صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغمارفته ایران

رییس‌کل موزه ملی ایران یک ماه پس از بازگشت «آجرهای محوطه قلایچی بوکان» به کشور، از برگزاری نمایشگاهی با همین عنوان در آینده خبر داد و سفیر سوئیس نیز برای همکاری با ایران در زمینه استرداد دیگر آثار تاریخی به یغمارفته کشورمان اعلام آمادگی کرد.

 

49 آجر لعاب‌دار 2800 ساله و متعلق به محوطه عصرآهن سه در سایت «ماناها» در قلایچی بوکان، حدود یک ماه پیش از سوئیس به ایران بازگردانده شد. آجرها سال 1991 از ایران قاچاق و در بندری در سوئیس توقیف می‌شود، پس از آن‌که تعلق این آثار به ایران تایید می‌شود، در سال 2016 دادگاهی در سوئیس رأی به استرداد آن‌ها می‌دهد اما تحریم، بازگشت آجرهای لعابی به خانه را تا آخرین روزهای سال 2020 به عقب می‌اندازد.
حدود یک ماه پس از بازگشت این آجرها که در سکوت اتفاق افتاد، جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ دیداری با سفیر سوئیس در تهران داشت که با قدردانی از این کشور برای همکاری در بازگشت آجرهای محوطه قلایچی بوکان، یادآور شد: آجرهای بوکان متعلق به 900 تا 700 پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ مانا است و این اقدام به معنی بازگرداندن بخش مهمی از تاریخ کشور ایران به شمار می‌آید که به حمایت و صیانت بخشی از میراث بشری منجر شده است.
او سپس از برگزاری نمایشگاهی با عنوان «آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان» در موزه ملی ایران در آینده خبر داد.
نوکنده با اشاره به فعالیت‌های موزه ملی در سطوح داخلی و بین‌المللی، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی، موزه‌ها از بستر مجازی با یکدیگر مرتبط هستند و در همین راستا بسیار مشتاقیم تا همکاری‌های خود را با موزه‌های سوئیس گسترش دهیم، همانند گذشته که نمایشگاه «هفت‌هزار سال هنر ایران» در سوئیس برگزار شد.
رییس موزه ملی همچنین سفیر سوئیس در ایران را به شرکت در جشنواره مجازی اقوام ایرانی استان گلستان دعوت کرد تا فرهنگ محلی مناطق مختلف سوئیس در این رویداد فرهنگی معرفی شود.
مارکوس لایتنر ـ سفیر سوئیس در ایران ـ نیز بازگشایی موزه‌ها را پس از یک دوره تعطیلی ناشی از همه‌گیری کرونا تبریک گفت و بازگشت مجموعه آجرهای قلایچی بوکان را مایه مباهات و خرسندی کشورش دانست و اظهار کرد: این رخداد برای من و کشورم بسیار مهم و رضایت‌بخش است؛ چرا که بر این باوریم نگهداری آثار تاریخی ـ فرهنگی قاچاق و سرقتی در کشور سوئیس جایگاهی ندارد.
او با اشاره به تصمیم موزه ملی برای برگزاری نمایشگاه «آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان»، گفت: فرصت مناسبی است تا مردم از نزدیک این دستاورد بزرگ فرهنگی را بازدید کرده و سفارت سوئیس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد کرد.
لایتنر از پیشنهاد گسترش روابط و همکاری‌های موزه‌ای ایران و سوئیس استقبال کرد و افزود: برای نقش موزه‌ها در تامین صلح جهانی ارزش بسیاری قائلیم و سفارت سوئیس در فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری‌ موزه‌های دو کشور تلاش ویژه‌ای خواهد داشت.
سفیر سوئیس با بیان این‌که داوطلب ادامه فعالیت برای بازگشت آثار به یغمارفته تاریخی و فرهنگی ایران است، گفت: برای شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
حمید وکیل‌باشی ـ مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران ـ نیز در این دیدار، آمادگی خود را برای همکاری‌های مشترک موزه‌ای با همتایانش در سوئیس اعلام کرد. سفیر سوئیس نیز این موزه را یکی از زیباترین بناهای ایرانی دانست.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۵۲۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۹     ساعت: ۱۰ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
  • ٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 19 2024