صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

همه چیز درباره قسمت تاریک وب که جهانی بی‌مرز برای هرگونه جرم و جنایت است

دارک وب محیطی است که فعالیت‌های مجرمانه بسیاری در آن صورت می‌گیرد و به همین علت، کشورها راهکارهای خاصی برای مقابله با این جنایات در نظر گرفته‌اند.

حتمالاً قبلاً در مورد دارک وب شنیده اید، اما این اصطلاح واقعاً به چه معناست؟ مجرمان از دارک وب برای فعالیت‌های غیرقانونی مختلف استفاده می‌کنند، اما این محیط دقیقا چیست؟ آیا باید نگران دارک وب بود؟

اینترنت مجموعه عظیمی از شبکه هاست که به عنوان زیرساخت شبکه عمل می‌کنند. این به میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان می‌پیوندد تا شبکه‌ای بسازد که در آن هر رایانه‌ای می‌تواند با هر رایانه دیگری ارتباط برقرار کند، به شرطی که هر دو به اینترنت متصل باشند. از طرف دیگر شبکه جهانی وب راهی برای دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت است. این یک سیستم اشتراک گذاری اطلاعات مبتنی بر اینترنت است. برای ارسال داده ها، وب از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) استفاده می‌کند که صرفاً یکی از زبان‌های اینترنت است. وب نیز بخشی از اینترنت یه شمار می‌رود که برای عموم قابل مشاهده است و اکثر ما هر روز از آن استفاده می‌کنیم که از طریق موتور‌های جستجو مانند گوگل یا بینگ قابل دسترسی است.

دارک وب چیست؟

اولین سوالی که بسیاری از مردم می‌پرسند این است که دارک وب چیست؟ مردم اغلب آن را با دیپ وب اشتباه می‌گیرند که معنای متفاوتی دارد. «دارک وب» از فناوری‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کند که آدرس IP واقعی کاربر را پنهان می‌کند و تعیین وب‌سایت‌هایی که دستگاه بازدید کرده را بسیار دشوار می‌کند.

دارک وب، وب سایت‌هایی را توصیف می‌کند که عمداً از چشمان کاربران پنهان شده اند. وب مستر‌ها این سایت‌ها را ایجاد می‌کنند تا از ردیابی کاربران خود به دلایل مختلف جلوگیری کنند. گاهی اوقات روزنامه نگاران و فعالان از این سایت‌ها برای حفظ هویت خود استفاده می‌کنند. مجرمان وب سایت‌ها و انجمن‌های دارک وب را برای فعالیت‌های مختلف از خرید مواد مخدر گرفته تا فروش اطلاعات شخصی حساس مورد استفاده قرار می‌دهند.

شبکه Tor یک منبع نسبتاً شناخته شده برای محتوا در دارک وب است. Tor یک شبکه ناشناس است که فقط با یک مرورگر خاص شناخته شده به نام مرورگر Tor قابل دسترسی است. Tor به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط آنلاین به صورت ناشناس برای اولین بار در سال 2002 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا به عنوان پروژه مسیریابی (Tor) معرفی شد. I2P، شبکه دیگر، بسیاری از قابلیت‌های مشابه Tor را دارد. از سوی دیگر، I2P به گونه‌ای طراحی شده بود که یک شبکه در اینترنت باشد و ترافیک در محدوده آن باقی بماند. Tor دسترسی ناشناس تری به اینترنت باز را امکان پذیر می‌کند، در حالی که I2P یک «شبکه درون یک شبکه» قدرتمندتر و قابل اعتمادتر را فراهم می‌کند.

دارک وب

دیپ وب چیست؟

دیپ وب به تعداد زیادی از وب سایت‌ها اشاره دارد که کاربران متوسط ​​آن‌ها را نمی‌بینند یا نمی‌توانند پیدا کنند. هیچ چیز ذاتاً غیرقانونی یا غیراخلاقی در مورد این سایت‌ها وجود ندارد. اما دلیل اینکه آن‌ها را دیپ وب می‌نامند، چیست؟ به عبارت ساده، موتور‌های جستجو آن‌ها را مانند وب سایت‌های اصلی فهرست نمی‌کنند. با جستجوی چیزی در گوگل نمی‌توانید هیچ وب سایت عمیقی (دیپ وب) را پیدا کنید. ادمین‌ها برای محافظت از اطلاعات حساس سایت‌ها را عمداً پنهان می‌کنند یا موتور‌های جستجو نمی‌توانند آن‌ها را به درستی ایندکس کنند.

دارک وب چگونه وارد بازی شد؟

اینترنت به طور پیش فرض با در نظر گرفتن عناصری مانند حریم خصوصی و ناشناس بودن توسعه داده نشده است. در نتیجه، همه چیز را می‌توان ردیابی کرد. با این حال، برخی از مردم نگران حریم خصوصی خود هستند.

تیمی از دانشمندان کامپیوتر و ریاضیدانان که برای آزمایشگاه تحقیقات دریایی (NRL)، شاخه‌ای از نیروی دریایی آمریکا، کار می‌کنند، شروع به توسعه یک تکنیک جدید به نام مسیریابی Tor کردند. این ارتباط دو طرفه ناشناس را فعال می‌کند که در آن منبع و مقصد برای شخص ثالث مشخص نیست. برای این کار از Overlay Network استفاده می‌شود. شبکه همپوشانی شبکه‌ای است که روی شبکه دیگری (یعنی اینترنت) ساخته شده است.

