صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ماموریت ویژه ترامپ برای دامادش

یک هفته‌نامه فرانسوی به نقل از برخی دیپلمات‌های آمریکایی نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تلاش است با حل بحران شورای همکاری خلیج فارس موفقیت‌هایی را رقم بزند به دامادش ماموریت ویژه داد.

به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، هفته‌نامه فرانسوی "ژون آفریک" به نقل از این دیپلمات‌های عالی رتبه نوشت: محاصره‌ای که ابوظبی و ریاض از پنجم ژوئن 2017 بر دوحه اعمال کردند، احتمالا پیش از انتخابات نوامبر آتی در آمریکا برداشته می‌شود.

چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 با طرح این ادعا که قطر از تروریسم حمایت می‌کند، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند، ادعایی که دوحه همواره آن را رد می‌کند و به این ترتیب بدترین بحران از زمان تاسیس شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981  شکل گرفت.

در گزارش هفته‌نامه ژون افریک آمده است، پس از شکستی که کویت و عمان در میانجیگری میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده متحمل شدند، ترامپ دامادش جارد کوشنر را مامور کرد برای حل بحران میان دو طرف تلاش کند. همچنین ترامپ می‌خواهد موفقیت‌هایی را رقم بزند که بتوانند پیش از انتخابات آتی کفه ترازو را در رقابت با جو بایدن به نفع او سنگین‌تر کند.

تیموتی لیندرکینگ، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای منطقه خلیج فارس فاش کرد که کشورش می‌خواهد در مسیر معرفی قطر به عنوان همپیمان اصلی خارج از ناتو گام بردارد.

این مسؤول وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد و امیدواریم قطر را به عنوان همپیمان اصلی خارج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی کنیم.

لیندرکینگ گفت: پیوستن قطر به ناتو فوایدی در زمینه‌های تجارت دفاعی و همکاری امنیتی برای کشورهای حوزه خلیج (فارس) دارد.

او افزود: وزارت خارجه آمریکا گفتگوهایی را با مسؤولان قطری درباره گسترش پایگاه هوایی العدید انجام داد.

جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا درباره بحران منطقه خلیج فارس گفت: ما برای حل این بحران با تمامی طرف‌ها در ارتباط هستیم و از تلاش‌های کویت برای میانجیگری در این زمینه تقدیر می‌کنیم، اتحاد کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای تقویت امنیت منطقه ضروری است و کشورهای این منطقه را به اتحاد دعوت می‌کنیم.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشتر حل اختلاف میان قطر و چهار کشور تحریم‌کننده را که از سه سال قبل ادامه دارد، خواستار شد و تاکید کرد، دولت ترامپ امیدوار است حل این بحران را شاهد باشد.

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نیز پیش‌بینی کرد ظرف چند هفته آتی پیشرفتی در روند بحران منطقه خلیج فارس حاصل شود.

لولوءة الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز پیشتر در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرده بود که کشورش تا زمانی که درگیری با فلسطینی‌ها رفع نشده، در زمینه آغاز روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به جمع کشورهای حوزه خلیج فارس هرگز ملحق نخواهد شد.

الخاطر اظهار کرده بود، راه‌حل نمی‌تواند عادی‌سازی باشد و اصل درگیری بر سر رنج و مشکلات فلسطینی‌ها تحت فشار اشغال و شرایط سختی است که آنها به عنوان افرادی بدون وطن در آن قرار دارند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه نیز گفت که کشورش باور ندارد که عادی‌سازی اصل این اختلاف است و بر همین اساس نمی‌تواند راه‌حل باشد.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۲۹۵۸۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۹     ساعت: ۱۴ : ۳۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
  • ٧ شوال ١٤٤٥
  • Apr 16 2024