صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

به عمل کار برآید

مسعود پزشکیان، نماینده‌ ۴ دوره‌ مجلس از معدود اصلاح‌طلبانی است که به مجلس یازدهم هم راه یافت.

او که پیش از این تجربه‌ وزارت در دولت خاتمی و نایب‌رییسی مجلس دهم را هم در کارنامه‌ خود دارد، در بخشی از گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری-تحلیلی انصاف‌نیوز، به آنچه در ادبیات سیاسی ایران به «سندروم دولت دوم» معروف شده، پرداخته و می‌گوید: «همه‌ دولت‌های ما در آخر مشکل پیدا می‌کنند یا برای‌شان مشکل به وجود می‌آورند. شما این روزها می‌شنوید که مدیریت مشکل دارد. مدیریت
 یک علم است.


 اگر من که جراح قلب هستم را جایی بگذارند که در آنجا تخصص ندارم، حتی اگر انسان خوبی باشم، نمی‌توانم کاری کنم. بعد برای من یک پرونده درست می‌کنند که فلانی ضد دولت و ضد مملکت است؛ بعد هم من را کنار می‌گذارند. غافل از اینکه من را نباید آنجا می‌گذاشتند. اگر هم گذاشتند باید مرا آموزش می‌دادند. ما به ‌جای حل مشکلات به دنبال مقصر هستیم.» وزیر بهداشت دولت اصلاحات با اشاره به اینکه «ساختار کشور ما طوری است که وقتی کسی مدیر می‌شود، نماینده آن را مجبور می‌کند که حرف او را گوش کند. استاندار به او دستور می‌دهد فلان کار را نکن، امام‌جمعه می‌گوید فلان کار را بکن... اگر هم مدیر به حرف‌ها گوش نکند طرف مقابل او را زیر سوال می‌برد»، گفت که این ساختار از اول انقلاب روزبه‌روز شدیدتر شده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم مدیر در جایی بگذاریم. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با انتقاد از ساختار غلط در شرایط فعلی کشور گفت: «حرف خوب زدن خیلی ساده است ولی آن را اجرا کردن به این سادگی نیست. ما 42 سال پیش انقلاب کردیم و گفتیم اگر مملکت دست ما بیفتد آن چنان کارها می‌کنیم. 


الان بعد از 42 سال به اینجا رسیده‌ایم. مدام می‌گوییم چرا بردند و خوردند و فساد شد. به این دلیل که ما بدون آنکه خودمان را بشناسیم از ایده‌آل‌ها حرف زدیم. ما باید با شناخت نیروی انسانی و توانایی‌های خود برنامه می‌دادیم نه اینکه بدون اینها همین‌طور حرف ایده‌آل بزنیم. معلوم است که نمی‌شود.» 
این نماینده ادوار مجلس همچنین با اشاره به حکمت، عزت و مصلحت که اصول مطرح شده از سوی رهبری در سیاست‌های کلی هستند، نظرش درباره ارتباط خارجی را چنین بیان کرد: « جز اسراییل ما باید با تمام دنیا بر اساس عزت، حکمت و مصلحت رابطه داشته باشیم. مخصوصا با کشورهای اسلامی.» وزیر بهداشت دولت اصلاحات با مطرح کردن این سوال که «چرا اروپایی‌ها که سال‌ها با هم جنگ کرده‌اند الان در اتحادیه اروپا راحت دادوستد می‌کنند، نیروی نظامی دارند و...پس چرا ما مسلمانان نمی‌توانیم چنین کاری کنیم؟»، ضمن اذعان به اینکه خود نیز هنوز جوابی برای این سوال پیدا نکرده است، تاکید کرد: «اگر ما مسلمانان بتوانیم این ارتباطات را با هم داشته باشیم برای هم بازار کار و منافع داشته باشیم، از طرفی می‌توانیم باعزت‌تر با دنیا برخورد کنیم، چراکه وقتی کوچک باشیم راحت آن را ذلیل می‌کنند. هر قدر جمع مسلمانان بتواند دور هم جمع بشوند و با تحمل با هم ارتباط داشته باشیم، بهتر است.»


پزشکیان با بیان اینکه «هر حزبی باید مانیفستی داشته باشد. مانیفست شما چیست؟ باید مانیفستی وجود داشته باشد که هرکسی که در حزب شما بود، بداند که نظر شما در مورد بهداشت، فرهنگ، سیاست، تجارت، رابطه با دنیا و… چیست. مردم هم تکلیف خود را می‌دانند که با چه چیزی مواجه هستند»، اصلاح‌طلبی را شبیه همین دانست و تاکید کرد که «شما نمی‌توانی مسلمان باشی و اصلاح‌طلب نباشی. بزرگان گفته‌اند که هرکس دو روزش برابر باشد، زیانکار است. این را همه از چپ و راست می‌پذیرند. این یعنی اصلاحات. امام حسین(ع) می‌گوید من می‌روم که اصلاح کنم. نمی‌توان بدون اصول اصلاح کرد. بدون پایه چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟» به عقیده این سیاستمدار، باید نگاه‌ها را به این سمت هدایت کرد. با دستور چیزی درست نمی‌شود. باید نگاه عوض شود. ما بسته به نگاه‌مان چیزهایی را به دست می‌آوریم. در قرآن گفته شده است: «کسی که در دنیا کور است در آخرت هم کور است.»

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۸۱۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۲۷     ساعت: ۰ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
  • ٢٨ شوال ١٤٤٥
  • May 07 2024