صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آشتی قطر با کشورهای عربی در گروی اجرای شروط ۱۳گانه!

خوش‌بینی برخی مقامات عربی به ایجاد گشایش در بحران روابط چهار کشور عربی با قطر در حالی است که کارشناسان مصری معتقدند که پیشرفت محسوسی در این باره حاصل نشده است.

شماری از کارشناسان نظامی و راهبردی مصر بر این باورند که آشتی بین قطر و چهار کشور عربی (مصر، امارات، عربستان و بحرین) پیشرفتی حاصل نکرده و احتمالا آشتی بین این کشورها کامل نخواهد شد.

سرلشکر «جمال مظلوم» کارشناس نظامی و راهبری مصر می‌گوید که آنچه ما شاهد آن هستیم تلاش کویت برای آشتی بین این کشورها با قطر است و از سوی دیگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل روابطی که با دوحه دارد در تلاش است تا به پایان انزوای قطر کمک کند و به همین دلیل «جارد کوشنر» داماد و مشاور خود را اخیرا به قطر و چند کشور حاشیه خلیج‌فارس اعزام کرد.

مظلوم در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که از دیدگاه من تماس با عربستان صورت گرفته و این کشور نیز بنابه شروطی با تحقق آشتی با قطر موافقت کرده است و امارات نیز اعلام کرده که با تحقق این آشتی به شرط اینکه تمامی مشکلات و دلایل این بحران رفع شود، موافق است.

وی افزود که هر چهار کشور عربی با تحقق آشتی موافق هستند اما این امر به مواضع و تعهدات طرف مقابل بازمی‌گردد و به عقیده من این آشتی هرگز محقق نخواهد شد چرا که قطر بایستی تعهد بدهد که شروط گفته شده را اجرا کند، موافقت با آشتی وجود دارد اما تحقق آن بستگی به این دارد که قطر 13 شرط اعلام شده توسط چهار کشور عربی را بدون حتی حذف یک شرط اجرا کند.

از سوی دیگر «جمال بیومی» معاون وزیر خارجه اسبق مصر تأکید کرد که چهار کشور عربی شروط خود برای آشتی با دوحه را اعلام کرده‌اند و تحقق آشتی نیز بستگی به موافقت قطر با این شروط دارد.

وی افزود که با وجود رسانه‌های تحت حمایتی که تمامی عرف و معاهدات را نقض می‌کنند، هیچ کدام از این چهار کشور عربی حاضر به آشتی با قطر نخواهند بود.

چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات، بحرین) از خرداد سال 1396 به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

کشورهای مذکور فهرستی از شروط 13‌گانه خود را برای آشتی با قطر اعلام کرده‌اند که از جمله آن قطع روابط با ایران، توقف حمایت از گروه‌ اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۳۶۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲۱     ساعت: ۰ : ۳۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
  • ٢٦ شوال ١٤٤٥
  • May 05 2024