صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فعلاً 'مدرنا' وارد نمی‌کنیم/ واردات واکسن 'فایزر' و 'جانسون‌اندجانسون' برای کادر درمان

مدیر کل اموردارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای واردات واکسن 'مدرنا' فعلاً برنامه‌ای نداریم، از استفاده از واکسن کرونای فایزر و جانسون اند جانسون به عنوان دوز بوستر کادر درمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی امروز در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت این است که "بهترین واکسن در دسترس‎‌‌ترین واکسن است" اظهار داشت: آنچه مهم است، ایمنی زایی واکسن‌ها است تفاوت واکسن ها در درصد ایمنی زایی آنهاست، اگر کسی بخواهد صبر کند به این امید که واکسن با برند خاصی را دریافت کند ممکن است در این بازه زمانی به کرونا مبتلا شود که عوارض بسیار زیادی خواهد داشت.

مدرنا را فعلاً وارد نمی‌کنیم

وی درباره واکسن فایزر و مدرنا و جانسون اند جانسون گفت: برای واردات واکسن کرونای "مدرنا" فعلاً برنامه‌ای نداریم؛ "جانسون اند جانسون" و "فایزر" را تأیید کرده‌ایم اما چون خوش قول نیستند خیلی روی آنها حساب باز نمی‌کنیم. اگر طرف خارجی به وعده خود عمل کند آن را وارد می‌کنیم.

استفاده از فایزر و جانسون اند جانسون به عنوان دوز بوستر کادر درمان

وی ادامه داد: اگر واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون وارد کشور شوند از آنها به عنوان دوز بوستر (یادآور) کادر درمان استفاده خواهد شد.

محمدی گفت: این واکسن‌ها را از کشورهایی به جز آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی وارد خواهیم کرد. فایزر و جانسون اند جانسون را از بلژیک و مقداری نیز احتمالاً از سایت آلمان تهیه می‌کنیم.

وی درباره علت تأخیر در تأمین واکسن اسپوتنیک‌وی افزود: واکسن کرونای اسپوتنیک بر پایه "آدنوویروس" است؛ به دلیل آن که سازمان جهانی بهداشت هنوز آن را تایید نکرده است و خط تولید این واکسن به مشکل خورده بود، نتوانستند واکسن مورد نیاز ما را تامین کنند.

تأثیر تولید داخلی واکسن کرونا بر واردات واکسن

وی درباره واکسن ایرانی کرونا تصریح کرد: الان داروی قارچ سیاه که دچار کمبود شده است به دلیل وارداتی بودن آن است؛ بنابراین تولید داخل همواره به ما کمک می‌کند. در حال حاضر واکسن‌های تولید داخل شامل برکت و پاستور مجوز گرفته‌اند و واکسن‌های فخرا، رازی و اسپایکوژن نیز ان‌شالله مجوز دریافت خواهند کرد. کل مراحل تولید این واکسن‌ها زیر نظر ما بوده است و من به عنوان ناظر واکسن‌های داخلی، از امنیت واکسن‌های ایرانی اطمینان خاطر بیشتری دارم، البته واکسن‌های وارداتی را نیز بررسی می‌کنیم ولی امکان این‌که برویم و خط تولید و GMP آن‌ها را بررسی کنیم وجود ندارد اما سازمان جهانی بهداشت آن‌ها را تایید می‌کند و ما نیز بر اساس مستندات، به واکسن‌های وارداتی مجوز می‌دهیم.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سیل واردات واکسن کرونا پس از تولید داخلی واکسن‌ها در کشور آمد، بسیاری از داروها نیز به این صورت است؛ تا زمانی که برای دارویی تولید داخل نداشته باشیم، طرف خارجی منتظر می‌ماند تا ما با آن‌ها برای واردات مذاکره کنیم و زمانی که تولید داخلی به ثمر می‌رسد، طرف خارجی از ما درخواست می‌کند که از آن‌ها خرید کنیم. الان در واکسن کرونا بی‌نیاز از واردات نیستیم اما قطعاً از واردات واکسن بی‌نیاز خواهیم شد.

علت کمبود آسترازنکا

وی درباره علت کمبود واکسن آسترازنکا گفت: ما فقط از یکسری منابع مورد تایید می توانیم واکسن آسترازنکا را وارد کنیم و آن منابع نیز به ما تنها چند میلیون دوز واکسن دادند.

73 میلیون دوز واکسن کرونا تأمین شده است

محمدی با بیان این‌که تاکنون 65 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است، گفت: با احتساب واکسن برکت، حدوداً 73 میلیون دوز واکسن کرونا را تامین کرده‌ایم که از این تعداد، 45 میلیون دوز تزریق شده است. ما می‌خواهیم 60 میلیون نفر از جمعیت هدف واکسینه شوند، در مورد واکسن کرونا جمعیت هدف، افراد زیادی را شامل می‌شود درحالی که درمورد واکسن انفلوانزا، گروه هدف ما کلاً دو میلیون نفر هستند. تاکنون بیش از 50 درصد جامعه هدف را علیه کرونا واکسینه کرده‌ایم. 
 

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۵۷۲
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۳۱     ساعت: ۱۱ : ۴۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024