صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رمزگشایی از رتبه جهانی اقتصاد ایران

اعلام رتبه ۱۴ اقتصاد ایران به استناد گزارش صندوق بین المللی پول، در شرایطی است که مبنای محاسبه در این رتبه بندی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است و با نرخ واقعی و البته بر مبنای روشی متفاوت، دو رتبه متفاوت دیگر برای اقتصاد ایران قابل محاسبه است.

خبرگزاری فارس با استناد به یکی از گزارش های صندوق بین المللی پول در حالی از رتبه چهاردهم اقتصاد ایران در بین اقتصادهای جهان خبر داد که این گزارش، تولید ناخالص داخلی را به قیمت جاری در نظر گرفته و به نظر می رسد برای تبدیل ارزش ریالی تولید ناخالص داخلی ایران به دلار از نرخ 4200 تومان استفاده کرده است، نرخی که اکنون در اقتصاد ایران وجود خارجی ندارد و در سال های گذشته نیز صرفا بخشی از مبادلات ارزی را شامل می شد.
به گزارش خراسان، صندوق بین المللی پول در گزارشی حجم تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را بر مبنای قیمت های جاری محاسبه کرده است. در این نحوه محاسبه، تولید ناخالص داخلی کشورها که به نرخ ارز محلی همان کشورها محاسبه می شود، با نرخ برابری ارز محلی نسبت به دلار به قیمت دلار برگردانده می شود.
با این حال نکته جالب توجه این است که نرخ رسمی دلار در سایت بانک مرکزی هنوز 4200 تومان است و صندوق بین المللی پول نیز بر همین مبنا تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری را براساس دلار محاسبه کرده است. بر این اساس این نهاد بین المللی، حجم تولید ناخالص داخلی ایران در سال میلادی گذشته  را هزار و 430 میلیارد دلار محاسبه کرده است. برای بررسی ماجرا سراغ آمارهای داخلی رفته ایم. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، حجم تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال گذشته 6526 هزار میلیارد تومان بود. اگر با کمی اغماض، سال میلادی 2021 را معادل سال 1400 هجری شمسی در نظر بگیریم، از تقسیم رقم ریالی تولید ناخالص داخلی سال 1400 بر رقم دلاری تولید ناخالص داخلی سال 2021، عدد 4563 تومان به دست می آید که نزدیک به نرخ 4200 تومان است و البته این تفاوت اندک به دلیل تطبیق نداشتن کامل سال میلادی و هجری شمسی است.جالب این جاست که هم در سایت بانک مرکزی و هم در مراکز جهانی مثل موتور جست وجوی گوگل، نرخ ارز رسمی کشور 4200 تومان است که موجب شده مبنای محاسباتی غلطی شکل بگیرد.
به گزارش خراسان، با تبدیل تولید ناخالص داخلی سال 1400 به نرخ ارز 24 هزار تومان سال گذشته، جایگاه واقعی ایران از نظر تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری حدود 50 خواهد بود اما یک روش مهم دیگر در محاسبه رتبه تولید ناخالص داخلی کشورها، محاسبه بر مبنای برابری قدرت خرید است. در این روش نرخ اسمی دلار مبنا قرار نمی گیرد بلکه به دلیل تفاوت قدرت خرید یک دلار در ایران با آمریکا یا هر کشور دیگر، سبدی از محصولات در ایران با آمریکا مقایسه می شود و بر آن اساس، نرخ برابری قدرت خرید محاسبه می شود. بر این مبنا، ایران در رتبه هجدهم جهان قرار دارد و این رتبه را می توان رتبه واقعی اقتصاد ایران در مقایسه با دیگر اقتصادهای جهان دانست.

 

منبع: خراسان

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۹۴۶
تاریخ: ۱۴۰۱/۴/۲۸     ساعت: ۱۲ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024