صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

۷ ویژگی مهم ویندوز ۱۱ که از نسخه‌های قبلی به ارث برده است

در این مقاله شما را با ۷ ویژگی محبوب سیستم عامل مایکروسافت آشنا خواهیم کرد که در ویندوز ۱۱ هم ماندگار خواهند بود.

به تازگی مایکروسافت از جدیدترین سیستم عامل خود، یعنی ویندوز 11 رونمایی کرده و به نظر می‌رسد اواخر سال 2021 میلادی منتشر خواهد شد. افراد زیادی معتقدند که ویندوز 11 با نوآوری‌های جدید از سوی مایکروسافت همراه خواهد بود. با این که شاهد قابلیت‌های جدیدی خواهیم بود، اما به نظر می‌رسد برخی ویژگی‌ها در نسخه‌های متعدد ویندوز قرار خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم به 7 ویژگی ویندوز اشاره داشته باشیم که در نسخه‌های مختلف آن در دسترس قرار دارند.

1: کنترل پنل (Control Panel)
کنترل پنل را می‌توان یک بخش مهم از ویندوز دانست که کاربران برای انجام تغییرات مهم در کامپیوتر، قطعا به آن نیاز خواهند داشت. این بخش در سال 1985 و در ویندوز 1.0 مشاهده شد، اما کماکان در ویندوز 11 هم در دسترس قرار دارد. با این‌حال، برخی از کاربران معتقدند انقضاء کنترل پنل در ویندوز به زودی پایان خواهد یافت. بر اساس اطلاعات موجود، تنظیمات بسیار زیادی همانند تنظیمات پیشرفته شبکه (Advanced Network Settings) و مدیریت ذخیره‌سازی (Storage Management) به پنل تنظیمات (Settings Panel) منتقل شده‌اند. در صورتی که می‌خواهید برخی تنظیمات را در سیستم خود تغییر دهید، سیستم عامل شما را به برنامه تنظیمات جدید منتقل خواهد کرد. با این‌حال، کماکان کنترل پنل برای کاربران در دسترس قرار خواهد داشت، اما مدت زمان دسترسی آن، نامعلوم است.

2: Microsoft Paint
مایکروسافت Paint یک ابزار ویرایش گرافیکی ساده بوده که از ویندوز 1.0 تاکنون در دسترس قرار دارد. مایکروسافت در سال 2017 میلادی اعلام کرد که قصد دارد به زودی Microsoft Paint را از سیستم عامل حذف کند. در صورتی که کماکان تصمیم دارید از Microsoft Paint استفاده کنید، باید آن را به صورت دستی از مایکروسافت استور دانلود کنید. با این که چهار سال از تاریخ ذکرشده گذشته است، اما در آخرین نسخه ویندوز 10 و حتی نسخه بتای ویندوز 11 هم شاهد Microsoft Paint خواهید بود. بد نیست بدانید که مایکروسافت در توییتر هم اقدام به راه‌اندازی نظرسنجی پیرامون گسترش و بهبود این برنامه کرده است؛ این مسئله به خوبی نشان می‌دهد Microsoft Paint در آینده با پیشرفت‌های چشمگیری همراه خواهد بود.

3: Plug-and-Play
امروزه کاربران لوازم جانبی مختلفی را به رایانه‌های شخصی خود متصل می‌کنند. هنگامی که تصمیم به نصب لوازم جانبی جدید داشته باشید، فقط کافی است آن را به کامپیوتر متصل کنید و اجازه دهید شناسایی شود، اما در گذشته و قبل از ظهور قابلیت Plug-and-Play در ویندوز 95، نصب لوازم جانبی جدید ممکن بود به چندین ساعت زمان نیاز داشته باشد. در حال حاضر سیستم عامل می‌داند که آیا سخت افزار جدیدی را از طریق تشخیص خودکار متصل کرده‌اید یا چنین کاری را انجام نداده‌اید. سپس به دنبال درایور مناسب رفته و هنگام راه‌اندازی، پیکربندی لازم را هم انجام خواهد داد.

در صورتی که درایور مناسبی در حافظه خود نداشته باشید، دیسک یا CD مناسب را درخواست خواهد کرد. البته با ظهور اینترنت پرسرعت، ویندوز می‌تواند درایور موردنظر را به صورت مستقیم از وب سایت سازنده دریافت کند. خوشبختانه این ویژگی مفید با ویندوز 11 همراه بوده و با این که دستگاه‌های قدیمی ممکن است در کار با ویژگی‌های جدید ویندوز 11 مشکل داشته باشند، اما کماکان قابلیت اتصال دستگاه و امکان استفاده از آن باقی خواهد بود.

