صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رویارویی استقلال و پرسپولیس با مربیان آبی و قرمز!

مسابقات هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال ایران دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با انجام ۸ دیدار برگزار خواهد شد که در حساس‌ترین مسابقات استقلال در تهران به مصاف تیم ته‌جدولی شهرخودرو می‌رود و پرسپولیس هم در اصفهان میهمان ذوب‌آهن خواهد بود.

مسابقات هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال ایران دوشنبه 19 اردیبهشت با انجام 8 دیدار برگزار خواهد شد. در حساس‌ترین مسابقات استقلال در تهران به مصاف تیم ته‌جدولی شهرخودرو می‌رود و پرسپولیس هم در اصفهان میهمان ذوب‌آهن خواهد بود. استقلال بعد از سه تساوی پیاپی به‌دنبال سه امتیاز خانگی است تا فاصله‌اش با رقیب کمتر از 4 امتیاز نشود و قرمزها هم امیدوارند باردیگر آبی‌ها امتیاز از دست بدهند، هرچند خودشان کار راحتی در اصفهان ندارند. تقابل استقلال و پرسپولیس با رقبایی که مربی استقلالی و پرسپولیسی روی نیمکت خود دارند هم از اتفاقات جالب این هفته است. سرخابی‌ها طی روزهای اخیر در فضای مجازی درگیری‌های زیادی داشتند؛ از داغ‌شدن دوباره بحث پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر گرفته تا مطرح‌شدن دوباره بدهی قرمزها به تیم شهرخودرو و البته شکایت فرشید باقری از استقلال که باعث شد دو طرف با «جنگ هشتگ‌ها» در فضای مجازی سرشاخ شوند و باید دید امشب در زمین چه خواهند کرد.
 استقلال به گربه سیاه رسید
مهم‌ترین بازی این هفته از مسابقات بین صدرنشین و قعرنشین مسابقات یعنی استقلال تهران و شهرخودرو مشهد برگزار خواهد شد. این جدال از چند بخش مهم و حیاتی است؛ از یک‌سو سرنوشت قهرمانی و سقوط نماینده فوتبال تهران و خراسان‌رضوی به این دیدار گره خورده است و از سوی دیگر شاهد رویارویی دو هم‌بازی سابق در تیم ملی ایران یعنی فرهاد مجیدی و داوود سیدعباسی روی نیمکت 2 تیم هستیم. سیدعباسی سابقه پوشیدن پیراهن استقلال و گلزنی در دربی 57 را در رزومه حرفه‌ای خود می‌بیند.
 شاگردان مجیدی در 3 دیدار اخیر خود در لیگ‌برتر رنگ پیروزی را ندیده‌اند و با کسب 3 تساوی متوالی مقابل پرسپولیس، پیکان تهران و سپاهان اصفهان کمی کارشان برای تثبیت قهرمانی زودرس دشوار شده است. در سوی مقابل شاگردان سیدعباسی در 5 هفته اخیر متحول شده‌اند و با کسب یک برد مقابل فجر شهید سپاسی شیراز و 4 تساوی روبه‌روی تراکتور تبریز، نساجی مازندران، گل‌گهر سیرجان و صنعت نفت آبادان امید خود را برای حضور در لیگ بیست‌ودوم نسبت به هفته‌های گذشته پررنگ‌تر کرده‌اند، دستاورد این تیم در 20 هفته آغازین کسب 8 امتیاز و در 5 هفته اخیر کسب 7 امتیاز بوده است که همین موضوع شرایط بازی را برای استقلال صدرنشین مقابل تیم در خطر سقوط سخت خواهد کرد.
شهر خودرو که هشتمین فصل حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند، همواره بازی‌هایش مقابل استقلال آبستن حوادث مهمی بوده است. پیروزی 2 بر صفر تیم تحت‌هدایت محمدرضا مهاجری برابر استقلال تهران در دیدار رفت دوتیم در لیگ هفدهم یکی از دلایل اصلی جدایی علیرضا منصوریان از استقلال بود. شکست آبی‌پوشان تهرانی با نتیجه یک بر صفر برابر شهرخودرو تحت‌هدایت یحیی گل‌محمدی در هفته بیست‌وهفتم لیگ هجدهم منجر به جدایی وینفرد شفر از جمع آبی‌پوشان پایتخت شد. همچنین آندره استراماچونی بعد از پیروزی یک بر صفر مقابل شاگردان گل‌محمدی در هفته سیزدهم لیگ نوزدهم و رسیدن به صدر جدول به دلیل فراهم نبودن شرایط همکاری از تیم دو ستاره فوتبال ایران جدا شد و حالا سرنوشت قهرمانی شاگردان مجیدی بعد از 9 فصل به این دیدار گره خورده است.