دارک نت شبکه‌ای است که از تکنیک مسیریابی Tor استفاده می‌کند.  دارک وب از ترکیب دارک نت‌های مختلف ایجاد شد. افراد در NRL به سرعت دریافتند که برای اینکه شبکه واقعاً ناشناس باشد، باید برای همه قابل دسترسی باشد، نه تنها دولت آمریکا. در نتیجه NRL مجبور شد سیستم مسیریابی Onion خود را تحت مجوز منبع باز در معرض دید عموم قرار دهد و به The Onion Router (TOR) تبدیل شد.

دارک وب چگونه کار می‌کند؟

هر روز، فعالیت‌های آنلاین ما ردپای دیجیتالی را در قالب داده‌های شخصی ایجاد می‌کند. هویت دیجیتال از کل این اطلاعات تشکیل شده است. هنگامی که آدرس‌های IP قابل ردیابی نیست، ناشناس بودن در اینترنت تضمین می‌شود. نرم افزار مشتری Tor، شناسایی کاربر را پنهان می‌کند و نظارت را با مسیریابی ترافیک اینترنت از طریق یک شبکه جهانی داوطلبانه از رایانه‌ها حذف می‌کند. در نتیجه، دارک وب برای مجرمان سایبری که همیشه سعی در پنهان کردن هویت خود دارند ایده آل است.

دولت‌ها از دارک وب برای تبادل اسناد به صورت مخفیانه، روزنامه نگاران از آن برای فرار از سانسور در بسیاری از کشور‌ها و مخالفان دولتها از آن برای اجتناب از کنترلها استفاده می‌کنند. در بحث‌های سیاسی و اجتماعی معاصر، ارتباطات ناشناس نقش مهمی ایفا می‌کند. به دلیل نگرانی از تلافی سیاسی یا اقتصادی، بسیاری از مردم می‌خواهند هویت خود را پنهان نگه دارند.

ارتباط ناشناس در سراسر یک شبکه کامپیوتری با استفاده از مسیریابی Tor به دست می‌آید. پیام‌ها قبل از اینکه از طریق روتر‌های Tor که چندین گره شبکه هستند، ارسال شوند، چندین بار رمزگذاری می‌شوند. هر روتر Tor لایه‌ای از رمزگذاری را حذف می‌کند تا دستورالعمل‌های مسیریابی را آشکار کند، سپس پیام را به روتر بعدی تحویل می‌دهد تا روند را تکرار کند. این روش گره‌های میانی را در مورد مبدا، مقصد و محتوای پیام در هاله‌ای از تاریکی نگه می‌دارد.

دارک وب غیرقانونی است یا خیر؟

خود دارک وب غیرقانونی نیست. آنچه غیرقانونی است برخی از فعالیت‌هایی است که در دارک وب رخ می‌دهد. به عنوان مثال، سایت‌هایی وجود دارند که دارو‌های غیرقانونی می‌فروشند و سایت‌های دیگری وجود دارند که در آنها خرید و فروش سلاح صورت می‌گیرد.

دارک وب سایت‌های زیادی را ارائه می‌کند که اگرچه اغلب قابل اعتراض هستند، اما هیچ قانونی را نقض نمی‌کنند. برای مثال، می‌توانید انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی را بیابید که موضوعات مختلفی مانند سیاست و ورزش را پوشش می‌دهند که غیرقانونی نیستند.

دیپ وب

آیا دسترسی به دارک وب و مرور آن غیرقانونی است؟

استفاده از Tor برای دسترسی و مرور دارک وب غیرقانونی نیست. با این حال، شما باید محتاط باشید. گشت و گذار در دارک وب ممکن است غیرقانونی نباشد. اما بازدید از سایت‌های خاص، یا خرید‌های خاص، از طریق دارک وب غیرقانونی است.

اگر از دارک وب برای خرید مواد مخدر یا اسلحه استفاده شود، غیرقانونی است. با این حال، اگر از دارک وب برای شرکت در انجمن‌ها یا خواندن پست‌های وبلاگ پنهان به صورت ناشناس استفاده می‌کنید، مرتکب اعمال مجرمانه نخواهید شد. البته استثنا‌هایی هم وجود دارد. اگر در تالار‌های گفتگوی خاصی شرکت کنید، به طور بالقوه ممکن است در رفتار غیرقانونی شرکت کنید؛ به خصوص اگر این رفتار شامل تهدید، سخنان مشوق نفرت یا تحریک یا تشویق رفتار مجرمانه باشد.

نکته کلیدی در اینجا استفاده از عقل سلیم است. اگر چیزی خارج از دارک وب غیرقانونی باشد، در این بخش پنهان اینترنت نیز غیرقانونی خواهد بود.

