صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

میزان تاثیر معدل سال آخر در کنکور مشخص شد

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور بدون اشاره به زمانبندی اجرای طرح جدید ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه ها از تصویب ۶۰ درصد معدل سال آخر دبیرستان و ۴۰ درصد نمره آزمون سنجش تخصصی به عنوان معیار ورود به دانشگاه ها خبر داد.

منصور کبکانیان قایم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور عصر دیروز سه شنبه این خبر را در حاشیه برگزاری یکصد و سی و نهمین جلسه این ستاد عنوان کرد.
توضیح اینکه میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال گذشته (1399) 30 درصد با تاثیر مثبت اعمال شده بود.
شاید یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مخاطبان را در طول این  سال ها به خود درگیر کرده باشد آن است که چرا شاخص معدل دانش آموزان بعنوان یک شاخص بسیار مهم برای شرکت در آزمون سراسری و پذیرش در دانشگاه ها مورد توجه دست اندرکاران قرار نگرفته است.
مسئله ای مهم و اساسی که در طول دهه های گذشته ناموفق بودن بسیاری از دانش آموزان حتی ممتاز دبیرستان ها در ورود به دانشگاه ها را بدنبال داشته است.
به طور حتم یکی از موضوعات اساسی مربوط به کنکور که همواره از سوی برخی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است و آنها این مسئله را از ضعف های کنکور سراسری مطرح می کنند، سنجیده نشدن صحیح میزان آموخته های دانش آموزان به شکل عمقی در کنکور سراسری است.
در کنار آن نداشتن مهارت و هنر تست زنی برخی از دانش آموزان با معدل بالا که در نهایت ناکامی آنها را در ورود به دانشگاه ها بدنبال داشته است.  با این سیستم حتی برخی از دانش آموزان مجبور به ورود و تحصیل در برخی رشته های دانشگاهی می شوند که بدان علاقه ای نداشته اند.
بیست و چهارم آبان ماه سال 99 و در جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد که تصمیم راجع به کنکور جزء تصمیمات سخت محسوب می‌شود؛ چرا که طی 4٢ سال نتوانسته‌ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.
سعید رضا عاملی بیان کرده بود که مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت. نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.
مسئله بسیار مهم که قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز عصر امروز سه شنبه در حاشیه برگزاری یکصد و سی و نهمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور آن را ماموریت ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.
کبگانیان افزود:‌مسئله ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه ها یک بند مصرح نقشه جامع علمی کشور است که ما از ابتدا بدنبال اجرایی کردن صحیح آن بوده ایم. لیکن به دلائلی بخصوص برای اطمینان پذیری از برخی زیرساخت های کشور و مطالعات عمیق کارشناسی به تاخیر افتاده است.
وی ادامه داد:در تقسیم کاری که  انجام شده است به هرحال مراجعی برای کنکور در سالهای مختلف علاوه  بر شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شدند و تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است.
کبگانیان اظهارکرد: خوشبختانه این چندمین جلسه ای است که بحث ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه ها با حضور کمسیون های تخصصی و معاونین وزارتخانه ها در جلسه اصلی شورای ستاد نقشه جامع مطرح می شود بنابراین محوریت تصمیم گیری در این حوزه برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دلیل حساب نشدن معدل دانش آموز برای ورود به دانشگاه چه بوده است؟
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور در خصوص اینکه چرا تاکنون مسئله احتساب معدل دانش آموزان بصورت اثرگذار در کنکور سراسری مورد توجه قرار نگرفته است، نخستن علت را اطمینان از امنیت امتحانات نهایی دانش آموزان و افشاء سوالات نهایی در برخی مدارس عنوان کرد.
وی ادامه داد: چراکه در استان های مختلف و شهرستان های مختلف کشور مسئله امنیت امتحانات نهایی همواره مورد سوال بوده است و ما طبق گزارش هایی که داشته ایم هنوز این اطمینان وجود ندارد.
کبگانیان درعین حال اضافه کرد: البته خوشبختانه درطول دو سه سال اخیر با استفاده از تکنولوژی های جدید میزان افشا سوالات نهایی به صفر رسیده است و گزارشی قابل اتکایی که از سوی معاونین وزارت آموزش و پرورش ارائه شد، خود یک مقدار شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطمئن کرده است.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین یکی دیگر از دلائل لحاظ نشدن معدل دانش آموزان به صورت اثربخش در ورود به دانشگاه ها را، مسئله اطمینان از استاندارد بودن سوالات امتحانات نهایی ذکر کرد.
وی یکی از آسیب های موجود در امتحانات نهایی را نظام ناهماهنگ و ناعادلانه تصحیح بخصوص سوالات تشریحی عنوان کرد و افزود: چراکه این شیوه تصحیح و سلایق در استان به استان و معلم با معلم متفاوت که این مسئله نیز مرتفع شده است و با توزیع رندوم و توزیع سوال به سوال در کل کشور نظام تصحیح یکنواخت و عادلانه ای ایجاد شده است.وی ادامه داد:همچنین مصوب شد که آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز به میزان 40 درصد برای ورود به دانشگاه ها نقش داشته باشد و بخشی هم به ارزشیابی یا اندازه گیری استعداد و هوش و شخصیت شناسی اختصاص یابد.
کبگانیان تصریح کرد: مصوب شد که حد نصابی برای دروس عمومی ارائه شود،که البته با توجه به هر کد رشته این حدنصاب متفاوت خواهد بود.
وی گفت:دانشگاه ها نیز برای هرکد رشته می توانند حد نصابی را تعیین کنند، به طوریکه دانشگاه هایی که برای رشته های فنی مهندسی نیاز حداقلی به دروسی همچون ریاضی دارند، حد نصابی را می توانند اعلام کنند، البته قبل از شروع مراحل کنکور باید به شکل قطعی در شورای سنجش و پذیرش به تصویب برسد.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت:‌ وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت نیز بایستی به تدریج زیرساخت های لازم را برای پیاده کردن این سیاست ها انجام دهند.

