صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نشست خبری نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی برگزار شد

نشست خبری نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی با حضور دکتر محمد خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران و دکتر غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در مرکز فرهنگ هنر وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش نیوزدی، دکتر محمد خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران در این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت:  دو مناسبت است که ما را بر آن داشت که نشست خبری را برگزار کنیم اولا میلاد امام جواد ثانیا موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی است، به لطف خدا انقلاب اسلامی بر رشد وفرهنگ اسلامی تاثیر داشت اگر نبود چیزی از معارفی که آموختیم در اختیار ما نبود که به خلق آثار بپردازیم.


وی افزود :امسال در جشنواره امام رضا توفیق حاصل شد که استان تهران میزبان جشنواره رضوی باشد که دومین سال کار خود را شروع کرده وامسال 19 دوره خود را سپری می کند امسال استان تهران میزبان هنرمندان است. مسئله خوشنویسی فراتر از سایر عرصه های هنری است چون خود امام رضا هنرمند این عرصه بودند البته همه امامان خودشان نقش آفرین بودند. ببینید  امام علی چگونه  شیوه لیقه گذاشتن تا قلم تراشیدن و کاتب را آموزش می دهد یا در موزه رضوی خطی از امام رضا برجا مانده که فراتر از یک نامه نگاری است لذا ما میزبان یک هنر هستیم که در عرصه حکمت هم جایگاهی دارد.


مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران در ادامه گفت : در شیوه پیاده سازی جشنواره اتفاق مبارکی رقم خورد وکار به کاردان سپرده شده، سپردن کار به تشکل ها ورویکرد دولت سیزدهم مبنای آن است، چندی پیش شاهد جشنواره تئاتر تهران بودیم که از  صفر تا صد کار توسط انجمن انجام شد پس تشکل های مردمی هستند که در خلق وانتشار آثار کمک می کنند.


وی افزود :برگزاری جشنواره رضوی بر عهده انجمن خوشنویسان است پس  طبیعتا یک شبکه گرداننده کار است که وارد کار شده  این موضوع  کمک می کند که در سراسر ایران این شبکه را داشته باشیم، یکی از اتفاقات خوبی که رقم خورد پرداختن به خطوط شش گانه ای است که در خوشنویسی یادگار ایران است که هنرمندان آمدند و آن را گسترش دادند امروزه هنرمندان اندکی را داریم که در این حوزه فعالیت می کنند اگر به آن پرداخته نباشد به فراموشی سپرده می شود. جشنواره امسال این موضوع را احیا می کند، طبیعتا بخشی هم اجرا است که به شیوه داوری و بقیه موضوع می پردازد.


در ادامه دکتر غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت :  دو تیم بزرگ پشت  برگزاری جشنواره رضوی بود تمامی اعضا از انتظامات تا دکتر خراسانی زاده همکاری داشتند، با تیمی که در اختیار بنده قرار دادند توانستیم  نهایت تلاش خود را داشته باشیم که بهترین برنامه را رقم بزنیم. انجمن خوشنویسان ایران بیش از 60 شعبه دارد که ما سامانه ای داریم که خبری که منتشر می شود تمامی مدیران رصد می کنند وبرنامه را ملاحظه می کنند.

وی افزود : با توجه به تحولاتی که در جامعه به وجود آمده بود وآلودگی هوا یکی دوبار نشست ما به تاخیر افتاده بود تا آنکه بالاخره برگزار شد. یک سری هنرها در خوشنویسی دارند دور می شوند چون استادانی در این حوزه نداریم که بخواهند آموزش دهند مثلا در خط تعلیق فعالیت‌هایی انجام می دهند وبا توجه به پیچیدگی خوانش آن سخت است باید آموزش هایی انجام شود.


دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی خاطر نشان کرد :سامانه ای در شمس توس قرار داده شده که تمام رشته در آن هست، مهلت بارگزاری  آثار در سایت تا آخر فروردین ماه است، 10 اردیبهشت ماه گزینش می کنیم که آثار منتخب را اطلاع می دهیم که کارهایشان را به صورت قاب شده برای ما بیاورند که تمام آثار در نمایشگاه به مرض دید گذاشته می شود که در شورای عالی  داوری می شود که به  نفر اول 12 میلیون، نفر دوم 10 میلیون ونفر سوم 8 میلیون با لوح داده می شود. که از یک اثر هم تقدیر می شود.
در ادامه دکتر غلامرضا سعیدی زاده دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت : دو تیم بزرگ پشت برگزاری جشنواره رضوی بود تمامی اعضا از انتظامات تا دکتر خراسانی زاده همکاری داشتند، با تیمی که در اختیار بنده قرار دادند توانستیم  نهایت تلاش خود را داشته باشیم که بهترین برنامه را رقم بزنیم. انجمن خوشنویسان ایران بیش از 60 شعبه دارد که ما سامانه ای داریم که خبری که منتشر می شود تمامی مدیران رصد می کنند وبرنامه را ملاحظه می کنند.

وی افزود : با توجه به تحولاتی که در جامعه به وجود آمده بود وآلودگی هوا یکی دوبار نشست ما به تاخیر افتاده بود تا آنکه بالاخره برگزار شد. یک سری هنرها در خوشنویسی دارند دور می شوند چون استادانی در این حوزه نداریم که بخواهند آموزش دهند مثلا در خط تعلیق فعالیت‌هایی انجام می دهند وبا توجه به پیچیدگی خوانش آن سخت است باید آموزش هایی انجام شود.


دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی خاطر نشان کرد :سامانه ای در شمس توس قرار داده شده که تمام رشته در آن هست، مهلت بارگزاری  آثار در سایت تا آخر فروردین ماه است، 10 اردیبهشت ماه گزینش می کنیم که آثار منتخب را اطلاع می دهیم که کارهایشان را به صورت قاب شده برای ما بیاورند که تمام آثار در نمایشگاه به مرض دید گذاشته می شود که در شورای عالی  داوری می شود که به  نفر اول 12 میلیون، نفر دوم 10 میلیون ونفر سوم 8 میلیون با لوح داده می شود. که از یک اثر هم تقدیر می شود. آثاری آثاری را را از ما بخواهید

وی عنوان کرد : نکته بعدی جریان توانمند سازی هنرمندان است که برای همین کارگاه‌های آموزشی را تدارک می بینیم که به تولید اثر پرداخته خواهد شد و در جریان داوری هم از داوران برجسته دعوت می کنیم. در انتهای جشنواره تولیدات را در معرض عموم قرار می دهیم وبانک اطلاعاتی هم رونمایی خواهیم کرد ودر معرض انتشار عمومی قرار می دهیم.

دکتر غلامرضا سعیدی زاده در انتها گفت : هفته فرهنگی رضوی انشالله در اردیبهشت ماه خواهیم داشت که شعرخوانی، تئاتر، سرود، خوشنویسی در فضای عمومی خواهد بود.
 

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۳۱۸۳
تاریخ: ۱۴۰۱/۱۱/۱۲     ساعت: ۱۵ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024