چرا مجرمان از دارک وب استفاده می‌کنند؟

مجرمان از دارک وب برای خرید و فروش محصولات و خدمات غیرقانونی مختلف استفاده می‌کنند. این محصولات می‌توانند از مواد غیرقانونی گرفته تا اطلاعات شخصی قربانیان نقض داده‌ها را شامل شود. دلیل اصلی هجوم مجرمان به دارک وب این است که لایه محافظتی بیشتری ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از دلایل رشد جنایتکاران در دارک وب، انعطاف‌پذیری آن در برابر بسته شدن است. مقامات کشور‌های مختلف دائماً به بازار‌های غیرقانونی در دارک وب حمله کرده و آن‌ها را تعطیل می‌کنند، اما فوراً انجمن‌های بیشتر به جای آن‌ها ظاهر می‌شوند. بر اساس مطالعه‌ای که در نوامبر 2020 منتشر شد، علیرغم مداخله مکرر پلیس، دارک وب از سال 2012 به طور مداوم در تعداد کاربران و میزان پول تغییر کرده است.

چراغ قوه

آیا باید نگران دارک وب بود؟

برای یک فرد معمولی، بزرگترین نگرانی معمولاً خرید و فروش اطلاعات شخصی اوست. برخی از بزرگترین بازار‌های دارک وب، مانند Empire Market، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی را که حاوی اطلاعات شخصی میلیون‌ها نفر است، می‌فروشند. یک لیست از یک پایگاه داده فاش شده حاوی اطلاعات خصوصی نزدیک به 4 میلیون کاربر بود.

برخی از این پایگاه‌های اطلاعاتی با قیمتی کمتر از 22 دلار به فروش می‌رسند و حاوی اطلاعات میلیون‌ها کاربر هستند. اگر هکر‌ها وب سایتی را که شما به آن مراجعه می‌کنید به خطر بیاندازند، ممکن است اطلاعات شما برای فروش در دارک وب قرار بگیرد.

محققان ICE مجرمان دارک وب را زیر ذره بین گرفتند

دیوار‌های سیاه و سفید مرکز جرایم سایبری در تضاد مستقیم با کاری است که درون آن‌ها انجام می‌شود. بازرسان واحد جرایم سایبری وزارت امنیت داخلی (DHS) و اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) تحقیقات داخلی خود را در دنیای فعالیت‌های مجرمانه آغاز کرده اند.

دارک نت، زیرمجموعه‌ای از دارک وب یا دیپ وب، مکانی است که در آن فعالیت غیرقانونی رشد می‌کند و مجرمان ناشناس در آن فعالیت می‌کنند. Darknet برای دسترسی به نرم افزار به مجوز تخصصی نیاز دارد. به گفته پاتریک لچلایتنر، معاون دستیار مرکز جرایم سایبری (DAD)، دارک نت مکان بسیار پیچیده یا خاصی نیست و برای ورود به آن فقط به مجوز یا دسترسی خاصی نیاز است.

ICE HSI نقش مستقیمی در مبارزه با فعالیت غیرقانونی در Darknet دارد. حجم کار آن‌ها در سال‌های اخیر با نفوذ فعالیت‌های مجرمانه در محیط سایبری افزایش یافته است. به عنوان یک واحد تحقیقات جنایی، HSI و عوامل آن با فعالیت‌های مجرمانه در Darknet به همان شیوه آفلاین مبارزه می‌کنند: یک مرحله در یک زمان.

جرایم سایبری

جرایم مرتبط با دارک وب

دارک وب مرکز حملات جنایی است زیرا امکان ناشناس بودن را فراهم می‌کند و به عنوان دروازه‌ای به دنیای جنایتکارانه عمل می‌کند. موارد زیر برخی از شناخته شده‌ترین جنایات انجام شده در دارک وب هستند:

قاچاق مواد مخدر

دارک وب یک بازار غیرقانونی برای فروش مواد غیرقانونی و خطرناک در ازای ارز دیجیتال است. بیت کوین، اتریوم و ریپل تنها چند نمونه از آن‌ها هستند.

جاده ابریشم یک بازار شناخته شده برای دارو‌های بدون مجوز و دارو‌های غیرقانونی بود. اف‌بی‌آی این وب سایت را در سال 2013 از کار انداخت. آگورا وب سایت دیگری است که بسته شد. تعدادی از این گونه وب سایت‌ها وجود دارند که در دارک وب برای فروش و توزیع مواد مخدر غیرقانونی فعالیت می‌کنند. از نظر بصری، این سایت‌ها شبیه هر وب‌ سایت خرید دیگری هستند، با شرح مختصری از اقلام و یک عکس همراه با آنها.

قاچاق انسان

قاچاق انسان در Black Death، یک وب سایت تاریک اتفاق می‌افتد. کلویی آیلینگ مدل انگلیسی یکی از قربانیان قاچاق انسان در دارک وب است. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2017، اکثر بازماندگان قاچاق انسان برای قاچاق جنسی و کار استخدام شدند. گزارش‌های دیگر نشان داده‌اند که دارک وب در پنهان سازی این جنایت کمک کرده است. Black Death یک سازمان دارک وب است که اغلب با تغییر URL‌ها کار می‌کند.