4: منوی استارت (Start Menu)
منوی استارت که برای نخستین بار در ویندوز 95 معرفی شد، توانست ویندوز را منحصر به فرد کند. در حقیقت معرفی این قابلیت در سال 1995 موجب شد که رایانه به مراتب بیشتر از گذشته در دسترس باشد. در گذشته هنگامی که وارد رایانه می‌شدید، باید از طریق مدیریت برنامه‌ها (Program Manager) یک برنامه را اجرا می‌کردید و حتی ممکن بود برای اجرای یک اپلیکیشن هم نیازمند تایپ دستور بودید. در حال حاضر شرایط متفاوت بوده و کافی است از منوی استارت روی برنامه موردنظرتان کلیک کنید.

شاید تعجب کنید که چرا در این مقاله به منوی استارت اشاره شده است؛ علت این مسئله را می‌توان ناتوانی تصور یک سیستم عامل ویندوز، آن هم بدون منوی Start عنوان کرد. با این حال، مایکروسافت در نخستین روزهای انتشار ویندوز 8 اقدام به حذف منوی استارت کرده بود و همین مسئله واکنش‌های شدید کاربران را به دنبال داشت و یک سال بعد از آن، شرکت مایکروسافت ویندوز 8.1 را فقط به علت بازگردانی منوی استارت منتشر کرد.

ویندوز 11 با منوی استارت همراه خواهد بود. با این‌حال مایکروسافت آن را به مرکز نوار وظیفه منتقل کرده است. در صورتی که دارای مانیتورهای عریض هستید، قطعا از این موضوع رضایت خواهید داشت و در صورتی که تمایل دارید آن را به محل قبلی خود بازگردانید، می‌توانید تنظیمات موردنظر را تغییر دهید.

5:  Window Snapping
این قابلیت که برای نخستین بار در ویندوز 7 معرفی شد به شما اجازه می‌دهد حداکثر استفاده از صفحه نمایش تجربه کنید. شما می‌توانید با گرفتن نوار عنوان برنامه و کشیدن آن به طرفین، فضای نمایشگر را به گونه‌ای تنظیم کنید تا امکان نمایش همزمان دو برنامه وجود داشته باشد. شما در ویندوز 11 می‌توانید با Snap Layout چنین کاری را انجام دهید؛ این قابلیت به شما اجازه می‌دهد روش تنظیم برنامه‌های خود را به صورت مستقیم و از کلید Restore Down انجام دهید.

6: ویندوز اکسپلورر (Windows Explorer)
دسترسی به فایل‌های کامپیوتر قبل از ویندوز 95 با استفاده از فایل منیجر (File Manager) امکان‌پذیر بود. در حال حاضر ویندوز اکسپلورر در دسترس قرار دارد و شما می‌توانید اقدامات مهم همانند مشاهده فایل‌های گوناگون و حتی جستجو را از طریق آن، انجام دهید. توجه داشته باشید که نمادهای کنترل پنل، منوی استارت (Start Menu)، نوار وظیفه و دسکتاپ از طریق فایل اکسپلورر در دسترس قرار دارد. البته فراموش نکنید که هر کدام از نسخه‌های ویندوز در مقایسه با نسخه‌های قبلی با پیشرفت‌های قابل توجهی پیرامون فایل اکسپلورر همراه بوده‌اند و ویندوز 11 هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

در ویندوز 7 پوشه‌های اختصاصی Documents، Music، Picture و Video معرفی شد و در ویندوز 10، وان درایو و سایر سرویس‌های ابری هم با سایر قابلیت‌های فایل اکسپلورر، ادغام شد. با این که ویندوز 11 هم ویژگی‌های برنامه را حفظ می‌کند، اما تغییراتی را در طراحی ایجاد کرده است.

7: Windows Hello
قبل از معرفی Windows Hello، کاربران کامپیوتر مجبور بودند رمزهای عبور خود را برای قفل کردن دستگاه‌های خود حفظ کنند و در صورت فراموشی رمز عبور، امکان بازیابی آن‌ها بسیار سخت و حتی غیرممکن بود. در حال حاضر به دلیل استفاده از این قابلیت در ویندوز 10، نیازی به حفظ رمزهای عبور طولانی نخواهید داشت. شما می‌توانید یک پین شش رقمی برای ایمن‌سازی حساب خود در نظر بگیرید. در صورتی که رایانه شما مجهز به دستگاه‌های بیومتریک است، می‌توانید اثر انگشت یا چهره خود را به عنوان پسورد به سیستم معرفی کنید.

جمع‌بندی
در حال حاضر ویندوز 11 به صورت رسمی در دسترس قرار نگرفته و شاهد انتشار نسخه بتای آن هستیم. به نظر می‌رسد موارد ذکرشده از مهم‌ترین قابلیت‌هایی خواهند بود که در سیستم عامل جدید ویندوز قرار خواهند داشت و برای نتیجه قطعی، باید منتظر بود و نسخه اصلی را بررسی کرد. البته برخی کاربران که از نسخه بتا استفاده کرده‌اند هم گزارش‌هایی پیرامون برخی قابلیت‌های جدید همانند Snap Groups، Easy Undocking و سایر موارد منتشر کرده‌اند.

 

منبع: گجت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۱۴۱
تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۳۱     ساعت: ۱۲ : ۱۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024