صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

انتقاد سناتور جمهوریخواه از امتیاز دهی ترامپ به حاکمیت مغرب

سناتور جیمم اینهوف با انتقاد از به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر تمام منطقه صحرای غربی در ازای برقراری عادی سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی گفت: رییس جمهوری می توانست این معامله را بدون تجارت با حقوق مردم محروم انجام دهد.

به گزارش  شبکه یو اس نیوز، رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا و یکی از متحدین نزدیک دونالد ترامپ از تصمیم کاخ سفید برای به رسمیت شناختن منطقه صحرای غربی به عنوان بخشی از حاکمیت مغرب در ازای برقراری ارتباط میان کشور عرب مغرب با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سناتور اینهوفه نماینده جمهوری خواه از ایالت اوکلاهما در بیانیه ای گفت: اعلامیه امروز کاخ سفید مبنی بر حاکمیت مراکش بر صحرای غربی بسیار تکان دهنده و ناامیدکننده است، من ناراحت هستم که حقوق مردم صحرای غربی نادیده گرفته شده است.

سناتور جمهوریخواه با اشاره به توافق نامه های اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و اتحادیه اروپا که از حقوق مردم صحرای غربی برای تصمیم گیری در مورد آینده خود حمایت می کنند، گفت: اعلامیه ترامپ توافق نامه ها را تغییر نمی دهد.

حکومت مغرب پنجشنبه شب در نخستین واکنش به موافقت این کشور با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که روابط دیپلماتیک خود را در آینده‌ای بسیار نزدیک با اسرائیل از سرخواهد گرفت.

محمد ششم از تصمیم کشورش برای تسهیل برای راه‌اندازی پرواز مستقیم بین رباط و تل‌آویو برای انتقال یهودیان مغربی به سرزمین‌های اشغالی و گردشگران اسرائیلی به مغرب خبر داد.

براساس اطلاعیه صادره از دیوان پادشاهی مغرب، این تصمیم در جریان تماس تلفنی محمد ششم و دونالد ترامپ گرفته شده است که پنجشنبه شب انجام گرفت.

پس از این تماس تلفنی بود که آمریکا برای نخستین بار، حاکمیت مغرب بر تمام منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

همچنین توسعه روابط اقتصادی و تکنولوژی و تلاش برای راه‌اندازی دفاتر دیپلماتیک میان مغرب و رژیم صهیونیستی نیز از دیگر موضوعاتی است که دیوان پادشاهی مغرب بر آن تأکید کرده است.

"ناصر بوریطه" وزیر امورخارجه مغرب نیز در این باره گفت که به رسمیت شناخته شدن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا در نتیجه تماس‌های مستقیم "محمد ششم" شاه این کشور و "دونالد ترامپ" رییس جمهوری ایالات متحده رخ داده است.

وی در این باره افزود: آمریکا در همین سند تصمیم به افتتاح کنسولگری در شهر "الداخله" گرفته است.

بوریطه این اقدام آمریکا را به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت دانست که به گفته وی موجب تقویت حاکمیت مغرب بر صحرای غربی می‌شود.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۳۸۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲۲     ساعت: ۰ : ۴۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
  • ١٠ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 18 2024