نشت اطلاعات و سرقت

بسیاری از پلتفرم‌های حمایت از ناشناس بودن، مانند TOR، منابع مفیدی برای افشاگران، فعالان و مجریان قانون هستند. هکر‌ها از دارک وب برای انتشار اطلاعات حساس استفاده می‌کنند. در دارک وب، یک باند هکری یک بار حساب‌های کارت اعتباری و اطلاعات ورود به سیستم  حدود 32 میلیون مشتری یک سایت دوستیابی را افشا کردند. حتی برای افشای اطلاعات شرکت‌ها، هاب‌های دارک وب به کارمندان حقوق می‌دهند.

قتل و قاتلان قراردادی

وب سایت Assassination Market یک بازار پیش بینی است که در آن یک طرف می‌تواند در تاریخ مرگ یک فرد قمار کند و اگر تاریخ به درستی "حدس زده شود" مبلغی را دریافت می‌کند. این کار تشویق به ترور است، زیرا قاتل، با دانستن زمان وقوع رویداد، می‌تواند با شرط بندی دقیق روی زمان مرگ سوژه سود ببرد.

در دارک وب، حتی وب‌ سایت‌هایی وجود دارند که می‌توانید قاتلان حرفه‌ای را در آن‌ها استخدام کنید. یک بار، یک هکر به نام "bRpsd" به وب سایت BesaMafia دسترسی پیدا کرد و اطلاعات آن را به صورت آنلاین منتشر کرد. حساب‌های کاربری، مکالمه‌های شخصی و یک پوشه حاوی نزدیک به 200 عکس قربانی همگی فاش شدند.

تروریسم

به نظر می‌رسد تروریست‌ها و دارک وب برای یکدیگر ساخته شده‌اند. دومی نیاز به یک شبکه ناشناس دارد که هم قابل دسترس و هم غیرقابل دسترس باشد. تروریست‌ها برای حفظ حضور در سطح وب تلاش می‌کنند، زیرا ممکن است سایت‌های آن‌ها به راحتی بسته شود و مهمتر از آن، به پوستر اصلی بازگردد.

بهره برداری از بازار‌ها

اکسپلویت‌ها بدافزار‌هایی هستند که از نقص‌های نرم افزار قبل از رفع آن‌ها بهره می‌برند. اکسپلویت‌های روز صفر، آسیب پذیری‌های روز صفر را هدف قرار می‌دهند؛ آسیب پذیری‌هایی که فروشنده هنوز برای آن‌ها وصله رسمی منتشر نکرده است. اصطلاح "روز صفر" به این واقعیت اشاره دارد که برنامه نویس هیچ زمانی برای رفع آسیب پذیری نداشته است.

بازار‌های اکسپلویت، بازار‌هایی برای خرید و فروش اکسپلویت‌های روز صفر هستند و قیمت یک اکسپلویت بر اساس محبوبیت نرم افزار هدف و همچنین سختی شکستن آن تعیین می‌شود.

معاملات مالی غیرقانونی

سرقت و فروش اعتبار کارت اعتباری و اطلاعات شخصی کاربر به عنوان کلاهبرداری کارتی شناخته می‌شود. در دارک وب، این محبوب‌ترین نوع فعالیت مجرمانه است. کارت‌های اعتباری و نقدی در بازار‌های دارک نت فروخته می‌شوند. چندین URL کاربر را به همان صفحه در این سایت‌ها هدایت می‌کنند. فروشندگان سایر انجمن‌ها آگهی‌هایی را ارسال می‌کنند که آنچه را که دارند توضیح می‌دهند. فروشندگان کارت‌ها را با هزینه کمتری می‌فروشند.

کلاهبرداری کارتی نیز در برخی از خدمات انتقال پول امکان پذیر است. این سرویس از طریق وب سایتی به نام Atlantic Carding در دسترس است و هرچه بیشتر هزینه کنید، بیشتر به دست می‌آورید. حساب‌های کارت اعتباری تجاری و حتی حساب‌های بی‌نهایت کارت اعتباری مرتبط با افراد با ارزش خالص فوق‌ العاده قابل دسترسی هستند. اطلاعات شخصی کاربر مانند نام، آدرس و ... نیز با قیمت کم در دسترس است.

قاچاق اسلحه

دارک وب به عنوان مجرای قاچاق غیرقانونی اسلحه عمل می‌کند. طبق مطالعه شرکت RAND، دارک وب در حال گسترش در دسترس بودن اسلحه‌های گرم با قیمت‌هایی مشابه آنچه در خیابان‌های بازار سیاه دیده می‌شود، است. همچنین مشخص شده که اروپا تامین کننده اصلی سلاح گرم است. دارک وب به انجمنی برای گروه‌های جنایتکار و تروریست‌ها تبدیل شده و آلمان با 5.31 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

Euroarms وب سایتی است که انواع سلاح‌های گرم را می‌فروشد که ممکن است در هر کشور اروپایی بتوانید سلاح را درب منزل تحویل بگیرید. مهمات این سلاح‌ها به طور جداگانه فروخته می‌شود و آن وب سایت باید در دارک وب کشف شود.

چه میزان فعالیت غیرقانونی در دارک وب وجود دارد؟

در سال 2015، دانیل مور و توماس رید، محققین کالج کینگ در لندن، 2723 سایت را در دارک وب طی یک دوره پنج هفته‌ای مورد مطالعه قرار دادند. محققان گفتند 57 درصد از این سایت‌ها میزبان مطالب غیرقانونی هستند.

