صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

خیانت نتانیاهو به ترامپ

عدم حمایت «نتانیاهو» از «ترامپ» و نادیده گرفتن امتیازاتی که در طول چهار سال گذشته به او اعطا کرده بود موجب شد تا ترامپ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را یک خیانتکار قلمداد کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در حالی برگزاری شد که «دونالد ترامپ» انتظار داشت از سوی رژیم صهیونیستی و به ویژه «بنیامین نتانیاهو» مورد حمایت گسترده قرار گیرد. با این حال، این انتخابات در حالی به پایان رسید که نتانیاهو حاضر نشد در زمینه مناقشه حقوقی ترامپ با جو بایدن، کوچک‌ترین حمایتی از او به عمل آورد.
واقعیت آن است که در طول تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا شاید هیچ رئیس جمهوری به اندازه «دونالد ترامپ» به صهیونیست‌ها امتیاز نداده بود. ترامپ در طول 4 سالی که ریاست جمهوری را در آمریکا بر عهده داشت، امتیازات فراوانی را به صهیونیست‌ها ارائه کرد که در تاریخ رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده بی سابقه بود. از همین روی، وی انتظار داشت که حداقل در ازای این حمایت‌ها، نتانیاهو را در صفِ حامیان خود در جریان انتخابات و پس از آن، ببیند؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد.
حداقل انتظاری که دونالد ترامپ در ازای خدماتش به نتانیاهو از او داشت این بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان انتخابات آمریکا در صدد جبران این امتیازات برآیدهمانطور که گفته شد، در طول 4 سال گذشته امتیازات زیادی از سوی ترامپ به رژیم صهیونیستی و نتانیاهو ارائه شد. ازجمله این امتیازات ویژه می‌توان به رونمایی از معامله قرن اشاره کرد؛ معامله‌ای که سال‌ها روی آن کار شد تا بتواند اهداف و رؤیاهای نتانیاهو را تحقق بخشد.

ازجمله دیگر امتیازات ویژه ترامپ به نتانیاهو انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس اشغالی و شناسایی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود.
این اقدامی بود که هیچیک از رؤسای جمهور سابق ایالات متحده آمریکا به دلیل تبعاتی که داشت، حاضر به انجام آن نشده بودند. اما با این حال، دونالد ترامپ چنین امتیازی را به بنیامین نتانیاهو اعطاء کرد. در همین حال، ترغیب کشورهای عربی برای سوار شدن بر قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ازجمله دیگر خدماتی بود که توسط ترامپ به نتانیاهو و رژیم صهیونیستی ارائه شد.
اما این همه خدمات و امتیازاتی نیست که ترامپ در طول این مدت به صهیونیست‌ها و نخست وزیر آنها اعطاء کرد. در جریان برگزاری انتخابات کنیست رژیم صهیونیستی بود که دونالد ترامپ به صورت آشکار از نتانیاهو حمایت به عمل آورد و در نتیجه همین حمایت‌ها بود که نتانیاهو توانست علیرغم اعتراضات گسترده همچنان در قدرت باقی بماند. حمایت‌های ترامپ در این عرصه حتی تا جایی پیش رفت که تصاویر وی در کنار نتانیاهو در خیابان‌های اراضی اشغالی منتشر شد. بنابراین، ترامپ کسی است که موجب شد نتانیاهو طی سال‌های اخیر در قدرت باقی بماند.
امتیازاتی که ترامپ به نتانیاهو اعطاء کرد در تاریخ رؤسای جمهور آمریکا بی سابقه بود اما نتانیاهو ترجیح داد در انتخابات آمریکا به دونالد ترامپ پشت پا بزندبر اساس آنچه که گفته شد، این نتیجه حاصل می‌شود که دونالد ترامپ در تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا یک سنت‌شکنی انجام داد و در کنار حمایت‌های تمام قد و همه جانبه از رژیم صهیونیستی که پیشتر نیز توسط رؤسای جمهور سابق آمریکا انجام می شد، خدمات و امتیازات ویژه‌ای را به یک مُهره سیاسی در ساختار رژیم صهیونیستی یعنی نتانیاهو ارائه کرد. این بدان معناست که ترامپ در طول 4 سال گذشته بسیار فراتر از «حمایت از ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی» حرکت کرد و گام برداشت.
علیرغم تمامی آنچه که گفته شد، وی نه تنها مورد حمایت بنیامین نتانیاهو قرار نگرفت بلکه یهودیان ساکن ایالات متحده آمریکا نیز به او پشت کردند. طبق گزارش‌های منتشر شده حدود 77 درصد از یهودیان آمریکا به «جو بایدن» رأی دادند و این آمار برای دونالد ترامپ به شدت تکان دهنده بود. ترامپ انتظار داشت که در ازای امتیازات گسترده‌ای که به صهیونیست‌ها داده بود حداقل در جریان انتخابات مورد حمایت یهودیان قرار گیرد.
انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که مبنی بر پیروزی جو بایدن بود سکوت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در پی داشت. این در حالی است که ترامپ در این برهه انتظار حمایت از سوی نتانیاهو را داشت. حتی یکی از مشاوران ترامپ نیز در جریان تماس با مشاوران نتانیاهو اعلام کردند که وی [ترامپ] نسبت به حمایت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از خود ناامید شده است.

در همین ارتباط، بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای اعلام کردند که دونالد ترامپ عدم حمایت نتانیاهو از خود در جریان انتخابات و پس از آن را «خیانت» قلمداد کرده و معتقد است که نتانیاهو در لحظات سرنوشت سازی که باید از او حمایت می‌کرد، در واقع هیچ کاری انجام نداده است.
یک روزنامه عرب زبان نوشت که نتانیاهو از ترامپ به عنوان دستمال کاغذی استفاده کرد و سپس او را دور انداختروزنامه عرب زبان «رأی الیوم» در همین راستا با انتشار مطلبی، نوشت: «نتانیاهو از ترامپ به عنوان دستمال کاغذی استفاده کرد و سپس آن را در سطل زباله انداخت و وی را تحقیر کرد و در زمان تنگنا از حمایت وی دست برداشت». این روزنامه در مطلب خود همچنین عنوان کرد که نتانیاهو در آینده نیز چنین کاری را با جو بایدن انجام خواهد داد و خیانت خود را مجدداً علیه او نیز تکرار خواهد کرد.
در نهایت هم نتانیاهو با شکستن سکوت خود ضربه نهایی را به ترامپ وارد کرد و در حالی که نتایج انتخابات آمریکا هنوز قطعی نشده است، به بایدن تبریک گفت. وی در توئیتی نوشت: «جو، ما حدود 40 سال است که رابطه شخصی دیرینه و گرمی داریم و من تو را دوست معرکه‌ای برای اسرائیل می‌دانم. مشتاق همکاری با هر دوی شما (بایدن و کاملاً هریس) در راستای تحکیم هر چه بیشتر رابطه ویژه‌ای هستم که بین آمریکا و اسرائیل وجود دارد». این ضربه نهایی توسط نتانیاهو در حالی به ترامپ وارد شد که او هنوز هم شکست خود را نپذیرفته و به پیروزی امید دارد.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۴۶۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۰     ساعت: ۹ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
  • ٢٨ شوال ١٤٤٥
  • May 07 2024