صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

محدودیت حجم موتور قیمت خودروهای وارداتی را بالا می‌برد؟

قوانین سخت‌گیرانه و گاه عجیب در واردات خودرو، علاوه‌بر دشوار کردن روند واردات، ممکن است رانت جدیدی را برای عده‌ای خاص ایجاد کند و حتی منجر به بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی گذشته شود.

پس از تصویب جزئیات لایحه واردات خودروهای صفر کیلومتر در تاریخ دوم آبان ماه 1401، کارشناسان و منتقدان این آیین‌نامه، ایرادات بسیاری به بندهای آن گرفتند.

یکی از بندهای محدودکننده و سخت‌گیرانه این آیین‌نامه، ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی است که در آیین‌نامه پیشین نیز وجود داشت.

قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟
با نگاه به قوانین سفت و سخت واردات خودرو می‌توان متوجه شد که گزینه‌های انتخابی برای واردکنندگان، بسیار محدود است.

مصطفی خدری، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، در نشست مشترک دو کمیسیون اتاق تهران گفت: اگر محدودیت حجم موتور برداشته نشود، خودروهایی که پیشرانه با حجم بالا دارند، حتماً افزایش قیمت خواهند داشت و درنتیجه قیمت دیگر خودروها را نیز بالا می‌رود.
 
محدودیت حجم موتور یکی از قوانین سخت‌گیرانه و عجیب برای واردات است. برای مثال تعرفه گمرکی واردات برای حجم موتور 1000 الی 2000 سی‌سی، از 16 درصد تا 91 درصد تصویب شد. سپس برای پیشرانه‌های 2000 الی 2500 سی‌سی، این تعرفه به 131 درصد می‌رسد که بسیار بالاست.

از سوی دیگر، همین محدودیت اعمال‌شده، موجب ایجاد رانت برای گروهی در جامعه خاص می‌شود. مثال بارز آن، واردات خودروی لوکس، بدون تعرفه گمرکی و بدون قوانین سفت و سخت برای فوتبالیست‌های جام جهانی بود.
 
علی سلیمی، مدیر کل گمرک بوشهر اظهار کرد: 32 مجوز برای بازیکنان تیم ملی فوتبال برای واردات خودرو خارجی صادر شده است که تاکنون 21 خودرو وارد گمرک بوشهر شده است. 8 خودرو آن در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارد و تاکنون 13 دستگاه خودرو آن از گمرک بوشهر ترخیص شده است. از مجموع 32 مجوز واردات خودرو خارجی ویژه بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران 11 خودرو آن وارد نشده است.

این افراد، می‌توانند خودروهای لوکس با حجم موتور‌های 2.9 لیتری یا 3 لیتری وارد کشور کنند که پیش از آن، نمونه‌ای از این خودروها در کشور موجود نبود. همین امر، رانتی را برای این افراد ایجاد می‌کند که بتوانند گاهی اوقات قیمت‌هایی تا 80 میلیارد تومانی برای خودروهای لوکس خود وضع کنند!

اعلام آمادگی برای واردات میلیون‌ها خودرو 
مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، در نشست امروز خود با خبرنگاران گفت: مانع‌تراشی سازمان استاندارد برای واردات خودرو دروغ محض است. ما برای واردات میلیون‌ها خودرو، آمادگی لازم را داریم و فرقی نمی‌کند که خودروی صفر کیلومتر باشد یا کارکرده.
اسلام‌پناه ادامه داد: درحال حاضر 6 هزار دستگاه خودروی صفر کیلومتر وارد کشور شده که نصف این خودروها ترخیص شده است. به محض اظهار هر خودرویی در گمرک، مشروط بر آن‌که گواهی مطابقت داشته باشد، طی 24 ساعت ترخیص خواهد شد.

باتوجه به صحبت‌های رئیس سازمان ملی استاندارد، می‌توان فهمید که مشکل اصلی در روند کند واردات خودرو، از سوی سازمان استاندارد نبوده و علاوه‌بر کمبود ارز، احتمالاً مشکل بزرگ دیگر، قوانین سفت و سخت برای واردات خودروهای صفر کیلومتر باشد.

 

منبع: تجارت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۳۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۹     ساعت: ۲۳ : ۱۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024