صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

چه‌طور یک شب یلدای خانوادگی و به صرفه داشته باشیم؟

امسال در سبد خرید شب یلداست. هرجا که برویم و هر روز که به یلدا نزدیک بشویم یادمان می‌آید که امسال را باید دور از رسم و رسوم همیشگی یلدا یعنی دورهمی و بازدید و از دوست و آشنا بگذرانیم.

اما شب یلدا در هر حال از راه می‌رسد و خوب است امسال نوع متفاوتی از آن را تجربه کنیم. از آن انواعی که سال‌های بعد، خودش تبدیل به خاطره یلدایی بشود و در دروهمی‌های سال‌های بعد برای هم تعریف کنیم که یادتان هست سال 1399 یلدا را کنار خانواده خودمان دور از فامیل و آشنایان جشن گرفتیم و با تماس ویدئویی با هم صحبت کردیم؟ یادش به خیر. آن سال هم خیلی خوش گذشت.

اگر قرار است شب یلدای امسال را کنار خانواده خودمان برگزار کنیم، هم هزینه کمتری روی دوش‌مان قرار می‌گیرد و هم خیلی از خرید‌ها را به خاطر تعداد کم‌تر افراد و ذائقه‌های محدوتری که آن‌ها را می‌شناسیم، کمتر خواهد شد.

اینجا برای شما یک بسته اقتصادی و چند پیشنهاد برای یک یلدای خانواده‌محور و شاد در سال کرونا، جمع کرده‌ایم.

خوراکی‌هایی که فقط مخصوص یک شب نیستند

اسم شب یلدا با خوراکی و تنقلات پیوند خورده است. مخصوصا اگر در خانه بچه کوچک دارید، ذوق آن‌ها برای آجیل و شیرینی از بقیه بیشتر است.

از آنجایی که امسال به خاطر کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار است کمتر و فقط بنا به ضرورت از خانه خارج بشویم، خرید آجیل یا مراجعه به آجیل‌فروشی‌ها و قنادی‌هایی که ممکن است شلوغ باشند، توصیه نمی‌شود.

آجیل را به راحتی می‌شود از سفره شب یلدا حذف کرد. باور کنید اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما اگر توان مالی خرید آجیل را دارید، می‌شود به جای آجیل یا باسلق از پسته و بادام معمولی یا شور هم استفاده کرد. پیشنهاد به صرفه‌تر دیگر خرید آجیل‌های مخلوط است که در نوع شور و شیرین حتی در بعضی سوپرمارکت‌ها هم موجود است.

به جای شیرینی هم که نهایتا تا یک روز تازه می‌ماند، می‌توانید از بیسکوییت‌های شیرین یا چیزی که قناد‌ها به آن «کوکی» می‌گویند بخرید. این بیسکوییت‌ها ظاهر جذابتری از شیرینی‌های معمولی دارند و در رنگ‌ها و مدل‌های یلدایی هم به فروش می‌رسند. این بیسکوییت‌ها را می‌توان به صرفه‌تر برای تعداد افراد خانواده و نه به صورت کیلویی خریداری کرد. همچنین در صورت نگهداری صحیح تا مدت‌ها قابل استفاده هستند و بچه‌ها می‌توانند تا چندین روز بعد از شب یلدا هم، خوراکی یلدایی داشته باشند.

همه این موارد، شامل آجیل و بیسکوییت را می‌توان از چند روز قبل از طریق اینترنت سفارش داد تا حتی برای خرید این اقلام هم از خانه خارج نشویم.

انار و هندوانه، نماد‌های شب یلدا

حالا که فقط این یلدا را با اعضای خانواده می‌گذاریم برای انتخاب میوه بین اعضای خانواده نظرسنجی برگزار کنید. روی انار یا هندوانه به توافق برسید تا به این صورت یکی از میوه‌ها مانده و خراب نشود.

اگر دوست دارید برای شب یلدا میوه‌های دیگری هم داشته باشید، یک پیشنهاد به صرفه آماده کردن دیس میوه ورقه شده است. این کار در یک جمع خانوادگی از اسراف میوه هم جلوگیری می‌کند.

چه‌طور یک شب یلدای خانوادگی و به صرفه داشته باشیم؟ / به جای دورهم بودن، به یاد هم باشیم

خشک کردن میوه‌های پاییزی هم یک پیشنهاد اقتصادی دیگر برای یلدای خانوادگی امسال است. برگه‌های میوه‌هایی که مثل خرمالو یا سیب که در دستگاه، روی بخاری و رادیاتور و یا جلوی آفتاب خشک شده‌اند جلوه خوب و خوشمزه‌ای به سفره‌های یلدایی می‌دهند.

یادمان باشد اگر میوه‌ها را در فضای باز خشک می‌کنیم حتما حواسمان به مسائل بهداشتی باشد. روی میوه‌ها را با پارچه مناسب بپوشانیم تا آلودگی و ویروس روی آن‌ها نشیند.

پیشنهاد‌های هیجان‌انگیز یلدایی

یلدا یک مراسم شبانه است و به همین خاطر همیشه شام هم جزء تدارکات میزبان در این مراسم است. اما از آنجایی که تنقلات این مراسم هم زیاد است افراد یا شام را انتخاب میکنند یا تنقلات یا هر دو که عواقب چندان خوبی ندارد.

حالا که جمع خانوادگی است بهتر است برای شام ایده‌های متفاوت مخصوصا برای بچه‌ها داشته باشیم. سالاد انار یک سالاد کم هزینه و خوش رنگ و لعاب برای شام شب یلداست. اگر برای میوه هندوانه را انتخاب کرده‌اید با یک سالاد انار می‌توانید پای دانه‌های قرمز انار را هم به سفره باز کنید.

چه‌طور یک شب یلدای خانوادگی و به صرفه داشته باشیم؟ / به جای دورهم بودن، به یاد هم باشیم

اگر هم قصد دارید به عنوان میوه انار میل کنید، می‌توانید با آب هندوانه آبمیوه و اسموتی‌های خوشمزه درست کنید. کار تهیه این مواد با چند دانه انار و یا یک هندوانه کوچک هم راه می‌افتد.

یلدا همیشه بهانه‌ای بود برای دورهم بودن و دورهم بودن یعنی به یاد هم بودن. اما امسال به یاد هم بودن یعنی مراقب سلامتی هم بودن. از دور همدیگر را ببنیم، تلفنی و یا با تماس ویدئویی یلدا را به تبریک بگوییم، دورهمی امسال را با اعضایی که در یک خانه هستند برگزار کنیم تا سال‌های بعد برای هم تعریف کنیم که دور بودن از هم، اگرچه سخت بود، اما به بودن امسال در کنار هم با تنهای سالم می‌ارزید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۷۶۵۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲۹     ساعت: ۱ : ۵۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024