صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

خودروهای وارداتی نیامده میلیاردی شدند!

مهم‌ترین هدف از واردات خودرو ایجاد بازار رقابتی برای خودروهای وارداتی و ارزان شدن آن‌ها بود. حال با ورود چند دستگاه، مشاهده می‌شود که قیمت‌های میلیاردی برای این خودروها در نظر گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین اهدافی که پشت پرده ورود خودروهای وارداتی به کشور وجود داشت، این بود که میزان عرضه در داخل کشور، پاسخ‌گوی تقاضای جامعه نبود. همین امر باعث می‌شد، قیمت خودروهای وارداتی که قبل از ممنوعیت، وارد کشور شده بودند روز به روز بالاتر رفته و مردم توان خرید خودروی با کیفیت را نداشته باشند.
بنابراین از همان ابتدای کار، ورود خودروهای ارزان قیمت خارجی در دستور کار قرار گرفت و سقف ارزش جهانی خودروها، 20 هزار یورو تصویب شد؛ اما ورود اولین خودروهای وارداتی به کشور و نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها حکایت از داستان دیگری دارد.

خودروهای وارداتی ارزان با قیمت‌های نجومی به ایران رسید!
به‌رغم اینکه اولویت با ورود خودروهای زیر 10 هزار یورو و سپس واردات خودروهایی با سقف قیمت 20 هزار یورو بود و انتظار می‌رفت که این خودروها در نهایت با قیمت یک میلیارد تا 1.5 میلیارد تومان به دست مشتریان برسد؛ اما قیمت‌هایی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری شده، خبر از داستان دیگری دارد.
قیمت پنج خودروی وارداتی به‌صورت علی‌الحساب در این سامانه قرار گرفت که به شرح زیر است:
ارزان‌ترین محصول وارداتی، زوتی DL5 با قیمت 770 میلیون تومان بوده که قرار است توسط پارس‌خودرو وارد کشور شود. هیوندای کرتا با قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان، هیوندای النترا یک میلیارد و 600، فولکس‌واگن جتا VS7 یک میلیارد و 650 میلیون تومان و کیا سلتوس با قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سامانه بارگزاری شده‌اند.

نرخ‌های تعیین شده، قیمت نهایی نخواهد بود
باید در نظر داشت که قیمت‌های تعیین شده برای این خودروهای وارداتی، نرخ نهایی فروش نبوده و فقط قیمت جهانی خودروها و برخی هزینه‌های جزئی روی آن‌ها اعمال شده است.
حدود 25 درصد به ارزش واقعی خودروهای وارداتی طبق قوانین مالیات و هزینه‌های دولتی مربوط به پلاک‌گذاری خودروها و… اضافه می‌شود. علاوه‌بر این، سود شرکت‌های وارد کننده نیز باید محاسبه گردد که اگر حدود 15 درصد لحاظ شود، در مجموع 40 درصد به قیمت‌های اعلامی افزوده می‌گردد. در جدول پایین، پنج خودروی وارداتی با احتساب 40 درصد محاسبه شده است:

 

لازم به ذکر است که قیمت‌های محاسبه شده، نرخ احتمالی این خودروها بوده و قیمت قطعی آن‌ها پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مربوطه توسط نهادهای زیربط، بررسی و اعلام خواهد شد.

باتوجه به این قیمت‌ها، می‌توان فهمید که وعده خودروهای وارداتی ارزان قیمت همانند اغلب وعده‌های آقایان در مورد واردات خودرو، عملی نشد و تنها عده کمی از مردم، توانایی خرید این محصولات را خواهند داشت.
فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی آغاز شد!
طبق مصاحبه مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو با صدا و سیما، قرار است فروش خودروهای وارداتی از امروز 23 مهر آغاز شده و تنها آن دسته از افرادی که اسفند ماه سال گذشته با بلوکه کردن 500 میلیون تومان در حساب‌های خود، اقدام به ثبت نام برای این خودروها کردند قادر به ثبت درخواست برای خودروها خواهند بود.

وب‌سایت این سامانه از ابتدای روز، بسته بوده و مراجعه کنندگان با خطای «سامانه درحال به‌روزرسانی است» روبه رو می‌شدند؛ اما از دقایق گذشته دوباره در دسترس قرار گرفته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این سامانه به نشانی Saleauto.ir اقدام به ثبت خودروی مورد نظر کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۸۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳     ساعت: ۱۴ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024