صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کارگردان انیمیشن: ساخت «گذشته» یک چالش بزرگ بود

کارگردان انیمیشن «گذشته» بیان کرد در این اثر ۷ دقیقه‌ای با ترس‌ها و مشکلات شخصی خود مواجه شده است.

حمید محمدی، انیماتور حرفه‌ای تکنیک استاپ‌موشن است که نزدیک به 18 سال در این حرفه فعالیت داشته است. اما بعد از سال‌ها احساس می‌کند که دیگر انیمیت برایش چالشی ندارد و تصمیم می‌گیرد که اولین انیمیشن کوتاه خود را بسازد. «گذشته» انیمیشن کوتاه هفت دقیقه‌ایست که حاصل 5 سال زحمت محمدی است. انیمیشنی که حتی روایت آن هم برداشتی از شخصیت خود کارگردان است. این انیمیشن که ساخت آن به تازگی به اتمام رسیده است، در اولین حضور جشنواره‌ای خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در دومین حضور خود به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است.

وی درباره فعالیت خود در حوزه انیمیشن توضیح داد: از سال 1376 در مرکز پویانمایی صبا استخدام شدم و تا سال 1379 به‌عنوان دستیار تصویربردار و فیلمبردار به صورت حرفه‌ای کار خود را ادامه دادم. در طول این 2 سال با کارگردان‌هایی مانند مهدی خرمیان، حسین مرادی‌زاده کار کردم که باعث آشنایی من با انیمیت استاپ موشن شد. به انیمیت علاقه‌مند شدم و حتی صبح‌ها قبل از همه به استودیو می‌رفتم تا تست انیمیت بزنم و بعد کارگردان می‌آمد و ایرادهایم را می‌گرفت.

محمدی بیان کرد: در آن دوران رسم نبود که کسی دیگر انیمیت انیمیشن کارگردان دیگری را انجام دهد. چون هم آن را کار تخصصی می‌دانستند و هم از دستمزدشان کم می‌شد. تا اینکه برای اولین بار آقای خرمیان با انیمیت کردن من در پروژه «برکه دوستی» موافقت کرد. از سال 1380 به این طرف به شکل تخصصی به انیمیت استاپ موشن پرداختم. گاهی با تکنیک‌های کات اوت زیر دوربین یا دیجیتال هم کار کرده‌ام و افتخار همکاری با کارگردانان بسیاری را داشته‌ام که هرکدام چیزی به من یاد دادند. تا سال 1395 که تصمیم گرفتم اولین انیمیشن استاپ موشن خودم را کارگردانی کنم.

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: سال‌ها کار کردن به‌عنوان یک انیماتور و تجربه کار با کارگردان‌های مختلف مرا به این مرحله رسانده بود که دیگر هیچ کاری برایم چالشی نداشت و کار کردن یکنواخت شده بود. احساس می‌کردم نیاز به یک چالش بزرگ‌تر و حتی جدی‌تر دارم تا بتوانم از تمام تجربیاتم در آن استفاده کنم. در همه سال‌های کاری‌ام به ساخت فیلمی با روایت خودم فکر کرده بودم ولی تا سال 1391 احساس می‌کردم زمان آن نرسیده است. بیشتر وقت خود را روی فراگیری کارگردانی گذاشته بودم. تا اینکه شرایطی فراهم شد و تصمیم گرفتم اولین انیمیشن خود را با نگاهی به خودم بسازم، مواجه من با ترس‌ها و مشکلات بزرگ که توسط آقای حضرت‌پور نوشته شد.

وی درباره پروسه ساخت انیمیشن «گذشته» بیان کرد: ساخت انیمیشن «گذشته» به‌دلایل زیادی به کندی پیش رفت. اول اینکه تعداد لوکیشن‌های پروژه زیاد بود و دوم بحث مالی مطرح بود که به خاطر کم بودن بودجه مجبور بودم بخش بیشتری از کار را خودم انجام بدهم که کمتر مجبور به پرداخت دستمزد باشم. از طرفی هم، چون تمرکزم روی پروژه خودم بود دیگر نمی‌توانستم کار دیگری را قبول کنم، چرا که کار کاملاً متوقف می‌شد و من را از فضای کار خارج می‌کرد. به همین دلیل بود که ساخت انیمیشن کوتاه «گذشته» پنج سال طول کشید.

محمدی گفت: ساخت «گذشته» کاملاً برای من چالش بود، به جرات می‌توانم بگویم تجربه‌ای که در طول این 5 سال کسب کردم به اندازه 20 سالی بود که در پروژه‌های متعددی انیمیت کرده بودم. چون در پروژه‌های دیگر من فقط نظر می‌دادم و اگر نظرم را قبول می‌کردند مسئولیتش با کارگردان بود ولی خوب و بد شدنش به من ارتباطی نداشت. اما در این پروژه خودم باید تصمیم می‌گرفتم و مسئولیت خوب و بد آن را برعهده می‌گرفتم. یکی از مهم‌ترین چالش‌های من با توجه به تجربیاتی که داشتم این بود که از سختی کار فرار نکنم. چون وقتی خودت هم کارگردان و هم انیماتور هستی، سعی می‌کنی هر جا پلان سختی وجود دارد، ساده‌اش کنی. به همین دلیل بیشتر اوقات زمانم را روی دکوپاژ می‌گذاشتم. بعد از آن ساخت خیابان لاله‌زار از اصلی‌ترین سختی‌های کار این پروژه بود، چون تلفیق فضای CG با استاپ موشن در این قسمت شکل می‌گرفت.

وی بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتال در سال‌های اخیر و روی آوردن فیلمسازان به انیمیشن‌های کامپیوتری ساخت انیمیشن آسان‌تر شده است و در سراسر دنیا انیمیشن‌های زیادی با تکنیک دیجیتال ساخته می‌شوند. ولی از آنجایی که ساخت انیمیشن‌های دستی و سنتی، به خصوص استاپ موشن کم شده است، همواره این نوع انیمیشن‌ها در جشنواره‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

محمدی در پایان گفت: فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه از این دست، صرفاً برای نمایش و حضور در جشنواره‌ها ساخته می‌شوند و جشنواره‌ها بستر مناسبی برای نمایش و دیده شدن این گونه از فیلم‌ها هستند. در حال حاضر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «گذشته» است پخش بین‌المللی کار را برعهده دارد. در کنار تیم آن‌ها، خودم هم برنامه‌هایی دارم که امیدوارم اجرایی شود.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۶۷۵۸
تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۲۶     ساعت: ۹ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024