صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

واقعا بدون مشورت با وزیر خارجه برای سیاست خارجی تصمیم می‌گیرید؟

رئیس‌جمهور در صحبت‌هایی عنوان کرد که در انتخابات گذشته هم مردم برنامه‌ها را خواندند و هم به این برنامه‌ها رای دادند. برنامه‌ای که 24میلیون نفر به آن رای دادند که نمی‌شود کم و زیاد کرد. مردم یک روز رای می‌دهند و 4سال عمل می‌خواهند و باید به آن برنامه‌ای که ارائه شده در طول 4سال پایبند بود. روحانی با بیان اینکه باید صدای ما در سیاست خارجی یک صدای واحد باشد این اصل را یادآور شد که هرچه رفتار ما پخته‌تر، سنجیده‌تر و با دوراندیشی بیشتر باشد و منافع ملی ما اصل باشد و دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم، موفق‌تر خواهیم بود. بالاخره روز انتخابات فراخواهد رسید و باید بگذاریم ملت خودشان به پای صندوق‌های رای بیایند و هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند. امروز فضا در حوزه دیپلماسی بهتر از ماه‌های گذشته فراهم است. امروز فضایی است که بهتر می‌توانیم با دنیا، منطقه و همسایگان کار کنیم و برای منافع ملی تحرک پیدا کنیم. این جاده پرفراز و نشیب به مقدار کمی در حال هموار شدن است و دیپلمات‌ها می‌توانند سریع‌تر گام بردارند. ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود. قاعدتا مجلس نباید تابع دولت باشد یا دولت تابع مجلس باشد اما شنیده شدن صدای واحدی از کشور بسیار مهم است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با محمدرضا بادامچی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

کدام اقدامات در این برهه زمانی منجر به خدشه‌ وارد کردن به وحدت ملی و سوءاستفاده دشمنان از آن می‌شود؟
اقداماتی که امروز مجلس بدون مراجعه به مراجع ذی‌صلاح گرفته و بدون مشورت آنها دست به چنین اقداماتی زده است موجب می‌شود تا وحدت ملی خدشه‌دار شود. پس از تصمیم مجلس مشاهده کردیم که چه اتفاقاتی در عرصه اقتصاد افتاد و مشخص شد که این تصمیم تبعاتی برای کشور دارد. به نظر می‌رسد احتمالا این رفتارها به آن علت است که شاید بتوانند در آینده خودشان گفت‌وگوها را پیش برده و این کار را به نام خود ثبت کنند. این اقدام چه با این هدف باشد و چه اهداف دیگر در ورای آن باشد به نفع شرایط فعلی نیست. در این میان مردم بیشترین ضرر را می‌کنند. در حوزه دیپلماسی نمی‌توان به این سادگی تصمیم‌گیری کرد و مسیر کشور را تغییر داد. همه این موارد سازوکار دارد و طبق اصولی پیش رفته است و نمی‌توان به این سادگی چینش آنها را برهم زد. در گذشته هر چه اتفاق افتاد با هماهنگی شورای‌عالی امنیت ملی و در راستای منافع ملی بود و یک صدای واحد در آن وجود داشت. مگر می‌شود در عرصه سیاست خارجی تصمیماتی اخذ کرد بدون آنکه از وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری مشورت گرفت؟ اینها تناقض‌هایی است که در ورای تصمیم مجلس وجود دارد. این تناقضات در میدان عمل نیز می‌تواند تبعاتی برای کشور داشته باشد.

نبود صدای واحد در داخل کشور چه آسیب‌هایی در پی دارد؟
انسجام ما منجر به توسعه ما می‌شود. زمانی که در داخل کشور انسجام و وحدت وجود نداشته باشد در اطرافمان دشمنان زیادی داریم که از آنها سوءاستفاده خواهند کرد. در اتفاقات اخیر و ترور شهید فخری‌زاده به‌وضوح مشاهده کردیم که در همین منطقه نیز کشورمان دشمنان زیادی دارد که نیت خوبی در قبال ایران ندارند. زمانی که در داخل کشور وحدت وجود داشته باشد و ما خودمان با خودمان درگیر نشویم و وقت و انرژی خود را درگیر دعواهای جناحی نکنیم به مراتب بهتر می‌توانیم با دشمنان خارجی مقابله کنیم و دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نخواهیم بود. مسیر توسعه و پیشرفت را زمانی می‌توانیم به‌سرعت طی کنیم که وحدت نظر و گفتمان داشته و از دعواهای داخلی دور شویم. نباید در این برهه زمانی از جهان فاصله گرفت. نباید با تصمیمات شتاب‌زده خود را در جهان منزوی کنیم. باید توجه داشت که تفکر جزیره‌ای در این ایام به جایی نخواهد رسید و باید از این رویه فاصله گرفت. تمام تصمیمات کشور باید با رویکرد جهانی باشد؛ زیرا بدون تعامل با جهان دیگر امروز نمی‌توان ادامه حیات داد. این مسیر است که می‌تواند کمک کند تا کشور از این سختی‌ها به سلامت عبور کند و در مسیر پیشرفت گام بردارد.

عدم مشورت مجلس با دولت و دستگاه دیپلماسی سبب شده است تا به چه مواردی در مصوبه مجلس توجه نشود؟
تصمیماتی که بدون مشورت با اهل فن در حوزه اجرایی گرفته می‌شود نباید منجر به بالارفتن هزینه‌ شود. نمی‌توان در یک برهه زمانی تصمیمی گرفت و برای آن بودجه تعیین کرد درحالی‌که ممکن است در چند ماه آینده مجبور به تغییر آن باشیم. این نشان‌دهنده دقت ناکافی است و دیگران از آن سوءاستفاده خواهند کرد. باید منافع کشور در اولویت اول باشد. دشمنان کشور هستند که از برخی رفتارها سوءاستفاده می‌کنند و منجر به این می‌شود که به جای اینکه بتوانیم از طرف مقابل امتیازگیری کنیم آنها از این شتاب‌زدگی به نفع خود بهره می‌برند. نه در این طرح بلکه در تمامی تصمیمات باید همواره از صاحب‌نظران و متخصصان امر کمک دقیق گرفت تا دوباره کاری صورت نگیرد که هزینه‌ساز شود. باید از تجربه گذشتگان استفاده کرد و در مسیری گام برداشت که کمترین ضرر را به کشور برساند. باید در این مسیر سبک و سنگین کرد که در مصوبه اخیر خیلی به آن توجه نشد و همه جوانب دقیق مورد بررسی قرار نگرفت.

 

منبع: آرمان ملی

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۳۷۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲۱     ساعت: ۰ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
  • ٨ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 16 2024