صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تغییرات قیمت گوشی‌های سری گلکسی S طی ۱۱ سال گذشته

اگر به کاربران بگویید که قیمت گوشی‌های سری گلکسی S طی سال‌های گذشته فقط روند صعودی داشته، احتمالا حرف شما را باور خواهند کرد. با این حال این موضوع صحت ندارد. گاهی اوقات طی سال‌های گذشته، مانند امسال، قیمت این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی کاهش داشته است.

با توجه به اینکه سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و سری گلکسی S هم محبوب‌ترین گوشی‌های ساخت این شرکت هستند، تصمیم گرفتیم روند تغییر قیمت آن‌ها را از ابتدا بررسی کنیم. باید خاطرنشان کنیم در این مطلب تمام مدل‌های این سری را لحاظ نخواهیم کرد. به عنوان مثال می‌توانیم به مدل‌های فن ادیشن، لایت، اکتیو و دیگر موارد این‌چنینی اشاره کنیم و روی هم رفته تمرکز این مطلب معطوف به مدل‌های اصلی است.

گلکسی S – قیمت: 399 دلار
نخستین گوشی سری گلکسی S در بازارهای مختلف با نام‌های گوناگونی ارائه شد ولی در هر صورت از آن به عنوان گلکسی S یاد می‌کنیم. کاربران آمریکایی در سال 2010 به راحتی نمی‌توانستند نسخه‌ی آنلاک شده‌ی آن را خریداری کنند و تقریبا چاره‌ای جز خرید آن از طریق اپراتورهای مخابراتی نداشتند. در نتیجه طی دو سال به صورت ماهانه مبلغ اندکی را به‌عنوان قسط این گوشی پرداخت می‌کردند. به همین خاطر تعیین قیمت دقیق این گوشی در بازار آمریکا کار سختی محسوب می‌شود.

با این حال، طبق بررسی‌های انجام شده این گوشی با میانگین قیمت 399 دلار به دست کاربران رسیده است. به نظر می‌رسد این گوشی نسبت به گوشی‌های امروزی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده است اما به یاد داشته باشید که این گوشی امکانات چندان پیشرفته‌ای نداشته و در آن دوران تولید گوشی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شده است.

گلکسی S2 – قیمت: 549 دلار
گوشی گلکسی S از همان ابتدا مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفت و به همین خاطر بسیاری از کاربران چشم‌انتظار نسل دوم آن بودند که در سال 2011 عرضه شد. متأسفانه سامسونگ برای این گوشی رویکرد عجیب و غریبی را اتخاذ کرد و چند گوشی مختلف با نام گلکسی S2 راهی بازار شدند. این یعنی برخی اپراتورها گوشی‌های مختلفی را با این نام به دست کاربران می‌رساندند.

با این وجود، گوشی موردنظر هم فروش بسیار بالایی داشت و حتی از نسل قبلی هم محبوب‌تر شد. با وجود اینکه قیمت آن نسبت به نسل قبلی افزایش قابل توجهی داشت، اما با توجه به اینکه اکثر کاربران آن را به صورت قسطی خریداری می‌کردند، چندان متوجه این موضوع نشدند.

گلکسی S3 – قیمت: 599 دلار
سامسونگ در سال 2012 یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ یعنی گلکسی S3 را عرضه کرد. خوشبختانه سامسونگ در این سال عادت عرضه‌ی گوشی‌های مختلف با یک نام را کنار گذاشت. البته این گوشی در بازارهای مختلف با مشخصات سخت‌افزار گوناگونی ارائه شد که البته این خود موضوع دیگری است. با وجود اینکه این گوشی نسبت به نسل قبلی از طراحی و سخت‌افزار بهتری بهره می‌برد، اما قیمت آن با افزایش قابل توجهی مواجه نشد.

گلکسی S4 – قیمت: 649 دلار
از نظر آماری، نسل چهارم گلکسی S پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی تاریخ محسوب می‌شود که حدود 80 میلیون واحد از آن به دست کاربران رسیده است. برای مقایسه می‌توانیم به آیفون 5 اس اشاره کنیم که در همان سال عرضه شد ولی فقط 52 میلیون واحد از آن به فروش رسید. این گوشی هم نسبت به S3 افزایش قیمت اندکی داشت.