میزان فعالیت غیرقانونی از سال 2015 تاکنون در دارک وب همچنان در حال افزایش است. یک مطالعه دانشگاهی در سال 2019 نشان داد که تعداد فهرست‌های مضر دارک وب از سال 2016، 20 درصد افزایش یافته است. این تعداد 60 درصد از کل فهرست‌ها را تشکیل می‌دهد.

کشف موارد غیرقانونی

به عنوان مثال، اگر در دارک وب جستجو کنید، بازار‌های آنلاینی را خواهید یافت که همه چیز را از رمز‌های عبور نتفلیکس گرفته تا شماره حساب‌های کارت اعتباری سرقت شده را می‌فروشند. سایت‌های دیگری را پیدا خواهید کرد که می‌توانید نرم‌افزار غیرقانونی، کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت و هکر‌ها را برای استخدام بخرید.

یکی از سایت‌های غیرقانونی شناخته شده در دارک وب، جاده ابریشم، یک سایت تجارت آنلاین بود که شناسه‌های جعلی، هروئین و سایر مواد غیرقانونی می‌فروخت، که پس از تأسیس در سال 2011، به یک تجارت پررونق، در صورت غیرقانونی، تبدیل شد. اپراتور سایت با استفاده از نام مستعار Dread Pirate Roberts، به نوعی قهرمان مردمی دارک وب تبدیل شد و به موج سواران آنلاین این شانس را می‌داد که کالا‌های غیرقانونی را به صورت ناشناس با استفاده از بیت کوین خریداری کنند.

با این حال، FBI، جاده ابریشم را در اواخر سال 2013 تعطیل کرد. این آژانس همچنین راس اولبریخت، شخص واقعی پشت نام جعلی Dread Pirate Roberts را دستگیر کرد. اولبریخت اکنون در حال گذراندن حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط است.

دو نمونه جدیدتر از شرکت‌های جنایی پر رونق در دارک وب آلفا بی و هانسا بودند. FBI، آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا و پلیس ملی هلند، همراه با یوروپل، این بازار‌های آنلاین را در تابستان 2017 تعطیل کردند. به گفته یوروپل، AlphaBay و Hansa مسئول تجارت بیش از 350 هزار کالای غیرقانونی بودند.

این بازار‌ها مواد مخدر، سلاح گرم و بدافزار غیرقانونی می‌فروختند. AlphaBay میزبان بیش از 250 هزار لیست آنلاین برای دارو‌های غیرقانونی و بیش از 100 هزار لیست برای شناسه‌های سرقت شده، بدافزارها، سلاح‌های گرم و کالا‌های تقلبی بود. یوروپل تخمین زد که یک میلیارد دلار فروش از طریق AlphaBay از زمان تأسیس آن در سال 2014 انجام شده است.

Hansa چندان شلوغ نبود، اما براساس گفته‌های سازمان‌های مجری قانون، پس از حذف در سال 2017، به عنوان سومین بازار بزرگ در دارک وب قرار گرفت.

هدف قرار دادن فروشندگان و خریداران در دارک وب

یوروپل به تازگی یک پویش بازار دارک وب را اعلام کرده که هم فروشندگان و هم خریداران کالا‌های غیرقانونی را هدف قرار می‌دهد. 60 کارشناس سایبری در 19 کشور در پویش سال 2019 شرکت کردند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

در اینجا مواردی آورده شده که تیم‌های مجری قانون تاکنون با اعداد به دست آورده اند:

19 فروشنده دارک وب دستگیر شدند

20 خریدار دارک وب دستگیر شدند

حدود 4.5 میلیون دلار ارز دیجیتال کشف و ضبط شد

بیش از 2 میلیون دلار وجه نقد کشف و ضبط شد

حدود 40 هزار دلار طلا کشف و ضبط شد

51 قبضه سلاح گرم کشف و ضبط شد

کشف و ضبط مواد مخدر، پول‌های تقلبی، اسناد و مواد دارویی

کشف جرایم

به گفته کاترین دی بول، مدیر اجرایی یوروپل،  این موارد باید هشداری برای جنایتکارانی که کار خود را در این بخش از اینترنت انجام می‌دهند، باشد. دارک وب آنقدر که فکر می‌کنید تاریک نیست. وقتی کالا‌های غیرقانونی را آنلاین می‌خرید یا می‌فروشید، از دید مجریان قانون پنهان نمی‌مانید و خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.

مقابله با دارک وب در آمریکا

یکی از راه‌های اصلی دستگیری مجرمان، مخفی کاری آنلاین است. زمانی که مجریان قانون که به عنوان فروشنده ظاهر می‌شوند آدرس پستی خریدار را دریافت می‌کنند، حضور آنلاین با زندگی واقعی همپوشانی دارد. هدف تحقیق ممکن است از بین برود و اطلاعات شناسایی شخصی را فاش کند. این اشتباه به دولت آمریکا اجازه داد تا Rich Ulbricht را سرنگون کند. یک بازپرس سرویس درآمد داخلی متهمی را به همراه آدرس ایمیل او پیدا کرد. این اطلاعات در نهایت منجر به دستگیری وی شد.

