صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

زیباکلام: خوب بود دختر لاریجانی در ایران زندگی می‌کرد، فساد اقتصادی داشت و آش را با جایش می‌برد؟

صادق زیباکلام ضمن اعتراض به ردصلاحیت‌ها، گفت: من هزار و یک مشکل با علی لاریجانی دارم اما چرا صلاحیت او احراز نمی‌شود؟ اینکه دخترش آمریکا یا کانادا است چه ربطی به صلاحیت او دارد؟ این جرم یا خلاف است؟ اگر لاریجانی پولی به صورت غیرقانونی به دخترش داده است این می‌شود جرم و اشکال اما اگر دخترش دوست دارد آنجا زندگی کند مگر این جرم است؟ خوب بود دخترش ایران زندگی می‌کرد و فساد اقتصادی داشت و آش را با جایش می‌برد؟

صادق زیباکلام در نشست «مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن» که در کانون وکلای دادگستری برگزار شد، با بیان انتقاداتی نسبت به شیوه برگزاری انتخابات در ایران، اظهار کرد: در انتخابات آزاد مردم حق دارند به هرکسی که می‌خواهند رأی دهند. در جمهوری اسلامی اما مردم می‌توانند آزادانه به کسانی رأی دهند که حکومت می‌گوید این‌ها را می‌توان انتخاب کرد. اساس انتخابات آزاد بر این قرار گرفته که اگر هرکسی هر سابقه‌ای دارد اگر دزد و قاتل است یا نه بتواند مورد انتخاب قرار گیرد و مردم نیاز به قیم ندارند و اگر کسی را هم اشتباه انتخاب کنند، نوبت بعدی تلاش می‌کنند آن اشتباه را جبران کنند و انتخاب بهتری داشته باشند.
وی افزود: ممکن است گفته شود چه اشکالی دارد که حکومت افرادی را بررسی کند و آنانی که به اصطلاح صالح هستند را انتخاب کنند؟ پاسخ این است که حکومت‌ها محال است کسی را که ممکن است به حکومت و مصالح آن ضربه بزند را تایید کنند. افرادی در این مسیر گزینش می‌شوند که مصالح و منافع حکومت را مقدم بر مصالح و منافع مردم می‌دانند و این فلسفه انتخابات آزاد است‌.
این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه در دانشگاه همواره با آقای کدخدایی در زمینه نظارت استصوابی و ردصلاحیت‌ها بحث داشتیم، گفت: در این بحث‌ها تاکید می‌کردم که هیچ کشوری در دنیا شورای نگهبان ندارد و آقای کدخدایی تاکید می‌کرد که این چنین نیست و چیزی شبیه به آن وجود دارد، در حالی که اگر در فرانسه شبیه چنین چیزی وجود دارد صرفاً از لحاظ کنترل شرایط سنی، تحصیلی و سوءسابقه است اما اینجا گفته می‌شود صلاحیت فلانی احراز نشد و این برچسب را می‌توان به همه زد، از اکبر هاشمی‌رفسنجانی گرفته تا دیگران.
زیباکلام بیان کرد: من هزار  و یک مشکل با علی لاریجانی دارم اما چرا صلاحیت او احراز نمی‌شود؟ اینکه دخترش آمریکا یا کانادا است چه ربطی به صلاحیت او دارد؟ این جرم یا خلاف است؟ اگر لاریجانی پولی به صورت غیرقانونی به دخترش داده است این می‌شود جرم و اشکال اما اگر دخترش دوست دارد آنجا زندگی کند مگر این جرم است؟ خوب بود دخترش ایران زندگی می‌کرد و فساد اقتصادی داشت و آش را با جایش می‌برد؟
وی در ادامه چنین گفت: یعنی چه که میزان التزام به ولایت فقیه، اسلام و مذهب شیعه را در شورای نگهبان می‌سنجند و بعد می‌گویند فلانی التزام ندارد؟ چگونه می‌سنجند؟ دستگاه ولایت‌سنج دارند و آن را به کاندیدا وصل می‌کنند تا مشخص شود چقدر التزام دارد؟ این‌ها چه مبنایی دارد؟
این کارشناس علوم سیاسی معتقد است: نتیجه می‌شود مجالس نهم، دهم و یازدهم  که آنقدر تیغشان کند است که سر ماست را هم نمی‌برد. کجا این مجلس برای مسائل مهم مملکتی ایستاده است؟ از رفتن ما به سوریه گرفته تا انرژی هسته‌ای و مسائل اقتصادی کجا برای مردم ایستادگی کرده است؟ هرچه حاکمیت گفته است همان را تایید کرده است.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۱۵۵۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵     ساعت: ۱۸ : ۱۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024