صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

دیپلماسی با کی‌روش

سرمربی سابق تیم‌های ملی آلمان و ایالات متحده در آستانه دیدار حساس ایران و آمریکا در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی آغازگر جنگ روانی علیه فوتبال ملی ایران بود.

یورگن کلینزمن مهاجم سال‌های نه چندان دور فوتبال آلمان در دهه 90 میلادی به واسطه زندگی طولانی مدت در آمریکا و همکاری با فدراسیون فوتبال این کشور به عنوان یک چهره فوتبالی وابسته به ایالات متحده شناخته می‌شود و حالا اظهارات جنجالی این چهره آلمانی–آمریکایی در آستانه دیدار با تیم ملی ایران نشان‌دهنده جنگ روانی طراحی شده علیه فوتبال ملی ایران در آستانه دیدار حساس روز سه‌شنبه است.
کلینزمن که زننده یکی از دو گل تیم ملی آلمان در دیدار با ایران در جام 1998 فرانسه بود در ارزیابی خود از تیم ملی ایران و بازی این تیم با ولز به انتقاد از صحبت‌های مداوم کی‌روش و شاگردانش با داوری پرداخت و گفت: کارلوس واقعاً به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است، او در آمریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهانی صعود کند و درست قبل از جام جهانی با ایران به میدان آمد. جایی که قبلاً مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آنهاست. آن‌ها مدام روی گوش داوران خط و و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آن‌ها تأثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آنهاست،آن‌ها شما را از بازی خود خارج می‌کنند. نتیجه مسابقه با داور دیگر می‌توانست متفاوت باشد. بازیکنان ایران پنج نفری دور داور بودند و این به سود ولز نبود.

هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند
کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران در واکنش به صحبت‌های کلینزمن در صفحه شخصی خود نوشت: یورگن عزیز! تو من را کارلوس صدا ‌کردی بنابراین فکر می‌کنم بهتر باشد من هم تو را یورگن صدا کنم. حتی با وجود این که من را نمی‌شناسی، شخصیت من را با یک پیش‌داوری زیر سؤال بردی.

او ادامه داد: مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه در زمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ کس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند چرا که این مسائل در سطح ما نیست. حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان مهمان به کمپ تیم‌های ملی دعوت کنیم؛ با بازیکنان ایران آشنا شوی و از آنها درباره ایران، مردم ایران،‌ شاعران و هنرمندان، جبر (ریاضی) و تمام فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری و از بازیکنان ما بشنوی که چقدر آنها به فوتبال عشق می‌ورزند.
کی‌روش در ادامه نوشت: ما می‌دانیم که تو به عنوان یک آمریکایی-آلمانی از ما حمایت نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم و با وجود اظهارات توهین‌آمیز تو در بی.بی.سی که تلاش کردی زحمت، فداکاری و توانمندی ما را زیر سؤال ببری، ما به تو قول می‌دهیم که هیچ قضاوتی درباره فرهنگ،‌ ریشه و سابقه تو نداشته باشیم و همیشه از تو در بین خودمان استقبال می‌کنیم.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نوشت: در همین حال با تمام تمرکزمان می‌خواهیم تصمیم فیفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقیقات جام جهانی ببینیم چرا که انتظار داریم تو قبل از اینکه به کمپ ما بیایی، از این سمت استعفا کنی. توهین‌هایت نمی‌تواند در اتحاد تیم ملی خدشه وارد کند.

ادامه دیپلماسی کنشگر به سبک کی‌روش
واکنش کی‌روش نسبت به اظهارات کلینزمن را البته نمی‌توان تنها واکنش ساده سرمربی تیم ملی ایران در مقابل یک منتقد و دفاع از تیم ملی قلمداد کرد.کی‌روش در این دوره از رقابت‌های جام جهانی پیش از این هم مقابل جریان‌های سیاسی غربی و به طور مشخص دشمنان جمهوری اسلامی موضع‌گیری‌های صریحی داشت.
پاسخ روشن به سوالاتی در خصوص شرایط سیاسی ایران در مقایسه با بحران‌های غرب، حمله انگلستان به افغانستان و موارد نقض حقوق بشر ازجمله مواضع جالب توجه و در عین حال تاثیرگذار کی روش در این مسابقات بوده که شاید بیش از هر صدای دیگری شنیده شده است.
کارلوس کی روش پرتغالی، برخواسته از دنیای غرب با سابقه و تجربه سال‌ها فعالیت در انگلستان و روی نیمکت باشگاه مطرح منچستر یونایتد حتی سابقه هدایت رئال مادرید حالا نماد دیپلماسی موفق جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که رسانه‌های اروپایی را با چالش جدی مواجه ساخته است.اظهارات کی روش که سیاست ورزی مغرضانه جامعه غرب در جام جهانی فوتبال را زمین‌گیر کرده حتی خشم رسانه‌های ضد انقلاب را نیز به همراه داشته به طوری که شبکه سعودی اینترنشنال خشمگین از موضع‌گیری کی‌روش علیه ساوت گیت و کلینزمن، او را نماینده ولی فقیه در تیم ملی توصیف کرده است.

 

منبع: صبح نو

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۱۳۰
تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۸     ساعت: ۱۰ : ۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
  • ٢٨ شوال ١٤٤٥
  • May 07 2024