صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

حباب سکه ترک خورد

افت شدید قیمت بازاری سکه موجب شده است که حباب این فلز گرانبها ترک بخورد و در وضعیت تخلیه قرار بگیرد. اما آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از دیروز ۱۸ آبان چقدر بود؟

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز شنبه 17 آبان با 82,000 تومان کاهش، یک میلیون و 141 هزار و 400 تومان معامله شد.
هفته گذشته ابهامات زیادی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود داشت اما جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با پیشتازی جو بایدن در آرای الکترال و آرای شمارش شده در ایالت‌های کلیدی، بازار طلا خوش بینی روشنی پیدا کرده است. خوش‌بینی در میان تحلیلگران وال استریت به رکورد بالایی رسیده است.

این دورنمای مثبت در حالی به وجود آمده که قیمت طلا مقاومت کوتاه مدت را شکسته و به بالاترین قیمت در 6هفته اخیر صعود کرده است. روز جمعه هر اونس طلای جهانی در قیمت 1951 دلار بسته شد. این روند صعودی در پی کاهش قیمت دلار به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر روی داد. در این میان رئیس‌جمهوری بایدن به معنای آن است که بسته کمک مالی کرونایی بیشتری در راه است و تنها بحث میزان آن مطرح است. امری که به نظر می‌رسد روی دلار تاثیر منفی گذاشته و از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند.

شکست مقاومت سکه در کانال 12 میلیونی
در جریان معاملات روز شنبه قیمت سکه در ادامه‌ روند کاهشی پایان هفته گذشته، زیر 12 میلیون تومان قرار گرفت تا نسبت به روز پنج‌شنبه حدود یک میلیون و150 هزار تومان کاهش داشته باشد. قیمت سکه نسبت به روز پنج‌شنبه 9درصد و نسبت به روز چهارشنبه 21 درصد کاهش یافته و روزگذشته 11 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده است. بهای نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 770 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 808 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. بیشترین کاهش قیمت در روزگذشته برای سکه تمام با کاهش یک میلیون و 150هزار تومانی بود. قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با کاهش شدیدتر همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی جو روانی حاکم بر بازارها و تاثیر شمارش آرا بر طلای جهانی است.
روز شنبه، دلار دو کانال عقب‌نشینی کرد و سکه امامی از مرز 12 میلیون تومانی پایین کشیده شد. افت شدید قیمت بازاری سکه موجب شده است که حباب این فلز گرانبها ترک بخورد و در وضعیت تخلیه قرار بگیرد. سکه که روز چهارشنبه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد، در روزهای پنج شنبه و شنبه با افت شدید قیمت به ارزش بازاری خود نزدیک تر شد. روز شنبه، سکه ساعت 4 بعدازظهر با قیمت 11 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شد که یک میلیون و 150 هزار تومان کمتر از روز پنج شنبه بود. این فلز گرانبها در آخرین روز هفته هم نزدیک به 2 میلیون افت قیمت را به ثبت رسانده بود. با ثبت چنین ریزش‌هایی، حباب سکه به حدود 400 هزار تومان رسیده است که نشان از ترک یک میلیون و 400 هزار تومانی در حباب این فلز گرانبها نسبت به روز چهارشنبه دارد.

یکی از عواملی که منجر به افت سنگین قیمت سکه شد، ریزش بهای دلار در بازار ارز بود. دلار روز شنبه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال‌های 26 و 25 هزار تومانی به بهای 24 هزار و 800 تومان رسید. جدا از افت قیمت دلار، سکه در مهر و آبان رشد بیشتری را نسبت به ارزش ذاتی خود تجربه کرده بود؛ یکی از عواملی که منجر به آن شد که سکه بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود، نگرانی‌های معامله‌گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا بود. به نظر می‌رسد رای بالای آقای بایدن و احتمال پایان فشار حداکثری توسط دولت آمریکا موجب شده است که نگرانی‌های این دسته از معامله‌گران نسبت به شرایط آتی اقتصاد ایران کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت سکه به سمت واقعی تر شدن حرکت کند.

در حال حاضر، بازیگران بازار سکه باور دارند که قیمت این فلز گرانبها دو نقطه حمایتی 11 میلیون و 450 هزار تومان و 10 میلیون تومانی را پیش روی خود دارد که در صورت شکست آنها قیمت می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند.
به گفته برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که این فلز گرانبها زیر 12 میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد نیز انتظارات افزایشی فعال نخواهند شد. سکه از زمانی که در اواخر مهرماه به سقف 16 میلیون و 400 هزار تومانی برخورد کرد،‌ عمدتا در مسیر نزولی گام برداشته و حمایت‌های مهمی را از دست داده است.

 

منبع: تجارت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۴۳۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۱۹     ساعت: ۶ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
  • ٦ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 14 2024