صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

بیکاری، کسب‌و‌کار من است

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال قرنطینه که تعطیلی کسب‌و‌کارهای فراوانی را به‌دنبال داشت، بسیاری از کارگران از کار بیکار شدند. آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت در آخرین آمار اعلامی در یکی از شبکه‌های خبری اعلام کرد که با شیوع بیماری کرونا یک میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر از بازار کار خارج شدند و از این میزان ۸۵۰‌هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که با احتساب ۲۴۰‌هزار نفر از افرادی که پیش از این مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کردند در مجموع یک میلیون و ۱۰۰‌هزار نفر در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار دا

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال قرنطینه که تعطیلی کسب‌و‌کارهای فراوانی را به‌دنبال داشت، بسیاری از کارگران از کار بیکار شدند. آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت در آخرین آمار اعلامی در یکی از شبکه‌های خبری اعلام کرد که با شیوع بیماری کرونا یک میلیون و 600‌هزار نفر از بازار کار خارج شدند و از این میزان 850‌هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که با احتساب 240‌هزار نفر از افرادی که پیش از این مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کردند در مجموع یک میلیون و 100‌هزار نفر در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار داشتند.


نزدیک به 9‌ماه از شیوع ویروس کرونا و پاندمی گسترده آن می‌گذرد. شیوع آن علاوه بر سلامت مردم، اقتصاد خانوارها را هم هدف گرفته است. با شیوع کرونا صدها کسب‌و‌کار ریز و درشت تعطیل و هزاران نفر بیکار شدند.  با اینکه مسوولان از همان ماه اول اعلام کردند همه کسانی که به‌دلیل این بیماری بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری می‌گیرند اما هنوز تکلیف خیلی از آن‌ها مشخص نیست و نمی‌دانند بالاخره این بیمه بیکاری را می‌گیرند یا خیر. 


بر اساس اعلام دولت، 720‌هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیکاری برای اسفند، فروردین و اردیبهشت سال جاری شدن که بر مبنای آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از خرداد بخش عمده‌ای از این 720‌هزار نفر، مشغول به کار شده‌اند و طبق اطلاعات ثبتی، تقریباً 193‌هزار نفر همچنان بیکار هستند. طبیعی است که افزون بر این 720‌هزار نفر، در ماه‌های گذشته عده زیادی به دلایل غیر ارادی از کار بیکار شده‌اند و سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده که هنوز در حال شناسایی مردم است. اما در حالی که در قانون ذکر شده که مجموع دریافتی مقرری‌بگیر بیمه بیکاری نباید از80‌درصد متوسط مزد یا حقوق کمتر باشد، مشاهده شد که مشمولان بیمه بیکاری کرونا که گلایه‌های بسیاری از وضعیت پرداختی‌ها داشتند. بر‌اساس بررسی‌ها میزان پرداختی‌های بیمه بیکاری مشمولان کرونا به اندازه‌ای کم بوده است که در برخی موارد تا 100‌هزار تومان هم از سوی مردم گزارش شده بود.


آقای بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون درباره حداقل حقوق بیمه بیکاری می‌گوید: افرادی که از اسفند‌98 بیکار شده‌اند تا قبل از خرداد‌99 بر‌اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا حداقل یک میلیون تومان مقرره بیکاری دریافت می‌کردند، اما از خردادماه این میزان بر‌اساس قانون بیمه بیکاری و همچنین شرایط تأهل یا تجرد و افراد تحت تکفل گاهی به 5 تا 6‌میلیون تومان هم افزایش یافته است. تاکنون به 670هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شده است. بابایی می‌افزاید: از اول خرداد تا 20‌آبان‌ماه 196هزار و 246نفر در سامانه جامع روابط کار برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که 95هزار نفر تعیین تکلیف شده و از این تعداد 68هزار بیمه شده بیمه بیکاری گرفته‌اند.

 ورود سازمان بازرسی به ماجرا
کم‌و‌کاست در پرداختی‌ها و مشمولان بیکاری کرونا سبب شد تا رییس سازمان بازرسی کل کشور دستوری ویژه برای رسیدگی به این امور صادر کند. در این راستا دو فقره نامه هشداری در اجرای بند (ج) ماده‌11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، خطاب به رییس سازمان تأمین اجتماعی و در همان راستا مکاتبه دیگری به معاون اول رییس‌جمهوری ارسال شده است که باتوجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد ملی کرونا و دستور ریاست سازمان، این پیگیری‌ها به صورت ویژه تحت رسیدگی هستند اما سازمان تأمین اجتماعی نبود یک پایگاه اطلاعاتی درست را بهانه می‌کند. راه‌اندازی پایگاه‌های اطلاعات جامع برای شناسایی مشاغل و افراد با درآمد کم بسیار ضروری است. سازمان تأمین اجتماعی اقداماتی انجام داده اما کافی نیست.

افرادی که دست‌شان از همه‌جا کوتاه است
عده‌ای هم وجود دارند که به‌عنوان کارگران شاغل در مشاغل غیررسمی شناخته می‌شوند. از آنجا که این عده مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی نیستند، از حقوق ناچیز بیمه بیکاری هم بهره‌مند نمی‌شوند. گروهی دیگر هم وجود دارند که به‌دلیل اینکه کارفرما آن‌ها را بیمه نمی‌کند یا اینکه خود اشتغال محسوب نمی‌شوند، خود را به صورت اختیاری بیمه کرده‌اند. تمام این سه گروه تا آخر عمر از بیمه بیکاری بهره‌ای نمی‌برند و همین حداقل را هم دریافت نمی‌کنند. بنابراین در کنار افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری صف می‌کشند و محروم می‌مانند، نباید این گروه‌ها را هم فراموش کرد. البته آمار سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که تا پایان مهرماه 500‌میلیون یورو برای مقابله با کرونا هزینه شده که در چند نوبت به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته و حدود 35‌هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، شامل خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا، پرداخت شده است. 

 

منبع: صبح نو

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۶۸۵
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۸     ساعت: ۹ : ۱۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • May 04 2024