صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ربات پوشیدنی برای توانبخشی قربانیان سکته مغزی

محققان چینی و آمریکایی از تولید ربات پوشیدنی خاصی خبر داده اند که از آن می‌توان برای توانبخشی و کاهش مشکلات قربانیان سکته مغزی استفاده کرد.

به گزارش نیواطلس، وقوع سکته مغزی موجب می‌شود تا افراد توان انتقال فرامین از مغز به اعضای بدن را از دست بدهند. اما سیستم رباتیک جدید ان سی وای بورگ، می‌تواند به روند انتقال فرامین یادشده و بازگشت بدن به حالت عادی کمک کند.

سیستم رباتیک Ncyborg با همکاری محققان چینی بیمارستان تونگجی و شرکت برین کو وابسته به دانشگاه هاروارد تولید شده است. این ربات متشکل از سه بخش اصلی است که عبارتند از یک سربند EEG یا الکتروانسفالوگرافی که سیگنال‌های الکتریکی مغز را می‌خواند، بازوبندی که سیگنال‌های عصبی عضلانی بازو را می‌خواند و یک دستکش رباتیک مجهز به دست.

وقتی که بیمار تلاش می‌کند کار خاصی را با استفاده از دست خود انجام دهد، سربند و بازوبند سیگنال‌های الکتریکی مرتبط را شناسایی کرده و داده‌های مربوط به آنها را برای یک رایانه مرتبط با این سیستم ارسال می‌کنند. سپس یک الگوریتم هوش مصنوعی الگوی سیگنال‌های الکتریکی را بررسی کرده و آن را با یک پایگاه داده مرتبط با حرکات دست مطابقت می‌دهد تا دریابد کدام حرکت با الگوی یادشده منطبق است. در نهایت دستکش فعال شده و دست عمل برنامه‌ریزی شده را انجام می‌دهد.

تکرار این روند زمینه را برای بازسازی مسیر شبکه‌های عصبی آسیب دیده بدن بعد از وقوع سکته مغزی هموار می‌کند و در نهایت بیمار خواهد توانست حرکات دست را بدون کمک ربات انجام دهد. انتظار می‌رود این سیستم برای استفاده عموم مردم ظرف 5 سال آینده آماده شود.

سیستم یادشده هم اکنون قادر به شناسایی هشت نوع حرکت مختلف دست است و دقت آن بیش از 90 درصد برآورد شده است. تأخیر این سیستم در زمینه دریافت اطلاعات و انجام واکنش برابر با 300 میلی ثانیه است.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۸۹۲
تاریخ: ۱۴۰۰/۴/۲۱     ساعت: ۲ : ۲۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024