صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

هوش مصنوعی که پرتره‌های جذاب تولید می‌کند

این هوش مصنوعی با یادگیری از سیگنال‌های مغز پرتره‌های جذاب تولید می‌کند.

محققان سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که جذاب‌ترین ویژگی‌های چهره را بر مبنای سلیقه افراد تشخیص داده و با ترکیب آن‌ها پرتره می‌سازد.

محققان دانشگاه‌های هلسینکی و کوپنهاگ برای ساخت این سیستم ابتدا از شبکه‌های مولد تخاصمی (Generative adversarial neural network) برای ساخت صدها پرتره کامپیوتری طبیعی استفاده کردند. این تصاویر سپس یک به یک در مجموع به 30 نفر نشان داده شدند.

از داوطلبان خواسته شد تا روی چهره‌هایی تمرکز کنند که از نظر آن‌ها بیشترین جذابیت را دارند. محققان در عین حال، فعالیت‌های مغزی داوطلبان را با استفاده از دستگاه نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) ثبت کردند.

سپس الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی چهره‌هایی که بیشترین میزان فعالیت مغزی در داوطلبان ایجاد می‌کردند را تشخیص داد و بعد فرمولی برای پیدا کردن خصوصیاتی که بین این چهره‌ها مشترک هستند تعریف کرد. در نهایت شبکه عصبی با استفاده از داده‌های این آزمایش، چهره‌های جدید را با ترکیب خصوصیات تولید کرد.

محققان سپس با انجام یک آزمایش دو سو کور (double-blind experiment)، تصاویر بدست آمده از این سیستم و تصاویر بسیاری از چهره‌های دیگر را به افراد نشان دادند. افراد در 87 درصد از مواقع، چهره‌های تولید شده توسط این سیستم را جزو جذاب‌ترین چهره‌ها انتخاب می‌کردند. محققان می‌گویند این درصد در آینده با اصلاح الگوریتم‌ها بیشتر هم خواهد شد.

محققان امیدوارند با استفاده از داده‌های این تحقیق بتوان در نهایت سیستم‌هایی با توانایی تشخیص سلایق (Subjective Prefrences) یا تشخیص رفتارهای ناخودآگاه ساخت.

یکی از محققان می‌گوید: «این تحقیق نشان داد که می‌توان با وصل کردن شبکه عصبی مصنوعی به واکنش‌های مغزی، تصاویری را تولید کرد که با سلیقه شخصی مطابقت می‌کنند. بینایی رایانه‌ای در دسته‌بندی تصاویر بر مبنای الگوهای عینی بسیار موفق بوده است. با اضافه کردن واکنش‌های مغزی به فرمول نشان دادیم که تشخیص و تولید تصاویر بر اساس خصوصیات روان شناختی، مثل سلیقه شخصی، ممکن است.»

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیراً در ژورنال IEEE Transactions in Affective Computing منتشر شده است.

 

منبع: دیجیاتو

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۸۰۴۵
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۷     ساعت: ۱۱ : ۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024