روش‌های حمل و نقل اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققین قرار می‌دهد، زیرا بسیاری از معاملات در بازار‌های دارک وب توسط خدمات پستی آمریکا تکمیل می‌شود. سازمان‌های مجری قانون می‌توانند از فیلم‌های نظارتی، تجزیه و تحلیل دست خط و سایر سرنخ‌ها استفاده کنند. آن‌ها ممکن است اثر انگشت روی بسته‌ها را پیدا کنند که به طور بالقوه هویت فرستنده را آشکار می‌کند. دنبال کردن پول نیز می‌تواند موثر باشد، اگرچه ماهیت ناشناس ارز دیجیتال این کار را دشوارتر می‌کند. با این حال، وزارت امنیت داخلی آمریکا یک کارگروه اختصاصی دارد که بر ردیابی پولشویی از طریق ارز‌های دیجیتال متمرکز است.

HSI یکی از آژانس‌های اصلی در تحقیقات جاده ابریشم بود که قاچاق مواد مخدر و قاچاق در مقیاس بزرگ را از طریق خدمات پستی آمریکا فاش کرد. این تحقیقات در نهایت منجر به فعالیت در بازار‌های Darknet شد.

HSI کاملا متعهد به توقف جرایم سایبری و محافظت از شهروندان آمریکا است. DAD Lechleitner هشدار داد: "یک آمریکایی معمولی از بسیاری جهات در معرض خطر فعالیت Darknet است. ماهیت غیرقانونی Darknet خود را به رفتار‌های ناجوانمردانه از جمله سرقت هویت شخصی و وجود دارو‌های تقلبی مرتبط می‌کند. آنچه مردم واقعاً باید بدانند این است که وقتی در Darknet تراکنش قانونی را انجام می‌دهید، نمی‌توانید از قانونی بودن آن مطمئن باشید. شما خود را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهید. "

قانون آمریکا

عملیاتی برای بستن جاده ابریشم

بازرسان انبوهی از کالا‌های بازار سیاه موجود در جاده ابریشم را کشف کردند. مواد مخدر غیرقانونی مختلف و همچنین سلاح‌های غیرقانونی، کتاب‌های نحوه ساخت بمب، شناسه‌های تقلبی و کالا‌های تقلبی.

بسیاری از مجرمان بر این باورند که هنگام انجام معاملات غیرقانونی در Darknet تحت پوششی از ناشناس بودن فعالیت می‌کنند. این نمی‌تواند دور از واقعیت باشد. ICE، همراه با شرکای داخلی و خارجی خود، فعالانه درگیر مقابله با فعالیت Darknet است. DAD Lechleitner هشدار داد: "اگر فعالیت‌های غیرقانونی در Darknet انجام می‌دهید، خطرات زیادی در ارتباط با آن وجود دارد و شما کاملاً ناشناس نیستید. برای این موضوع نباید در دارک وب یا وب باز کار غیرقانونی انجام دهید. اگر شما در حال انجام هرگونه فعالیت غیرقانونی در دارک وب هستید، عواقبی در پی خواهد داشت و مجری قانون فدرال مراقب است. "

جارد DerYeghiayan، مامور ویژه HSI، شیکاگو، ایلینوی، دانش دست اول و گسترده‌ای از تحقیقات جاده ابریشم و عملیات فروشگاه دایم دارد. او به عنوان مامور پرونده برای عملیات، تجزیه و تحلیل مواد مخدر کشف شده، گردآوری شواهد، انجام مصاحبه با مظنونان و مشارکت در دستگیری‌ها بود.

عملیات Dime Store به عنوان تحقیقات HSI Chicago RAC/O'Hare در تابستان 2011 آغاز شد. این عملیات در پاسخ به توقیف‌های کوچک مواد مخدر بود که در مرکز پست شیکاگو انجام می‌شد. این توقیف غیرمعمول بود، زیرا محموله‌هایی از این نوع معمولاً از طریق نامه دریافت نمی‌شد، به وفور از منابع بین المللی می‌آمد و به سراسر آمریکا ارسال می‌شد. ICE HSI تحقیقاتی را برای بررسی منبع خاص دارو‌ها آغاز کرد. Operation Dime Store ماموران را به سایت Darknet راه ابریشم هدایت کرد. هنگامی که وسعت و نفوذ سایت مشخص شد، اهداف HSI یافتن راهی برای تعطیل کردن سایت، رهگیری بسته‌ها برای شناسایی فروشندگان، شناسایی گیرندگان محموله‌ها و توقف مواد مخدر بود. در تقریبا سه سال فعالیت این بازار، بیش از 1.5 میلیون تراکنش انجام شده است.

در ژانویه 2015، این پرونده در ناحیه جنوبی نیویورک به محاکمه رفت و راه‌های زیادی را که سایت جاده ابریشم تجارت غیرقانونی مواد مخدر در سراسر جهان را تسهیل می‌کرد و اینکه چگونه اولبریخت سازمان جنایی خود را اداره می‌کرد، آشکار کرد. SA Deryeghiayan به عنوان شاهد اصلی برای دولت در دادگاه راه ابریشم شهادت داد. نتیجه برای اولبریخت یک حکم مجرمیت در تمام موارد از جمله ادامه فعالیت جنایی، هک، قاچاق مواد مخدر، پولشویی و کلاهبرداری اسناد بود. او به دو حبس ابد همزمان محکوم شد.