گلکسی S5 – قیمت: 649 دلار
تا این تاریخ، قیمت گوشی‌های سری گلکسی S روند صعودی داشت اما در سال 2014، سامسونگ برای اولین بار قیمت نسل پنجم سری گلکسی S را افزایش نداد و با قیمت 649 دلار راهی بازار شد. اگرچه قیمت این گوشی ثابت ماند، ولی سامسونگ برای آن چندین ویژگی جدید را ارائه کرد. به عنوان مثال می‌توانیم به حسگر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه‌ی هوم و دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی اشاره کنیم. متأسفانه آمار فروش گلکسی S5 به S4 حتی نزدیک هم نشد و به همین خاطر سامسونگ بعد از آن زبان طراحی گوشی‌های سری گلکسی S را تغییر داد.

سری گلکسی S6 – قیمت: از 649 تا 799 دلار
در فهرست‌های رده‌بندی گوشی‌های سری گلکسی S، گوشی S6 معمولا رتبه‌ی چندان خوبی ندارد. این گوشی هم در مقایسه با نسل قبلی افزایش قیمت نداشت که البته با توجه به حذف درگاه کارت microSD و ضد آب نبودن، احتمالا برخی کاربران انتظار داشتند که با قیمت پایین‌تری عرضه شود.

همچنین در این سال، سامسونگ برای اولین بار مدل گران‌تری از یک گوشی سری گلکسی S را معرفی کرد. گلکسی S6 اج اساساً تفاوتی با برادر خود نداشت ولی با نمایشگر نسبتاً بزرگ‌تر دارای لبه‌های خمیده راهی بازار شد. با وجود اینکه این مدل روی هم رفته تفاوت زیادی با مدل استاندارد نداشت، اما 100 دلار گران‌تر بود و مدتی بعد، سامسونگ گلکسی S6 اج پلاس را با قیمت 799 دلار به دست کاربران رساند.

همچنین باید خاطرنشان کنیم به دلیل تقاضای پایین برای گلکسی S6، سامسونگ مدتی پس از عرضه‌ی آن قیمت این گوشی را به 579 دلار کاهش داد.

سری گلکسی S7 – قیمت: از 669 تا 769 دلار
با فروش ناامیدکننده‌ی سری گلکسی S6، سامسونگ باید هر چه زودتر پرچم‌داران موفقی را راهی بازار می‌کرد. گلکسی S7 و S7 اج نقاط قوت نسل قبلی را حفظ کردند و برخی ویژگی‌های حذف شده مانند درگاه کارت حافظه و مقاومت در برابر نفوذ آب را برگرداندند.

خانواده‌ی S7 روی هم رفته با استقبال بسیار بهتری مواجه شدند و با قیمت پایه 669 دلاری، تفاوت قیمت چندانی بین آن‌ها با نسل قبلی وجود نداشت. همچنین مدل اج هم با 100 دلار قیمت بیشتر به دست کاربران رسید. البته آمار فروش این دو گوشی پایین‌تر از حد انتظار سامسونگ بود و این شرکت مدتی بعد از عرضه‌ی آن‌ها ناچار شد قیمت این گوشی‌ها را کاهش دهد.

سری گلکسی S8 – قیمت: 749 تا 849 دلار
در سال 2017 سامسونگ برند اج را کنار گذاشت و در عوض از گلکسی S8 و S8 پلاس رونمایی کرد. مدل پلاس اندازه‌ی بزرگ‌تری داشت و گران‌تر بود و به همین خاطر انتخاب پسوند پلاس یک انتخاب منطقی محسوب می‌شد.

همچنین در سری S8 برای اولین بار حسگر اثر انگشت به پنل پشتی منتقل شد و به این گوشی‌ها اجازه داد در پنل جلویی نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشند. روی هم رفته به نظر می‌رسید سامسونگ نسبت به موفقیت این گوشی اطمینان زیادی دارد و به همین خاطر قیمت پایه به 749 دلار افزایش یافت. البته احتمالا رسوایی گلکسی نوت 7 در افزایش قیمت سری S8 تأثیرگذار بوده است.

سری گلکسی S9 – قیمت: 719 تا 839 دلار
گلکسی S9 از نظر طراحی تفاوت قابل توجهی با نسل قبلی نداشت و مهم‌ترین تغییر مربوط به قرارگیری حسگر اثر انگشت از کنار دوربین به زیر آن بود. همچنین گلکسی S9 پلاس هم برای نخستین بار در بین گوشی‌های سری گلکسی S با دوربین دوگانه معرفی شد. شاید به دلیل همین تفاوت‌های ناچیز، سامسونگ قیمت مدل پایه را به 719 دلار رساند ولی مدل پلاس 120 گران‌تر از آن بود. به نظر می‌رسید سامسونگ فکر می‌کرده وجود دوربین ثانویه در مدل پلاس می‌تواند این تفاوت قیمت را توجیه کند.

