صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سپاهان همچنان با استراتژی بدون جانشین

اصفهان با نگاهی کوتاه بر عملکرد سپاهانی‌ها مقابل آبی‌پوشان پایتخت، بازی فیزیکی‌تر با تغییرات ترکیبی اندک، اما بیشتر از بازی‌های قبل به چشم می‌آید.

طلایی‌پوشان در هفته‌های پایانی لیگ همچنان در دفاع، نامطمئن ظاهر شده و تک‌گل خورده‌شان مقابل استقلال از جاگیری اشتباه مدافع سپاهان، رقم خورد. کار بی‌نقص مهاجمان در ضد حمله و کسب پنالتی آن هم چند ثانیه بعد از باز شدن دروازه فشارِ روانی شاگردان نویدکیا را کم کرد، اما بدون شک پیروزی در یک بازی عملکرد خوبی را در دو خط حمله و دفاع می‌طلبد.
رویارویی استقلال و سپاهان در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال، بیش از پیش ثابت کرد که سپاهان بهترین خط حمله لیگ است، اما در خط دفاع پر اشتباه و گاهی ضعیف عمل می‌کند تا جایی که همین اشتباهات دفاعی، گل استقلالی‌ها را در دقیقه 6 بازی منجر شد.
بعد از گذشت 25 هفته از لیگ برتر و تجربه‌های ناخوشایند سپاهان در جام حذفی و جام قهرمانان آسیا، علی‌رغم نظر کارشناسان، سرمربی سپاهان همچنان اصرار بر استفاده از ترکیب نسبتاً ثابت و بدون بازیکن جانشین دارد. این در حالی است که مجیدی در نیمه دوم دیدار استقلال و سپاهان با چند تغییر تاکتیکی نفری توانست حملات بهترین خط حمله لیگ را کنترل و حتی به سود تیمش تغییر دهد.
برای بررسی بیشتر این موضوع ایسنا با حسین چرخابی و رسول کربکندی، از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
تیم حاضر در تورنمت‌های سنگین، حداقل 2 بازیکن قوی در هر پست لازم دارد
چرخابی می‌گوید: تفکر سپاهان در زمان نقل و انتقالات و آمادگی قبل از شروع لیگ این بود که در 3 جام سخت و معتبر شرکت می‌کند. تیمی که می‌خواهد در سه تورنمنت سنگین جام حذفی باشگاه‌های ایران، جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر شرکت کند، باید تدابیر خاصی بیندیشد. باید در هر پستی حداقل 2 بازیکن قابل اعتماد داشته باشد، زیرا در جریان تورنمنت‌های سنگین هر اتفاقی مانند مصدوم، محروم و سایر موارد ممکن است بیفتد. پس باید خیالمان بابت بازیکن راحت بوده و بدانیم اگر بازیکنی نباشد، بازیکن دیگری به‌عنوان جایگزین داریم.
او اولین مشکل سپاهان را نداشتن بازیکن جایگزین دانست و معتقد است: نخستین ایراد سپاهان این بود که برای اینگونه جایگزین کردن بازیکنان آمادگی نداشت. با نگاه به 11 بازیکن اصلی که ابتدا به زمین می‌روند، متوجه می‌شویم تغییرات بسیار محدود و اجباری بوده است.
این کارشناس فوتبال ادامه می‌دهد: دومین مسئله که تمام تیم‌های ایرانی با آن مواجه هستند، نداشتن دستگاه‌های پیشرفته لازم برای ریکاوری است و بازیکن هنوز به شیوه سنتی ریکاوری می‌شود. همین امر سبب شد که چهره بازیکنان سپاهان در چند بازی اخیرشان بسیار خسته به نظر بیاید.
چرخابی ادامه می‌دهد: شروع حملات، تدارک برای حمله، شروع دفاع در زمان از دست دادن توپ، تدارک دفاع، استفاده از شروع مجدد در زمان صاحب شدن توپ و دفاع از شروع مجدد وقتی حریف صاحب توپ است 6 لحظه حساس در جریان بازی بوده و سومین مورد تأثیرگذار در عملکرد سپاهان تفکرات کادر فنی است. فوتبالیست باید برای 6 مرحله مهم و فنی بازی، تمرین کرده و آماده باشد. کادر فنی سپاهان برای چند بازی مانده و فصل آینده حتماً برای تمام مراحل تمرین کنند.
