صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

توافق سودان با اسرائیل برای گشایش سفارتخانه‌

به رغم مخالفتهای داخلی در سودان، یک منبع دولتی در این کشور از توافق خارطوم و تل آویو برای گشایش سفارتخانه «در سریعترین زمان ممکن» توسط دو طرف در جریان سفر دیروز (دوشنبه) رئیس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی به سودان، خبر داد.

خبرگزاری دیروز (سه شنبه) «آناتولی» اعلام کرد که در جریان سفر دیروز «الی کوهن» وزیر جاسوسی رژیم صهیونیستی به کشور سودان که اخیرا عادی‌سازی روابط خود با تل آویو را اعلام کرده است، توافق شد که دو طرف هر چه زودتر سفارتخانه‌های خود را افتتاح کنند.
یک منبع دولتی سودان که نام وی منتشر نشده، به خبرگزاری آناتولی گفت که موضوع اصلی این سفر غیر علنی و کوتاه کوهن به خارطوم، تقویت روابط و تبادل سفارت‌خانه‌ها بوده است.
به گفته این منبع، وزیر صهیونیست دو دیدار جداگانه با «عبدالفتاح البرهان» رئیس «شورای انتقالی سودان» و «یاسین ابراهیم یاسین» وزیر دفاع این کشور داشته است.
منابع صهیونیست نیز خبر دادند که در این سفر کوهن، مسایل دیپلماتیک، امنیتی و همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد.
بنا به این گزارش، پیوستن رژیم صهیونیستی به شورای کشورهای ساحل دریای سرخ و خلیج عدن، از جمله موضوعاتی بود که در این دیدارهای جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و توافق شد که به زودی یک هیئت سودانی به سرزمینهای اشغالی فلسطین سفر کند.
با وجود موافقت دولت سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مخالفتهای گسترده‌ای در این کشور علیه این تصمیم شورای انتقالی سودان صورت گرفته است.
در تاریخ ششم ژانویه در پی سفر «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا به خارطوم، سودان توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را همزمان با دریافت کمک مالی از واشنگتن و چند هفته پس از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط آمریکا، امضا کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در اواخر مهر امسال گفت که پس از پرداخت 335 میلیون دلار توسط سودان به عنوان غرامت به خانواده‌های آمریکایی قربانی تروریسم، نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف می‌کند.
«عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان نیز اعلام کرد که خارطوم غرامت درخواستی برای قربانیان انفجار سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 را به منظور حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا را حواله کرده است.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا یک روز پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط «خارطوم» با «تل آویو» در روز 16 دی اعلام کرد که آمریکا پس از ماه‌ها مذاکره دستور حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم را امضا کرده است.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۵۰۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۸     ساعت: ۸ : ۵۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024