این دو تیم در تاریخ برگزاری لیگ برتر 15 بار برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن 6 پیروزی برای استقلال، 7 تساوی و 2 برد برای شهرخودرو بوده است. همچنین فرهاد مجیدی در قامت سرمربیگری 3 بار مقابل نماینده فوتبال خراسان‌رضوی حاضر شده که حاصل آن کسب 2 برد و یک تساوی بوده است.
نکته دردسرساز برای شهرخودرو برابر استقلال تهران که از حیث گل‌های زده سومین خط هجومی برتر لیگ است به خط‌دفاعی این تیم برمی‌گردد. قعرنشین فعلی لیگ تا پیش از آغاز هفته بیست‌وششم با دریافت 36 گل بدترین خط‌ دفاعی مسابقات را داراست و با ثبت 5 کلین‌شیت عملکردی متزلزل در دفاع به نمایش گذاشته است و در سمت مقابل آبی‌های پایتخت با دریافت تنها 9 گل خورده بهترین خط دفاعی را دارند و با 34 گل زده بعد از سپاهان و پرسپولیس صاحب بهترین خط حمله لیگ هستند. پیش‌بینی می‌شود مجیدی برخلاف بازی هفته گذشته در اصفهان این‌بار تیمی هجومی را در تهران روانه میدان کند؛ تیمی که البته گلر آماده‌اش سیدحسین حسینی را به‌خاطر محرومیت دراختیار ندارد اما باردیگر می‌تواند از سیلوای برزیلی استفاده کند.
تیمی که راه برد قرمزپوشان را بلد است
در یکی از مهم‌ترین رقابت‌های این هفته تیم‌های رتبه دوم و یازدهم جدول یعنی پرسپولیس و ذوب‌آهن اصفهان مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. این دو تیم در تاریخ لیگ برتر 41 بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که ماحصل آن 16 برد برای پرسپولیس، 13 تساوی و 12 پیروزی برای ذوب‌آهن بوده است. تیم تحت‌هدایت یحیی گل‌محمدی بعد از کسب 2 تساوی متوالی مقابل استقلال و هوادار تهران، شکست در جام‌حذفی برابر آلومینیوم اراک، تساوی در دیدار دوستانه مقابل نفت مسجدسلیمان و شکست در رقابتی تدارکاتی مقابل نیروی زمینی، توانست در هفته بیست‌وپنجم رقابت‌ها تیم قابل‌احترام و جنگنده پیکان را شکست دهد تا از فشار انتقادها و اعتراض‌های هواداران سرخدل نسبت به عملکرد قهرمان 5 دوره اخیر کاسته شود. در سوی دیگر شاگردان مهدی تارتار بعد از کسب 4 پیروزی پیوسته که باعث رفع‌خطر سقوط گاندوها به لیگ آزادگان شد در 2 دیدار اخیر لیگ برتری خود مقابل نفت مسجدسلیمان و هوادار متحمل شکست یک بر صفر شدند. تکیه‌زدن به جایگاه یازدهم در فصل فوتبالی 1401-1400 باعث خشنودی و آرامش‌خاطر اصفهانی‌ها بعد از 2 سال دست‌وپنجه نرم کردن با استرس حضور در سطح دوم فوتبال ایران شد. البته جایگاه فعلی این تیم چندان نتوانسته رضایت هواداران ذوب‌آهن را جلب کند؛ مساله‌ای که بعد از اختصاص بودجه نقل‌وانتقالاتی ناکافی و عملکرد این تیم در پنجره تابستانی و زمستانی دور از تصور نبود. این دو مربی در تاریخچه برگزاری مسابقات لیگ برتر 11 جدال در مستطیل سبز با یکدیگر داشته‌اند که نتیجه آن 7 برد برای گل‌محمدی، 3 تساوی و یک پیروزی برای تارتار بوده است.
از تقابل‌های جذاب این رقابت رویارویی بازیکن اسبق پرسپولیس که درحال حاضر هدایت گاندوها را برعهده دارد با باشگاه اسبق خود است. مهدی تارتار که در سال‌های 1378 تا 1382 پیراهن سرخ‌های پایتخت را پوشیده است، در سال‌های اخیر در جایگاه سرمربیگری تیم‌های راه‌آهن تهران، داماش گیلان، گهر درود، گسترش فولاد تبریز، صبای قم، پارس جنوبی جم، نفت مسجدسلیمان، پیکان تهران و ذوب‌آهن اصفهان مقابل تیم اسبق خود قرار گرفته است و قطعا انگیزه‌های زیادی برای اثبات توانایی‌های خود مقابل پرافتخارترین تیم لیگ سراسری فوتبال ایران دارد. طبق یک قانون نانوشته در باشگاه پرسپولیس تنها مربیانی می‌توانند