صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

گذرگاه مرزی میان مصر و غزه مجددا بسته شد

مصر، سه روز پس از تصمیم به بازگشایی گذرگاه رفح میان این کشور و باریکه غزه (فلسطین)، بار دیگر آن را بست.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا» مقام های مصری دیروز (جمعه) سه روز پس از تصمیم برای گشودن دائمی گذرگاه رفح در مرز مصر و فلسطین این گذرگاه را تعطیل کردند.

اداره کل حمل و نقل و عبور و مرور مصر اعلام کرد که این گذرگاه امروز و فردا شنبه بسته است و از یکشنبه هفته آینده فعالیت خود را از سر می گیرد. بر اساس اعلام این اداره، 508 فلسطینی در این مدت از گذرگاه رفح به مصر سفر کردند در حالی که 73 شهروند به نوار غزه بازگشتند.

مقام های مصری همچنین در این مدت بدون هیچ گونه دلیلی از ورود 80 شهروند فلسطینی جلوگیری کردند. مصر پس از مدت ها، سه شنبه گذشته گذرگاه رفح را به روی ورود و خروج شهروندان فلسطینی گشود.

در خبر دیگر، یک شهروند فلسطینی توسط یکی از شهرک نشینان صهیونیست به شهادت رسید. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) در این باره نوشت که یک فلسطینی توسط یک شهرک نشین صهیونیست در شرق کرانه باختری شهید شد.

بر پایه این گزارش، همچنین در جریان این درگیری چند فلسطینی در شرق کرانه باختری رود اردن مجروح شدند. مصر سه شنبه گذشته (21 بهمن 99) همزمان با برگزاری مذاکرات گروه های فلسطینی در قاهره، اقدام به بازگشایی گذرگاه مرزی رفح کرد.

مقام های مصری در حالی که کشورشان میزبان مذاکرات گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی است روز سه شنبه پس از گذشت چندین سال برای نخستین بار بدون تعیین مدت زمان، اقدام به بازگشایی گذرگاه رفح که میان مصر و غزه قرار دارد، کردند.  

به گفته یک مقام امنیتی مصر، این گذرگاه مصری تا اطلاع بعدی باز است و نخستین اتوبوس حامل مسافر از نوار غزه وارد مصر شده است.  «ابراهیم الشنطی» یکی از مسافران که از نوار غزه به سوی مصر در حرکت بود به خبرگزاری فرانسه گفت: من 6 ماه منتظر باز شدن این گذرگاه بودم زیرا به دلیل تعطیلی مکرر آن، نیم سال (ترم) یکم دانشگاه را از دست دادم. 

«یاسر زنون» 50 ساله نیز گفت: این گذرگاه باید شبانه روز بی وقفه و در طول سال باز باشد زیرا شرایط انسانی [ منطقه ] بسیار دشوار است. مقام های مصری، 27 نوامبر گذشته پس از باز گشایی سه روزه  که در پی آن به دو هزار و 696 مسافر اجازه خروج از غزه و به 829 نفر اجازه ورود به آن را دادند، این گذرگاه را بستند. 

تصمیم اخیر مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح همزمان با میزبانی قاهره از مذاکرات ملی فلسطین که از روز دوشنبه با شرکت 14 گروه و جریان سیاسی فلسطینی از جمله فتح و حماس برای مهیا کردن روند برگزاری انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری برگزار شده است، انجام شد. 

انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری فلسطین پس از گذشت 15 سال برای نخستین بار در این سرزمین برگزار خواهد شد. رژیم صهیونیستی از سال 2006 نوار غزه که در قلمرو حکمرانی حماس قرار دارد و حدود دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند را محاصره کرده است. رفح تنها گذرگاه غزه است که از سوی رژیم صهیونیستی کنترل نمی‌شود و این بخش محاصره شده و فقیر را به خارج متصل می‌کند. 

 منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۷۷۸
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۲۵     ساعت: ۰ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
  • ٨ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 16 2024