شاخص نوآوری هنوز با اهداف نقشه جامع علمی فاصله دارد
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی شاخص نوآوری در دستور نخست جلسه امروز نقشه جامع علمی کشور گفت: طبق روال همیشگی گزارشی مربوط به کشور و حوزه بین المللی در حوزه علم بخصوص شاخص GII یا شاخص نوآوری ارائه شد.
شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) شاخصی است که هرساله در خصوص وضعیت و سطح نوآوری کشورها از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می شود.
کبگانیان افزود: در این شاخص از قبل ما بسیار ضعف و دارای اشکال بوده ایم که خوشبختانه با تلاش های چند سال اخیر مقداری بهبود یافته البته هنوز با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله دارد.
وی تصریح کرد: در سال 1397 شاخص نوآوری ما رتبه 65 بوده و در سال 1398 رتبه 61 یعنی 4 رتبه بالاتر رفتیم و بهتر شدیم، اما در سال 1399 یک افت داشتیم و به رتبه 67 نزول کردیم.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد:البته این مقدار افت شاید به دلیل مسائل مربوط به ویروس کرونا و وضعیت بودجه ای کشور بوده است.
وی اظهار کرد: در نشست امروز معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیشنهاد دادند که این موضوع در نشست های آتی ستاد بعنوان دستور اصلی جلسه در دستور کار قرار گیرد تا از سوی ایشان گزارش مفصلی در این حوزه ارائه شود که ما نیز بررسی این موضوع را در نخستین فرصت در دستور کار خواهیم گذاشت.
در کنکور سال گذشته دیپلمه­‌های ریاضی و فیزیک، علوم­ تجربی،‌ علوم ­انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 1398 یا 1399 و در نظام آموزشی جدید(3-3-6)‌ اخذ نموده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن­ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده­ بود، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم ـ سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید 3-3-6) به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به­ صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ شد.
همچنین آن دسته از دیپلمه ‌های ریاضی و فیزیک، علوم ­تجربی،‌ علوم ­انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 تا 1397 در نظام آموزشی قبلی اخذ نموده‌­ و امتحانات یک یا چند درس آنها به­ صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده بود مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم ـ سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم)‌ به­ میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تأثیر مثبت و داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم ­تجربی،‌ علوم ­انسانی و علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش­ دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-90 اخذ نموده‌ بودند و امتحانات یک یا چند درس آنها به­ صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزارشده­ بود مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش ­دانشگاهی (پایه دوازدهم ـ سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به­ میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تأثیر مثبت اعمال شد.
در مجموع میزان تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور سال 99 حداکثر 30 درصد  و به ­صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ  شد.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۸۳۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۵     ساعت: ۱۱ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024