صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

باید اعتماد سازی داشته باشیم

صبح امروز همایش جشنواره علمی ترویجی و تکریمی زکات با حضور مصطفی خاکسار قائم مقام کمیته امداد، حجت الاسلام طه مهری مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد، حجت الاسلام شاهچراغی نماینده ولی فقیه و رئیس شورای زکات استان تهران، علیرضا فخاری، استاندار تهران، سیدابوالفضل پرپنجی مدیرکل کمیته امداد استان تهران و دیگر مسئولان در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.

به گزارش نیوز دی، دکتر ابوالفضل پرپنجی مدیرکل کمیته امداد استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از استاندار، خیرین، ائمه جمعه و دیگر مسئولان گفت: از بعد عملکردی پارسال 94 میلیارد تومان زکات نقد و غیر نقد کار کردند امسال 66 درصد رشد داشتیم، زکات فطره عدد و رقم بالایی نیست ما انتظار داریم ائمه جمعه به ما کمک کنند ماه مبارک رمضان هم نزدیک است.

وی افزود: نسبت به کل کشور رقم زکات بالاست امسال 21 میلیار تومان است سال قبل 18 میلیارد تومان بود، خانواده ها را شناسایی کردیم مصارفی در بحث معیشت، درمان، ساخت مسکن و بدهکاری ها است، زکات در هر منطقه که جمع می شود همانجا هزینه می شود خواهشم این است که رسانه ها این را انعکاس دهند ما هم اعتماد سازی داشته باشیم که سرمایه های ما مردم دیندار هستند.

مدیرکل  کمیته امداد استان تهران در ادامه گفت: ما می توانیم باشگاه زکات را تاسیس کنیم در رابطه با فقر زدایی، همایش هایی هم در 10 شهرستان ایجاد شده ولی کاش که در همه شهرستانها این اتفاق بیافتد و روستاها که نقش اساسی را دارند وقتی گزارش کار را به روستاییان می دهیم میتوانیم ارتباطات بیشتری بگیریم.

وی عنوان کرد:حدود 3 هزار مسجد در تهران و شهرستانها داریم که می توانند کمک کنند، اما جشنواره زکات بحث علمی است که در مهر و آبان داشتیم که 8 عنوان انتخاب شد که 300 مقاله و پوستر به ما رسید که استفاده کردیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: داوران موضوعات مختلف را انتخاب کردند، داوری های خوبی انجام شد، از عزیزانی که در جامعت مصطفی بودند تقدیر و تشکر می کنم، خیلی از مددجویان هم در کشیدن پوستر داوری شدند که از آنها هم تقدیر خواهد شد.

در ادامه مهری مدیر کل زکات استان تهران گفت: امروز این توفیق را داشتیم که جشنواره علمی ترویجی و تکریمی را برای زکات برگزار کنیم، آیات قرآن کریم که روایات زکات را گفتند و جایگاه آن را ائمه اطهار بیان کردند، عیاد شعبانیه را گرامی می دارم و خدا را سپاسگذارم که ما را در این راه هدایت کردند.

وی افزود: پیام نورانی رهبری عالیقدر نظام اسلامی در سال 96 پیام پرمعنایی است میفرماید فراهم سازی زکات را باید یکی از توفیقات الهی و جهموری اسلامی دانست بعضی اوقات می گوییم چه لزومی دارد همایش بگیریم ولی نشانه فضل است ما مسئولان باید آمرزش خداوند را طلب کنیم به خاطر کم کاریمان.

مدیرکل زکات عنوان کرد: از تمام ابزارهایی که میتوانیم برای نهادینه نمودن این فریضه لازم است استفاده کنیم بیش از هزار مقاله علمی در ابعاد مختلف داشتیم. امور مساجد می تواند بازوی خوبی باشد سعی کردیم تا آنجایی که بتوانیم برای آن فرهنگ سازی کمک بگیریم.

وی افزود: در استان‌های مختلف همین جمع با حضور همه مسئولان جمع شدند که به آنجایی که می خواهیم برسیم، 2 هزار میلیار زکات را جمع آوری کردیم که این عملکرد ما است، در بحث فطریه فقط توانستیم 12 درصد را جمع کنیم 88 درصد را خود مردم پرداخت می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر بحث زکات به درستی انجام گیرد دیگر فقیری نخواهیم داشت، از زحمات همه عزیزان بسیار سپاسگذار هستم.

شاهچراغی امام جمعه شهرستان ری هم در این همایش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: یکی از جلساتی که مورد عنایت خدا است همین جلسه است که برگزار شده برای رفع محرومیت از محرومین همه آمدیم که گره از کار محرومین باز شود.

وی افزود: موضوع دومی که حضرت رضا (ع) اشاره دارد زکات را در کنار نماز قرار داده که 27 آیه به آن اختصاص داده شده است، اهمیت زکات در کنار فریضه ای مثل زکات مشخص می شود. حضرت رضا (ع) هم به این نکته اشاره کرده کسی که زکات نپردازد مثل این است نماز نخواند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در قرآن کریم خداوند 1500معروف را آورده است و یکی از مهمترین معروفها زکات است که اهمیت بالایی برخوردار است که در باب خمس جایی نداریم که بگیریم انفاق و زکات را باید خود مردم انجام دهد. خدا دستور می دهد زکات را بگیرد از مردم اگر ما این کار را انجام ندهیم باید در پیشگاه خدا مسئول باشیم.

آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امدادگفت: به نظر می آید بیاییم بی اندیشیم در حوزه انفاق و بیشتر تحقیق کنیم هم در حوزه مردمی و اثرگذار در سبک زندگی اجتماعی می‌کند بیشتر توجه کنیم
وی افزود: در این ده ماهه انفاق مردم کشور قریب به ۱۳ هزار میلیارد تومان است. با توجه به سیاست کمیته امداد  که مردمی سازی خیر و احسان شود بیشتر شکل مردمی را گزارش می‌دهیم که از این ۱۳ هزار میلیارد ۸۵ درصد کمک مردمی بوده است.
وی ادامه داد: از این ۱۳ هزار میلیارد ۷ میلیارد کمک مردمی مساجد است. در حوزه زکات از مهمانان خارجی که آثار دادن و حضور ارزشمند داشتند و این ۲۷ اجلاس زکات بود و اولی در شب وفات امام رضا(ع) و این ۲۷ اجلاس در میلاد امام حسین بوده است در کل ۶۵ درصد زکات مستحب است.

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۶۲۱۵
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۲/۴     ساعت: ۱۲ : ۴۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024