سری گلکسی S10 – قیمت: 749 تا 1299 دلار
سامسونگ بعد از چند سال عرضه‌ی دو مدل اصلی سری گلکسی S، در سال 2019 تصمیم گرفت به طور همزمان 4 مدل این خانواده را معرفی کند. دو مدل اصلی مانند روند سال‌های گذشته با نام S10 و S10 پلاس معرفی شدند که به ترتیب با قیمت 899 و 999 دلار به دست کاربران رسیدند. همچنین سامسونگ یک مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر به نام S10e هم معرفی کرد که 749 دلار قیمت داشت.

اما از طرف دیگر، سامسونگ از یک گوشی بسیار گران‌قیمت به نام گلکسی S10 5G رونمایی کرد که به‌نوعی پیش درآمد S20 اولترا بود و با قیمت 1299 دلار به دست کاربران رسید. در سال 2020 بعد از معرفی سری S20، سامسونگ تولید سری S10 را متوقف نکرد و در عوض قیمت آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد تا کاربران طرفدار گوشی‌های ارزان‌تر بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

سری گلکسی S20 – قیمت: 999 تا 1399 دلار
در سال 2020 سامسونگ تصمیم گرفت عرضه‌ی مدل مقرون به صرفه را کنار بگذارد و برای تمام گوشی‌های خانواده S20 قیمت بالایی را در نظر گرفت. به همین خاطر ارزان‌ترین گوشی این خانواده گلکسی S20 با قیمت 999 دلار بود و کاربران برای خرید S20 پلاس باید حداقل مبلغ 1199 دلار می‌پرداختند.

قیمت عجیب و بسیار بالایی S20 اولترا هم با اعتراضات زیادی روبرو شد. این گوشی با قیمت پایه 1399 دلاری راهی بازار شد و حتی مدل 1599 دلاری آن هم وجود داشت که از حافظه رم و حافظه داخلی بیشتری بهره می‌برد.

البته مطمئناً سامسونگ نمی‌توانسته پدیدار شدن بحران کرونا را پیش‌بینی کند ولی در هر صورت قیمت بالای این گوشی‌ها در کنار بحران جهانی اقتصاد، باعث شد که خانواده‌ی S20 فروش پایینی داشته باشند. خوشبختانه سامسونگ از اشتباه خود درس گرفت و در سال 2021 دوباره مرتکب آن نشده است.

سری گلکسی S21 – قیمت: 799 تا 1199 دلار
بعد از فروش پایین گوشی‌های سری S20، سامسونگ برای جبران اشتباه خود تصمیم گرفته قیمت گوشی‌های سری S21 را تا حد زیادی کاهش بدهد. حالا ارزان‌ترین مدل این خانواده با قیمت 799 دلار به دست کاربران می‌رسد. با این قیمت، تراشه اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 و همچنین دوربین سه‌گانه‌ی باکیفیت نصیب کاربران می‌شود و در ضمن باید به طراحی جذاب هم اشاره کنیم.

از طرف دیگر، سامسونگ برای S21 اولترا هم به هیچ‌عنوان کم‌کاری نکرده و با این حال 200 دلار ارزان‌تر از نسل قبلی محسوب می‌شود. باید ببینیم آیا این گوشی‌ها با استقبال کاربران مواجه می‌شوند یا نه.

سخن آخر
در ادامه می‌توانید نمودار مربوط به قیمت مدل‌های اصلی سری گلکسی S در طول 11 سال گذشته را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بینید، قیمت این گوشی‌ها در کل روند صعودی داشته اما گاهی اوقات با نوساناتی هم روبرو شده است که در این میان، نوسان مربوط به امسال قابل توجه محسوب می‌شود.

اگرچه نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، ولی به نظر می‌رسد اگر اقتصاد جهانی طی 10 ماه آینده به طور جادویی بهبود پیدا نکند، سامسونگ در سال آینده هم از قیمت‌های سری S20 استفاده نخواهد کرد. با وجود اینکه در حال حاضر دیگر در بین مدل‌های اصلی سری گلکسی S قیمت زیر 700 دلار پیدا نمی‌شود، اما سامسونگ برای تصاحب این بخش از بازار سال گذشته مدل فن ادیشن را معرفی کرد که باید ببینیم S21 فن ادیشن با چه ویژگی‌هایی راهی بازار می‌شود.

 

منبع: دیجی کالا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۳۵۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱     ساعت: ۹ : ۲۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
  • ١٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 19 2024