صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فیلم های ایرانی با موضوع خشونت علیه زنان

تاکنون فیلم‌‌ها و سریال‌های زیادی با مضمون خشونت علیه زنان در سینمای ایران و جهان ساخته شده‌اند. در این پست به مرور چند فیلم مهم ایرانی در این زمینه می‌پردازیم.

از نظر شما کدام فیلم تاثیر گذارتر بوده است؟

عروس آتش ساخته خسرو سینایی
فیلم "عروس آتش" ساخته زنده یاد خسرو سینایی یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده با موضوع خشونت علیه زنان بود که با زبانی تلخ به نقد رسم و رسومات عشیره‌ای پرداخته است. 
دختر تحصیلکرده که مجبور است طبق رسومات به ازدواج پسرعموی خود رضایت دهد.

فروشنده ساخته اصغر فرهادی
فیلم اصغر فرهادی علاوه بر نمایش دادن آسیب جسمی و روحی که شخصیت اصلی زن دیده است، به خوبی واکنش جامعه‌ را نسبت به او نشان می‌دهد.  فروشنده از معدود فیلم‌های ایرانی است که به مقوله تجاوز می‌پردازد. گرچه در این فیلم خشونت به طور مستقیم به تصویر کشیده نمی‌شود، اما تصویر خوبی از تاثیرات آن ارائه می‌دهد.

هیس دخترها فریاد نمی‌زنند ساخته پوران درخشنده
پوران درخشنده در این فیلم به موضوعی می‌پردازد که کمتر در سینما مورد توجه قرار گرفته است. بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادر شیرین هشت ساله، واقعه ای را برای او رقم می زند که زخمش سال ها بر روح او باقی می ماند. آنچه این زخم را عمیق تر می کند و به فاجعه ختم می سازد، این است که دخترک هیچ کس را نمی یابد تا دردش را با او در میان بگذارد.

قرمز ساخته فریدون جیرانی
فیلم قرمز به نقد خشونت خانگی می‌پردازد و داستان زنی را روایت می‌کند که همسری بددل و شکاک دارد که از بیماری روانی رنج می‌برد و مدام همسرش را مورد آزار قرار می‌دهد. تا جایی که زن مجبور به قتل همسرش می‌شود.

خانه پدری ساخته کیانوش عیاری
قتل‌های ناموسی که از فجیع‌ترین خشونت‌های روا داشته شده نسبت به زنان است، موضوع اصلی فیلم خانه پدری است. فیلمی که از نشان دادن بی‌پرده خشونت و افکار متحجرانه هیچ ابایی نداشته است.

سگ کشی ساخته بهرام بیضایی
داستان فیلم سگ‌کشی درباره زنی مستقل و روشنفکر به نام گلرخ کمالی است. گلرخ که نویسنده است بعد از ورشکستگی شوهرش مجبور می‌شود سراغ طلبکاران شوهرش برود تا او را نجات دهد. اما در این مسیر او با انواع خشونت‌ها و تحقیرها مواجه می‌شود.

 

منبع: سینما تیکت

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۸۸۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۶     ساعت: ۰ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
  • ١٥ شوال ١٤٤٥
  • Apr 24 2024