اداره تحقیقات فدرال (FBI) راس اولبریشت را در سال 2013 به دلیل راه اندازی جاده ابریشم، یک بازار آنلاین برای مواد غیرقانونی، دستگیر کرد. جاده ابریشم با هیچ مرورگر دسکتاپ قابل دسترسی نبود و مشتریان نمی‌توانستند از کارت‌های اعتباری برای خرید هروئین، مت آمفتامین یا سایر مواد مخدر استفاده کنند.

با این حال، به محض اینکه «جاده ابریشم» تعطیل شد، دیگران وارد بازی شدند. دارک وب در سایه اینترنت کار می‌کند و با پوشش رمزگذاری شده و همانطور که از نامش پیداست، فقط از طریق مرورگر‌های رمزگذاری شده خاص قابل دسترسی است.

انگلیس و مقابله با دارک وب

مانند تمام فناوری‌های جدید، قانون به کندی پیش‌ آمده و پلیس در طول تاریخ نیاز به استفاده از قوانینی داشته که با توجه به فناوری موجود طراحی نشده است.

دو حوزه خاص وجود دارد که به طور عمیق مورد بررسی قرار می‌گیرند: استفاده از پلیس مخفی و ابزار هک، که در انگلیس به عنوان تداخل تجهیزات شناخته می‌شود. عملکرد این روش‌های تحقیقاتی در چارچوب تحقیقات دارک وب قبلاً در ادبیات انگلیس مورد توجه قرار نگرفته بود، اگرچه این تحلیل بیشتر در آمرکیا و استرالیا وجود داشت. اثربخشی قدرت‌های تحقیقاتی انگلیس در تحقیق جرایم ارتکابی در دارک وب تجزیه و تحلیل شده و توصیه‌هایی در رابطه با قانون و آیین نامه‌های مربوطه ارائه شده است.

در حالی که انگلیس اخیراً قوانینی را معرفی کرده که به اندازه کافی قدرت‌هایی را که پلیس می‌تواند در عملیات‌های مخفی آنلاین و هنگام هک کردن استفاده کند، تعیین می‌کند، کد‌های عمل باید به طور خاص به نقش این ابزار‌های تحقیقاتی در تحقیقات تاریک وب بپردازد. خطرات خرید انجمن قضایی و هک در خارج از کشور به عنوان مناطق مورد توجه خاص برجسته شده است. توصیه‌هایی برای اصلاح قانون اختیارات تحقیق 2016 ارائه شده تا اطمینان حاصل شود که چه زمانی می‌توان از تداخل تجهیزات برای جستجوی تجهیزات استفاده کرد، زمانی که مکان آن تجهیزات ناشناخته است.

در سال 2016، انگلیس یک استراتژی پنج ساله امنیت ملی سایبری را راه‌اندازی کرد که شامل 1.9 میلیارد پوند سرمایه‌گذاری بود و مرکز امنیت سایبری ملی را تأسیس کرد. دولت انگلیس همچنین مرکز نوآوری سایبری 13.5 میلیون پوندی را در لندن راه‌اندازی کرد تا به ارتقای سطح جهانی این کشور در حوزه امنیت سایبری کمک کند.

قانون انگلیس

هدف انگلیس این است که یک واحد جرایم سایبری اختصاصی در هر نیروی پلیس در انگلستان و ولز، علاوه بر برنامه آموزشی ملی برای پلیس، که توسط شورای روسای پلیس ملی حمایت می‌شود، داشته باشد. این فقط یک راهکار انگلیس نیست، بلکه راهکار پلیس در سراسر جهان است که یوروپل مرکز جرایم سایبری اروپا (EC3) را در سال 2013 ایجاد کرد. در سال 2015، انگلیس یک واحد اختصاصی برای مقابله با جرایم دارک وب به نام «سلول عملیات مشترک» یا JOC اعلام کرد. این یک ابتکار مشترک بین آژانس ملی جرم و جنایت (NCA) و ستاد ارتباطات دولتی (GCHQ) است که در ابتدا بر استثمار جنسی کودکان تمرکز دارد و با هدف اطمینان از عدم وجود بخشی از اینترنت، از جمله دارک وب است.

تشکیل کمیته جهانی برای مقابله با دارک وب

در 29 می 2018، مجریان قانون از 28 کشور در سراسر جهان در مقر یوروپل در لاهه گرد هم آمدند تا دانش و تخصص خود را به اشتراک بگذارند و درباره یک رویکرد هماهنگ برای مقابله با جرم و جنایت در دارک وب بحث کنند. کارشناسان Eurojust، کمیسیون اروپا، مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) و INTERPOL نیز در این رویداد مشارکت داشتند.

یوروپل

یوروپل، از طریق مرکز جرایم سایبری اروپا (EC3)، چندین سال است که با به اشتراک گذاشتن ابزارها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها، از تحقیقات بازار‌های جنایی در دارک وب حمایت می‌کند. دارک وب میزبان بسیاری از بازار‌های حیاتی برای چندین سازمان جنایی و فعالیت‌های غیرقانونی فردی در اروپا و سراسر جهان است.