کُندی دفاع سپاهان، تیم را نزدیک دروازه نگه می‌دارد
چرخابی نقطه ضعف طلایی‌پوشان را در خط دفاع می‌داند و می‌افزاید: به عقیده من خط دفاعی سپاهان به خصوص از طرف دفاع وسط بسیار ضعیف است. دفاع وسط کُند بوده و همین کندی سبب عقب نگه داشتن تیم می‌شود. سپاهان باید خود را در دفاع انفرادی، خطی و تیمی تقویت کند.
به باور این پیشکسوت، فوتبال همچون زندگی در جریان است و سپاهان باید بدون فکر به بازی‌های گذشته، با درس گرفتن از اشتباهاتش نقاط ضعف را تقویت کند.
او یادآوری می‌کند: زمانی که تیم نتیجه نگیرد مسلماً حواشی در پی دارد، اما فوتبال مانند زندگی ادامه دارد. بنابراین کادر فنی می‌تواند با ریکاوری جسمی و روحی خود و تیم، آماده دیدارهای بعدی شود.
خط حمله خوب به تنهایی کافی نیست
همچنین کربکندی، انتظارات به حق از سپاهان را زیاد می‌داند و معتقد است: سپاهان تمام امکانات لازم را در اختیار دارد. بازیکن خوب و کادر فنی پرتعداد با سرمربی جوان داشته و باشگاهی حرفه‌ای بدون مشکل مالی است. اما وقتی در زمان نتیجه‌گیری از 2جام مهم حذف شده و در لیگ برتر نیز بر سکو سوم است، پس جای بررسی دارد.
او بر این باور است که حمله خوب یا بازی زیبا به تنهایی کافی نیست و می‌گوید: به عقیده من در برنامه‌ریزی فنی تیم، تفکر این که بازیکنان بتوانند قشنگ بازی کرده یا خوب حمله کنند، تفکر درستی نیست. یک تیم برای موفقیت باید هم خوب حمله کرده و هم خوب دفاع کند. اگر قرار باشد از 20 موقعیت گل یکی هم وارد دروازه نشود، اما هر پنج موقعیت روی دروازه‌اش گل شود، نشان از اشکال فنی تیم دارد و سپاهان در حال حاضر ساختار دفاعی خوبی ندارد.
این پیشکسوت فوتبال با اشاره به نقش مؤثر ریکاوری روحی و روانی در نتیجه‌گیری، ادامه می‌دهد: فشار روحی و روانی زیادی روی تیم سپاهان است. با این نوع و کیفیت بازی باید به پیروزی رسید، اما فشار روانی مانع از آن شده و تمرکز تیم در بحث دفاعی بسیار کمتر از حمله است.
بازیکن امنیت روانی ندارد
کربکندی ادامه می‌دهد: ممکن است عده‌ای مخالف این نظر باشند، اما به عقیده من با داشتن تعداد زیاد بازیکن، برای استفاده از همه باید تغییرات زیادی در ترکیب تیم ایجاد شود که همین امر می‌تواند سبب نگرانی بازیکن و ایجاد فشار روانی باشد، چراکه اگر بازیکن حضورش در ترکیب قطعی باشد، روی استراحت، تمرینات و ریکاوری‌اش تأثیرگذار است، اما در برخی پست‌ها این امنیت روانی وجود ندارد.
کادر فنی به نویدکیا کمک نمی‌کند
کربکندی با بیان لزوم موشکافی و مشکل‌یابی عملکرد تیم برای نتیجه‌گیری بهتر، می‌گوید: با وجود کادر فنی پرتعداد نیمکت سپاهان، تفکرات در یک راستا نبوده و کمک لازم به سرمربی نمی‌شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید عملکرد سپاهان موشکافی و مشکل‌یابی شود.
او تأکید می‌کند: گام اول برای موفقیت، حفظ دروازه است و سپاهان باید قبل از هر کاری خط دفاع را تقویت کند. در حالی که اشتباه اصلی سپاهان به خصوص در بازی‌های آسیایی، شروع حمله از دقیقه یک بود. حملات خوب با ایجاد موقعیت‌های زیاد داشتند، اما به دلیل نداشتن تمرکز لازم نتوانستند به خوبی بهره ببرند.
این کارشناس فوتبال یادآور می‌شود: بازی‌های حساس سپاهان در ادامه لیگ، نقش به‌سزایی در تعیین قهرمان و نایب قهرمان لیگ دارد و با هر تغییر و تقویت تاکتیکی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۶۴۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۱۹     ساعت: ۱۱ : ۱۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024