صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آوایی: شعار دادیم «نه شرقی نه غربی» اما امروز عملا فقط «نه غربی» شده‌ایم!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جریان برجام، روس‌ها بیشترین کارشکنی را کردند، زیرا خواستند ما درگیر تحریم و مشکلات بسیار شویم که چاره‌ای جز ارتباط با آن‌ها نداشته باشیم و هر آنچه می‌خواهند را به ما تحمیل کنند. من‌ معتقدم وقت آن رسیده عزیزان ما در وزارت امور خارجه مقداری بیشتر طرف مردم باشند تا روسیه؛ و در این جریان به طور صریح موضع‌گیری و برخورد کنند. زیرا نمی‌شود که مسئولان و مردم در دو راه متفاوت حرکت کنند.

رفتار دو گانه روس‌ها به امروز ارتباطی ندارد؛ این موضوعی است که در هفته های اخیر مجددا به واسطه همراهی روس ها با موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه تکرار شد.

در این باره سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: روس‌ها به این معروف هستند که نه دوست دائمی دارند و نه دشمن دائمی. آن‌ها همواره به منافع ملی خود فکر کرده اند. من یادم نمی‌آید تا امروز از از روس‌ها خدمتی دیده باشیم. من اهل دزفول و اولین فرمانده سپاه دزفول بودم؛ هشت سال موشک‌‌های شوروی بر سر مردم دزفول و کشور بود. در جنگ، شوروی اجازه نداد حتی سیم خاردار از آنجا بیاوریم. در جریان تحریم گله‌ای از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه کنم، ایشان در کمیسیون امنیت ملی گفت که روس‌ها دوست روزهای سخت ما بودند! من به ایشان گفتم آن‌ها در کدام روز سخت کمک کردند؟! آیا روس یا چین نمی‌توانستند تحریم‌هایی که مردم ایران را بیچاره کرده است را وتو کنند؟ 

ما شهید زیادی دادیم و شعار دادیم نه شرقی نه غربی اما امروز عملا فقط نه غربی شدیم
 
وی افزود: در حالی که روسیه با مرتجعین کشورهای منطقه خلیج فارس در نشستی حضور پیدا می‌کند و در مورد جزایر سه گانه عملا با آن‌ها هم‌نوا می‌شود و می‌گویند تمامیت ارضی ایران را قبول داریم، مگر ما بچه‌ایم که سر ما کلاه بگذارند؟! عملا می‌گویند مال شما نیست! به نظرم این یک شیادی است. مسئولان ما نباید ساده اندیش باشند و سرشان کلاه برود این‌ها باید از منافع ملی ما دفاع کنند. ما شهید زیادی دادیم و شعار دادیم، «نه شرقی نه غربی»، اما امروز عملا فقط «نه غربی» شده ایم. 

در جریان برجام روس‌ها بیشترین کارشکنی را کردند
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در جریان برجام، روس‌ها بیشترین کارشکنی را کردند، زیرا خواستند ما درگیر تحریم و مشکلات بسیار شویم که چاره‌ای جز ارتباط با آن‌ها نداشته باشیم و هر آنچه می‌خواهند را به ما تحمیل کنند. من‌ معتقدم وقت آن رسیده عزیزان ما در وزارت امور خارجه مقداری بیشتر طرف مردم باشند تا روسیه؛ و در این جریان به طور صریح موضع‌گیری و برخورد کنند. زیرا نمی‌شود که مسئولان و مردم در دو راه متفاوت حرکت کنند.

ما نه چیزی از چینی‌ها دیدیم و نه از روس‌ها
 
آوایی در پاسخ به این سوال که در سیاست خارجی «دوست» به چه معناست؟ گفت: به قول سعدی، «دوست آن است که گیرد دست دوست در پریشانی حالی و درماندگی». روس‌ها در سختی‌ها چه کمکی به ما کردند؟ چه روس‌ها و چه چینی‌ها تفاوتی ندارند و تنها منافع خود را دیدند. دوست باید در روز سختی و تحریم در مقابل فشارهایی که بر ما تحمیل است؛ نفت ما را به قیمت واقعی بخرند و نیازهای ما را با قیمت واقعی بفروشند، نه آنکه چند برابر قیمت به ما بدهند! از آن طرف نفت را ما ارزان خریده و کالا را گران بفروشند و چاره‌ای جز این نداری. این که نشد دوست!  دوست کسی است که در شرایط فشار مشکلات کاری کنند که کمترین فشار بر روی ما بیاید ما نه چیزی از چینی‌ها دیدیم و نه از روس‌ها.

 

 

منبع: جماران

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۱۵۵۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵     ساعت: ۱۷ : ۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024