در سال‌های اخیر، چندین تحقیق هماهنگ موفق توانستند برخی از بزرگترین بازار‌های دارک وب را از بین ببرند و دارایی‌های مورد سواستفاده مجرمان را تضعیف کنند.

در تابستان 2017 عملیات مشترکی به رهبری FBI آمریکا و پلیس ملی هلند، با حمایت یوروپل و سایر شرکای مجری قانون، Alphabay و Hansa، دو تا از بزرگترین بازار‌های مسئول تجارت با بیش از 350 هزار غیرقانونی را تعطیل کردند. کالا‌هایی مانند مواد مخدر، سلاح گرم و ابزار جرایم سایبری مانند بدافزارها در این بازار‌های خاص، که بیت کوین روش پرداخت غالب بود، فروخته می‌شد.

کمیته مشترک

به دلیل موفقیت آمیز بودن این عملیات، حجم تراکنش‌ها کاهش یافته و برخی از معامله گران به دلیل اضطراب، عدم اطمینان و خطرات مربوط به سطح ناشناس بودن، بستر دارک وب را ترک کرده اند. پس از عملیات تخلیه، بسیاری از فروشندگان که دو بار پیاپی مغازه خود را بسته بودند، تمایلی به بازگشایی مجدد نداشتند، در حالی که بی اعتمادی بین فروشندگان و خریداران افزایش یافته است.

تیم اختصاصی دارک وب

یکی از ابتکارات یوروپل ایجاد یک رویکرد اجرای قانون هماهنگ برای مقابله با جرم و جنایت در دارک وب با مشارکت آژانس‌های مجری قانون از سراسر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، اشخاص ثالث عملیاتی و همچنین سایر شرکای مرتبط مانند یوروجاست است.

به منظور دستیابی به این هدف، یوروپل یک تیم اختصاصی دارک وب ایجاد کرده تا با شرکای اتحادیه اروپا و مجریان قانون در سطح جهان همکاری کند تا اندازه این اقتصاد غیرقانونی زیرزمینی را کاهش دهد. این یک رویکرد کامل و هماهنگ ارائه می‌دهد: به اشتراک گذاری اطلاعات، ارائه پشتیبانی عملیاتی و تخصص در زمینه‌های مختلف جرم و جنایت و توسعه ابزارها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها برای انجام تحقیقات دارک وب و شناسایی تهدید‌ها و اهداف اصلی. هدف این تیم همچنین تقویت اقدامات فنی و تحقیقاتی مشترک، سازماندهی ابتکارات آموزشی و ظرفیت‌ سازی، همراه با کمپین‌های پیشگیری و افزایش آگاهی؛ یک استراتژی 360 درجه علیه جرم و جنایت در دارک وب است.

اتحادیه اروپا مقابل دارک وب

در سال 2010، اتحادیه اروپا (EU) یک چرخه سیاست چهار ساله را برای تضمین تداوم بیشتر در مبارزه با جرایم جدی بین المللی و سازمان یافته تنظیم کرد. در مارس 2017، شورای اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا چرخه سیاست اتحادیه اروپا برای جرایم سازمان یافته و جدی بین المللی را برای دوره 2018 تا 2021 ادامه دهد. هدف این چرخه سیاست چندساله مقابله با مهم‌ترین تهدیدات ناشی از جرایم سازمان یافته و جدی بین المللی برای اتحادیه اروپا به شیوه‌ای منسجم و روش شناختی است. این امر با بهبود و تقویت همکاری بین خدمات مربوطه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، موسسات و آژانس‌ها، و همچنین کشور‌ها و سازمان‌های غیر اتحادیه اروپا، از جمله بخش خصوصی در صورت لزوم، به دست می‌آید. جرایم سایبری یکی از اولویت‌های چرخه سیاست گذاری است.

نقش اتحادیه اروپا

نگرانی جهانی از فعالیت های مجرمانه در دارک وب

مبهم بودن رفتار غیرقانونی در دارک وب، صنعتی را پنهان می‌کند که مقامات به طور فزاینده‌ای نگران آن هستند. بخش جنایی دارک وب تجارت خود را در انواع کالا‌های قاچاق از جمله مواد افیونی و سایر مواد مخدر، قطعات بمب، سلاح‌های کوچک و بزرگ، شماره‌های تامین اجتماعی، اعضای بدن و حتی اعمال مجرمانه برای اجاره با استفاده از فناوری ناشناس پنهان می‌کند.

ناشناس بودن دارک وب نه تنها اقدامات غیرقانونی را تقویت می‌کند، بلکه بسیاری از سازمان‌های مجری قانون را در مورد حضور آن در تاریکی نگه می‌دارد.

در سال‌های اخیر، فناوری‌های مختلفی برای نظارت بر محتوای وب قابل مشاهده توسعه یافته‌اند، اما اساسا هیچ ابزار متناظری برای دارک وب وجود ندارد. ارائه شواهدی مبنی بر اینکه دارک وب به یک پلتفرم کلیدی برای تروریسم جهانی و فعالیت‌های مجرمانه تبدیل شده، به منظور توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای نظارت بر تمام بخش‌های اینترنت بسیار مهم است.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۳۱۱
تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۱۷     ساعت: ۱۲ : ۵۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024