صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آشنایی با رقبای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱

در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، نمایندگان کشورهای هند و اردن برای اولین بار به‌صورت ثابت از مرحله گروهی رقابت‌ها، به مصاف رقبا خواهند رفت.

قرعه‌کشی مرحله گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 ظهر دیروز (چهارشنبه) در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی برگزار شد. رقابت‌هایی که به‌صورت متمرکز و در کشورهای مختلف انجام می‌شود.
گروه‌بندی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2021 به شرح زیر است:
گروه A: الهلال عربستان، شباب الاهلی امارات، استقلال تاجیکستان و برنده پلی‌آف یک غرب (الغرافه قطر - ای جی ام کی ازبکستان)
گروه B: الشارجه امارات، تراکتور ایران، پاختاکور ازبکستان و برنده پلی‌آف 2 غرب (الوحده عربستان - نیروی هوایی عراق)
گروه C: الدحیل قطر، الاهلی عربستان، استقلال ایران و الشرطه عراق
گروه D: السد قطر، النصر عربستان، الوحدات اردن و برنده پلی‌آف 3 غرب (فولاد ایران - العین امارات)
گروه E:پرسپولیس ایران، الریان قطر، گوای هند و برنده پلی‌آف 4 غرب (الوحده امارات - الزورای عراق)
نگاهی به رقبای قطعی و احتمالی تیم‌های ایرانی می‌اندازیم که در بین آنها هم رقبای همیشگی و شناخته شده دیده می‌شود و هم تیم‌های گمنام مانند «گوا».
شارجه امارات
همگروه تراکتور در فصل نیمه‌تمام لیگ امارات، با 43 امتیاز در صدر جدول قرار داشت که با لغو این رقابت‌ها، به‌عنوان نماینده امارات در لیگ قهرمانان آسیا معرفی شد و در سید نخست مسابقات قرار گرفت. شاگردان عبدالعزیز العنبری که اکنون در صدر جدول لیگ امارات جای دارند، فصل گذشته در گروه C مسابقات با پرسپولیس همگروه بودند که در رده چهارم جدول این گروه ایستادند. شارجه تاکنون شش بار قهرمان لیگ امارات شده که آخرینِ آن، مربوط به فصل 19-2018 است.
پاختاکور ازبکستان
شاگردان پیتر اویسترا با قهرمانی مقتدرانه در فصل گذشته سوپرلیگ ازبکستان، به لیگ قهرمانان آسیا بازگشت. پاختاکور در 10 دوره گذشته تنها در دو دوره غایب بود و در هشت سال دیگر، تنها در سال 2020 به مرحله حذفی رسید. این تیم در فصل گذشته رقابت‌ها با صدرنشینی گروه B، به مرحله حذفی و با شکست استقلال به یک‌هشتم نهایی صعود کرد. پاختاکور 13 بار جام قهرمانی سوپرلیگ ازبکستان را بالای سر برده است.
دیگر تیم گروه A را جدال الوحده عربستان و نیروی هوایی عراق تعیین می‌کند. الوحده تاکنون نتوانسته عملکرد قابل قبولی در لیگ حرفه‌ای عربستان داشته باشد و در جایگاه دهم جدول این گروه ایستاده است. نیروی هوایی اما صدرنشین لیگ برتر عراق است و روی کاغذ، شانس بیشتری نسبت به نماینده عربستان خواهد داشت.
الدحیل قطر
الدحیل یکی از آشناترین تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبالدوستان ایرانی و تیمی ثابت در این رقابت‌هاست. الدحیل در سال 2017 با ادغام لخویا و الجیش تأسیس شد و بهمن ماه در جام جهانی باشگاه‌ها به میدان می‌رود. الدحیل بهترین عملکرد خود را (از زمان اطلاق این نام) در سال 2018 داشت که 9 پیروزی متوالی به دست آورد، اما در دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل پرسپولیس شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. یاران علی کریمی، هافبک پیشین استقلال، فصل گذشته به هفتمین قهرمانی خود در لیگ ستارگان قطر دست یافتند.
الاهلی عربستان