هدایت این تیم را برعهده گیرند که در زمان بازی سابقه پوشیدن پیراهن سرخ این تیم را داشته باشند و در دوران مربیگری عملکرد شایسته‌ای به نمایش بگذارند. برای مثال یحیی گل‌محمدی موفق شد بعد از استعفای خود بعد از فینال جام‌حذفی سال 1392-1391، 6 بار قرمزهای پایتخت را در چهارچوب مسابقات جام حذفی و لیگ برتر شکست دهد و با این عملکرد قابل‌قبول از خود یک گزینه شاخص برای هدایت این تیم بسازد. در روزهای اخیر که جنگ رسانه‌ای هواداران 2 تیم محبوب پایتخت بالا گرفته است یک‌سری سوءظن و افترا به مربی 49 ساله ذوب‌آهن نسبت داده شده است که حداقل از حیث آماری غلط و غیرقابل‌قبول است. این مربی سابقه 17 رویارویی در رقابت‌های لیگ برتر مقابل استقلال و پرسپولیس را در کارنامه حرفه‌ای خود می‌بیند که دستاوردش مقابل پرسپولیس 3 پیروزی، 4 تساوی و 10 شکست و برابر استقلال 2 برد، 4 تساوی و 11 باخت بوده است.
دیگر نکته‌ای که این رقابت را جذاب می‌کند به ناکامی‌های چند سال اخیر قرمزپوشان تهرانی مقابل سفیدپوشان اصفهانی برمی‌گردد. از زمان حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس که منجر به پوست‌اندازی و رنسانس تاریخی قرمزها شد، شاگردان مربی کروات، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی در 210 رقابت لیگ برتری به میدان رفته‌اند که حاصل آن ثبت 128 برد، 58 تساوی و 24 شکست بوده است. در این 24 شکست سرخپوشان سهم ذوب‌آهن اصفهان 4 پیروزی، سپاهان اصفهان 3 برد، استقلال تهران، آلومینیوم اراک، سایپا تهران و صنعت نفت آبادان 2 پیروزی، تراکتور تبریز، شهرخودرو مشهد، نفت مسجدسلیمان، فولاد خوزستان، پیکان تهران، سیاه‌جامگان مشهد، استقلال خوزستان، نفت تهران و گسترش فولاد تبریز یک برد بوده است. گاندوهای اصفهانی توانستند در لیگ پانزدهم هفته چهارم با هدایت یحیی گل‌محمدی، لیگ شانزدهم هفته چهاردهم با هدایت مجتبی حسینی، لیگ هفدهم هفته بیست‌ونهم با هدایت امیر قلعه‌نویی و لیگ نوزدهم هفته بیست‌وهشتم با هدایت لوکا بوناچیچ پرسپولیس را شکست دهند.
رویارویی یحیی گل‌محمدی با تیم اسبق خود ذوب‌آهن اصفهان هم از نکات جالب این بازی است. مربی 51 ساله در ابتدای لیگ سیزدهم هدایت اصفهانی را برعهده گرفت و موفق شد در 792 روزی که هدایت این تیم را برعهده داشت به حسرت 6 ساله گاندوها در عدم کسب جام پایان دهد و با 2 قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی در سوپرجام موفق‌ترین سرمربی تاریخ این باشگاه 53 ساله لقب گیرد. او همچنین موفق شد بعد از 4 فصل در لیگ چهاردهم اصفهانی را بین 4 تیم برتر مسابقات بالاتر از فولاد خوزستان، استقلال و سایپا تهران تحت‌هدایت دراگان اسکوچیچ، امیر قلعه‌نویی و مجید جلالی قرار دهد. این مربی سابقه 12 رویارویی مقابل ذوب‌آهن را در رزومه خود می‌بیند که دستاورد سرمربی فعلی سرخپوشان ثبت 5 برد، 3 تساوی و 4 شکست بوده است.
نکته‌ای که در دیدار امروز می‌تواند باعث ایجاد دردسر برای ذوب‌آهنی‌ها شود خط حمله ضعیف این تیم است که با 17 گل زده در جایگاه یازدهم خط هجومی لیگ برتر قرار دارد. گاندوهای اصفهانی در 15 دیدار برگزارشده این فصل خود نتوانسته‌اند توپی را وارد دروازه حریفان کنند. این تیم توانسته درطول لیگ بیست‌ویکم امید گل 21.69 را ثبت کند. برترین گلزن این تیم سجاد باقرپسند با 3 گل است که در نیم‌فصل دوم به جمع شاگردان مهدی تارتار پیوست.

 

منبع: خبر ورزشی

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۶۳۵
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۱۹     ساعت: ۱۱ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024