صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مقام سابق آمریکایی: خروج از افغانستان مقدمه عقب‌نشینی‌های بزرگتر نیست

«جیمز جفری» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه بدون اشاره به آتش‌افروزی‌های واشنگتن و متحدانش در منطقه، ایران و گروه‌های مقاومت را عامل بحران‌های غرب آسیا معرفی کرد.

مجری شبکه «العربیه جدید» دیروز جمعه در مصاحبه‌ با جفری از وی پرسید: «خروج آمریکا از افغانستان و تأثیر آن بر جایگاه استراتژیک آمریکا در جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»
جفری در پاسخ مدعی شد: «اطمینان دارم این اتفاق شروع عقب‌نشینی بزرگ‌تری در خاورمیانه یا هر جای دیگری نیست. [جو] بایدن به رهبری امنیت جمعی جهانی از جمله استقرارهای نظامی متعاقب باور دارد. او به درستی فکر کرد که افغانستان یک هدف از دست رفته است و اهمیت ملی برای آمریکا ندارد».
او در ادامه ادعاهایش گفت: «مشکل واشنگتن این است که مردم در سرتاسر جهان این بیم را دارند که این خروج، ممکن است آغاز خروج بزرگ‌تری باشد. بنابراین اقدامات بایدن و سخنانش نسبت به چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تروریست‌ها باید از موضعی قدرتمند باشد».
او در ادامه برخلاف بسیاری از سیاست‌مداران آمریکایی تنزل نقش جهانی کشورش را رد کرد و به این سوال که آیا چین بیشترین سود را از خروج آمریکا از افغانستان خواهد برد، پاسخ داد: «باید ببینیم».
این مقام سابق آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، بدون اشاره به خروج یک‌جانبه کشورش از برجام مدعی شد: «هنوز فرصت وجود دارد اما دولت جدید ایران نشان داده که علاقه اندکی دارد. توافق با شروط بدی که خواست تهران است، مورد پذیرش بایدن نخواهد بود».
جفری به این سوال که آیا انتصاب «حسین امیر عبداللهیان» به عنوان وزیر امور خارجه ایران پیام محکم تهران درخصوص مذاکرات هسته‌ای است پاسخ داد: «البته».
این در حالی است که دولت قبلی ایران در 6 دور مذاکره غیرمستقیم با آمریکا بر سر احیای برجام مشارکت داشت و واشنگتن در طول مذاکرات، آشکارا بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای رسیدگی به مسائل دیگر همچون توان موشکی و نقش ایران در منطقه عنوان می‌کرد.
دولت جدید ایران تأکید کرده در مذاکراتی شرکت خواهد کرد که نتیجه گرا باشد و رویکرد آمریکایی مذاکره برای مذاکره را رد کرده است. ایران از یک‌سو خواستار رفع همه تحریم‌های آمریکا و از یک‌سو تضمین واشنگتن برای عدم خروج مجدد از توافق هسته‌ای است.
در ادامه این مصاحبه از جفری پرسیده شد: «بسیاری معتقدند که رئیس جمهور بایدن، مسیر دولت [دونالد] ترامپ و رها کردن پرونده سوریه را در پیش گیرد. آیا واشنگتن واگذار کردن منطقه‌ای با این حد از اهمیت به مسکو و تهران را شکستی راهبردی می‌داند؟»
مقام سابق آمریکایی پاسخ داد: «دولت ترامپ از سوریه غفلت نکرد. دولت بایدن به‌طور کلی از مأموریت نظامی ضد داعش و کمک‌های بشردوستانه فاصله زیادی گرفته است. پیش‌بینی می‌کنم که این وضعیت با توجه به اینکه سوریه مسئله‌ای راهبردی برای کل منطقه است، تغییر کند».
ارتش آمریکا به بهانه مبارزه با داعش، در شرق سوریه مستقر شده و در حال غارت منابع نفتی و کشاورزی این منطقه است. به گفته فرماندهان محلی، نیروهای آمریکایی در حال تعلیم و حمایت از بقایای داعش در این منطقه هستند.
نماینده آمریکا در پاسخ به سوالی درباره کافی بودن تحریم‌ها علیه سوریه برای فشار بر این کشور پاسخ داد: «خیر کافی نیست اما این تحریم‌ها در کنار حضور نظامی و فشار ترکیه و اسرائیل و اتحادیه عرب، ابزار چانه‌زنی عالی را فراهم می‌کند تا راه‌حلی برای اتمام درگیری‌ها پیدا شود».
او در ادامه، عادی‌سازی روابط واشنگتن با دمشق را به کاهش حضور ایران و تغییر سیاست‌های دولت در سوریه منوط دانست.
مقام سابق در پاسخ به سوالی درباره نقش آمریکا در تحولات لبنان ادعا کرد: «ایران و حزب‌الله این هرج‌ومرج را ایجاد کرده‌اند و در غیاب یک نظام سیاسی جامع، آمریکا و غربی‌ها کار چشمگیری فراتر از حمایت‌های بشردوستانه انجام نمی‌دهند. لبنان درسی برای عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها است تا ببینند اگر ایران مهار نشود چه رخ می‌دهد».
این در حالی است که آمریکا و متحدانش ظرف بیست سال گذشته و به بهانه مبارزه با تروریسم، غرب آسیا را به آشوب کشیده و از گروه‌های تروریستی مختلف حمایت کرده‌اند. واشنگتن در کنار متحدانش در منطقه، کشورهایی که در برابر این ویرانگری مقاومت کرده‌اند، تحت تحریم‌های سنگین قرار داده است.
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که یکی از متحدان واشنگتن در منطقه محسوب می‌شود بحران انسانی وخیمی را به مردم یمن تحمیل کرده است. در نتیجه این بحران، هزاران یمنی در حملات ائتلاف سعودی و محاصره اقتصادی جان خود را از دست داده‌اند.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۴۵۶
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۲۰     ساعت: ۰ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024