قهرمان سه دوره لیگ حرفه‌ای عربستان در رتبه سوم جدول فصل 21-2020 مسابقات جای دارد. بهترین عملکرد الاهلی در لیگ قهرمانان آسیا، صعود به فینال این بازی‌ها در سال 2012 بود که پس از شکست 3 بر صفر مقابل اولسان هیوندای، از قهرمانی رقابت‌ها بازماند. مردان ولادان میلویویچ در شش دوره گذشته لیگ قهرمانان، حضور ثابتی در این مسابقات داشته‌اند و در سه دوره اخیر، موفق به صعود به مرحله حذفی شدند. آنها امسال مجدداً به مصاف استقلال و الشرطه خواهند رفت.
الشرطه عراق
الشرطه رقیب آشنایی برای استقلال به شمار می‌رود. سبزپوشان بغداد در دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا همگروه استقلال بودند که در هر دو دیدار مقابل این تیم به تساوی رسیدند، اما این شاگردان فرهاد مجیدی بودند که با وجود امتیاز برابر با الشرطه، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. قهرمان پنج دوره لیگ برتر عراق با وجود ایستادن در رده چهارم جدول مسابقات امسال، تنها یک امتیاز با صدرنشین مسابقات فاصله دارد.
الریان قطر
الریان که در چهار سال گذشته از کسب قهرمانی لیگ ستارگان بازمانده، فصل گذشته تنها یک امتیاز برای قهرمانی کم آورد. یاران شجاع خلیل‌زاده امسال هم در رده چهارم جدول مسابقات جای گرفته‌اند، اما فاصله‌ای 16 امتیازی با السدِ صدرنشین دارند. الریان سال‌هاست که در لیگ قهرمانان آسیا به توفیقی دست نیافته و آخرین بار در سال 2019 در مرحله گروهی بازی‌ها حاضر شد که قعرنشین جدول گروه B رقابت‌ها شد.
گوای هند
گوا در فصل گذشته سوپرلیگ هند، جام قهرمانی مسابقات را بالای سر برد و با افزایش تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، اولین سهمیه ثابت نمایندگان هند در این رقابت‌ها را به دست آورد. گوا که امسال در جایگاه سوم جدول مسابقات حضور دارد، در سال 2014 تأسیس شد و در ورزشگاه فورتادا در شهر ماراگائو به میدان می‌رود.  این تیم در سال 2019 هم به قهرمانی سوپرجام هند رسید.
دیگر حریف پرسپولیس، پیروز دیدار تیم‌های الوحده امارات و الزورای عراق خواهد بود. شاگردان ووک رازویچ در تیم الوحده که در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بخت زیادی برای صعود از دور گروهی داشتند، از ادامه مسابقات در قطر کناره‌گیری کردند تا این شانس را از دست بدهند. نماینده امارات تاکنون چهار قهرمانی لیگ این کشور را به دست آورده است. الزورا هم دو فصل پیش در لیگ قهرمانان آسیا با ذوب‌آهن همگروه بود و با قهرمانی جام حذفی عراق، مجدداً به پلی‌آف مسابقات رسید.
در گروه D هم اگر فولاد بتواند از سد العین امارات بگذرد، باید به مصاف السد قطر، النصر عربستان و الوحدات اردن برود. السد که در سال‌های گذشته رقیبی آشنا برای تیم‌های ایرانی بوده و در سه دوره پیشین، در دو سال توسط پرسپولیس از مسابقات کنار رفت. النصر هم حریف پرسپولیس در نیمه‌نهایی بود که مقابل شاگردان یحیی گل‌محمدی شکست خورد و با اتمام ناکامی‌های ابتدای فصل خود، به جایگاه ششم جدول لیگ حرفه‌ای عربستان رسیده است.
الوحدات اما رقیبی ناشناخته به شمار می‌رود و اولین تیم اردنی مسابقات لقب گرفت که سهمیه ثابت حضور در مرحله گروهی را به دست آورد. این تیم در 7 دوره گذشته لیگ برتر اردن، 5 بار قهرمان شده و با قهرمانی در فصل گذشته مسابقات، در لیگ قهرمانان آسیا 2021 شرکت خواهد کرد.

 

منبع: تسنیم

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۵۱۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۹     ساعت: ۱۰ : ۳۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
  • ٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 19 2024