صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

معاملات تسلیحاتی جدید آمریکا با متحدان اروپایی

وزارت امور خارجه آمریکا سه معامله فروش تسلیحات به انگلیس، فنلاند و لیتوانی را تصویب کرد.

بر اساس یک بیانیه جداگانه منتشر شده از سوی پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریکا سه معامله تسلیحاتی این کشور با انگلیس، فنلاند و لیتوانی را مورد پذیرش قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه ای که پنتاگون منتشر کرد تصریح شد، وزارت امور خارجه آمریکا از فروش بالقوه 3000 موشک زمین به هوا به ارزش 957.4 میلیون دلار به انگلیس حمایت کرده است.

شرکت «لاکهید مارتین»، پیمانکار اصلی این معامله است.

وزارت امور خارجه آمریکا از سوی دیگر با فروش بالقوه 150 موشک هدایت شونده پیشرفته ضد تشعشع به ارزش 500 میلیون دلار به فنلاند موافقت کرده است. شرکت «نورتروپ گرومن» نیز پیمانکار فروش این موشک‌ها است.

طبق بیانیه پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریکا با فروش 36 موشک پیشرفته هوا به هوای برد متوسط به لیتوانی با پیمانکاری شرکت «ریتون» موافقت کرده است.

شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corp) آمریکا بزرگترین کمپانی اسلحه سازی جهان است. میزان فروش این کمپانی در سال 2021 برابر با 60 میلیارد و 340 میلیون دلار بود. تسلیحاتی نظیر جنگنده  F-35 و پهپاد پیشرفته RQ-170 ساخت لاکهید مارتین است.

شرکت ریتون (Raytheon Technologies) آمریکا دومین کمپانی بزرگ اسلحه سازی جهان است. میزان فروش این کمپانی در سال 2021 برابر با 41 میلیارد و 850 میلیون دلار بود. موشک تام هاوک و سامانه پاتریوت از جمله تسلیحات ساخت ریتون است.

شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) آمریکا نیز چهارمین کمپانی بزرگ اسلحه سازی جهان است. میزان فروش این کمپانی در سال 2021 برابر با 29 میلیارد و 880 میلیون دلار بود. پهپاد  «گلوبال هاوک» به عنوان گران‌ترین پهپاد عملیاتی و بزرگترین پهپاد جاسوسی جهان توسط نورثروپ گرومن ساخته شد.

این معاملات تسلیحاتی آمریکا در حالی اعلام می‌شوند که آمریکا و متحدان اروپایی‌ آن از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022 ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد را در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

اوایل مهر ماه «دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهور پیشین روسیه با اشاره به ارسال تسلیحات سنگین غرب به اوکراین تصریح کرد که ناتو جهان را به نبردی بدتر از جنگ جهانی دوم سوق می‌دهد.

وی پیش از این نیز از حامیان غربی کی‌یف بعنوان ائتلاف «طرفدار نازی» انتقاد کرده و بارها نسبت به تقابل مستقیم احتمالی بین روسیه و ناتو هشدار داده بود.

مسکو هشدار داده است که تداوم ارسال سلاح‌های غرب به اوکراین به، مشارکت عمیق‌تر کشورهای عضو ناتو در جنگ اوکراین منجر می شود و خطر یک جنگ تمام عیار بین روسیه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا یا همان ناتو را به همراه خواهد داشت.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۰۴۳۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲     ساعت: ۱۵ : ۵۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024