵     ساعت: ۱۶ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024