صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

حجاب‌استایل‌ها؛ بلای دین و حجاب

یک وجه مشترک دارند؛ حجاب. شال‌ها و روسری‌های رنگارنگ، چادرهای گران‌قیمت و تیپ‌های شیک و به‌روزی که حجاب را به‌ظاهر رعایت کرده‌اند. در فضای مجازی چندصباحی است کاروکاسبی‌شان رونق گرفته و نام مستعار «حجاب‌استایل» را برای خود گزیده‌اند. مدلینگ حجاب هستند؛ بلاگرهایی که زندگی شخصی‌شان را در فضای مجازی به نمایش می‌گذارند، مشابه همه بلاگرهایی که در حیطه‌های مختلف در این دنیای مجازی کارو‌کاسبی برای خود دست و پا کرده‌اند.

با پوشش کامل جلوی لنز دوربین می‌ایستند و تیپ‌های مختلف با حجاب را به نمایش می‌گذارند؛ مُدی که متاسفانه هر روز رنگ و شکلی تازه به خود می‌گیرد. در نگاه اول باحجاب به‌نظر می‌رسند اما رنگ و لعاب و تزئیناتی که انتخاب کرده‌اند سنخیتی با حجاب و سادگی ندارد. به ادعای خودشان تبلیغ حجاب می‌کنند اما سبک زندگی که تبلیغش را می‌کنند سنخیتی با ادعای‌شان ندارد. 

فضای مجازی مدت‌هاست زندگی جوامع بشری را تحت‌تاثیر خود قرار داده است؛ فضایی پر از آدم‌هایی که در حال آموزش آشپزی، روان‌شناسی و... هستند و حالا «حجاب‌استایل‌»ها آمده‌اند تا بخشی از این بازار را از آن خود کنند؛ بلاگرهایی که در ظاهر مُبلغ دین اسلام و پوشش حجاب هستند اما به‌واقع به دین آسیب می‌زنند. حجاب‌استایل‌هایی که شال‌ها و روسری‌های‌شان را به سبک‌های شیک سر می‌کنند و این شیک‌ بودن را آموزش می‌دهند گرچه داستان‌شان به همین آموزش ختم نمی‌شود و نظرات شخصی‌شان درباره مسائل مختلف دینی را پشت لنز همان دوربین‌ها بیان می‌کنند؛ راویانی که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند و احتمال این‌که اشتباهاتی را بازگو کنند و به دین آسیب بزنند، وجود دارد. حجاب‌استایل‌ها به‌دنبال امروزی کردن حجاب هستند؛ حجابی که با فلسفه حجاب در منافات است. بلاگرهایی که لباس‌های پُر زرق و برق با طرح‌های عجیب و غریب تن می‌کنند و از استایل‌حجاب  می‌گویند در حالی‌که این تیپ‌ها بیشتر عامل جذابیت‌اند تا حجاب.

زنگ خطر به صدا درآمده است
اربعین امسال حجاب‌استایل‌ها بیش از گذشته زنگ هشدار را به صدا درآوردند؛ زمانی که از تیپ‌های خاص‌شان برای پیاده‌روی اربعین گفتند، از این‌که عبا می‌تواند جایگزین چادر شود یا یک جوراب بلند می‌تواند جای شلوار و جوراب‌شلواری را بگیرد! درواقع حجاب‌استایل‌ها چندسالی است که با سوءاستفاده از حجاب تبدیل شده‌اند به فعالان و اثرگذاران فضای مجازی. در نگاه او مروج حجاب هستند با پوشش اسلامی اما به‌واقع جامعه مذهبی را هدف قرار داده‌اند به این بهانه که نسل جدید شیوه جدیدی از حجاب را می‌طلبد! مروجان حجابی که با آرایش‌های غلیظ و فیلترهایی که صورت‌شان بیشتر در آن خودنمایی می‌کند، از پوشش حجاب می‌گویند در حالی‌که از حجاب تنها پوشش موی سر را دارند و بس چون با لباس‌های لاکچری و میکاپ‌هایی که به چهره دارند در غالب ژست‌های‌شان سعی در جذب مخاطب دارند و بس. مسأله قابل تامل این است که سبک زندگی حجاب‌استایل‌ها با مصرف‌گرایی و لاکچری‌بازی گره خورده است و این یعنی تبلیغ نوعی از سبک زندگی که با اصل آنچه اسلام بر آن تاکید دارد در تضاد است؛ سادگی و آراستگی. 
     
تقلیدی کورکورانه
مدلینگ حجاب یا نوع جدیدی از تبرج و خودنمایی؟ البته  به باور عضو سابق شورای عالی فرهنگی، اجتماعی زن و خانواده، حجاب‌استایل‌ها نگاه تجاری به دین دارند. حد و حدود پوشش را رعایت می‌کنند ولی محتوای آن را نه و به‌دنبال خریداری نگاه دیگران‌اند. به گفته فرشته روح‌افزا چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که مدلینگ هم جنبه اقتصادی صنعت مد و پوشاک را رونق می‌بخشد و هم با توجه به حس تقلیدی مدلینگ، با نمایش لباس اسلامی در این قالب، می‌توان امید داشت نگاه‌ها به سمت آن برگردد! این عضو سابق شورای عالی فرهنگی، اجتماعی زن و خانواده می‌گوید: «مسأله‌ای که از آن غافل مانده‌ایم قرار دادن یک الگوی اشتباه پیش‌روی جوانان و نوجوانان در امر حجاب و رفتار‌های اجتماعی همراه با آن است. بسیاری از کلیپ‌های تبلیغاتی مزون‌ها که جای نمایش زنده لباس را برای آنان پر می‌کند همراه با رفتار‌های اجتماعی به دور از حیاست.»
     
تغییر ذائقه و سلیقه شهروندان
«حجاب‌استایل»ها نه تنها دین را در معرض آسیب قرار داده‌اند بلکه در آن سوی ماجرای‌شان خانواده را مورد هجمه قرار داده‌اند. زنان و دختران زیبارو با چهره‌هایی آراسته و آرایش شده که لباس‌های بلند و پوشیده را با روسری‌ها و شال‌های‌شان ست می‌کنند تا تبلیغی کرده باشند و درآمدی کسب کنند، در حالی‌که زیر پوست این تبلیغ در حال تغییر سلیقه جامعه هستند. درواقع حجاب‌استایل‌ها با این کارشان کانون خانواده را چه در مراحل قبل و چه بعد از ازدواج تحت تاثیر قرار می‌دهند. مدلینگ‌هایی با ظاهر و فیزیک ایده‌آل که زندگی شیکی دارند و این یعنی تغییر سلیقه و خواسته شهروندانی که دنبال‌کنندگان آنها هستند؛ زنان و مردانی که توقع‌شان همان ظاهر و فیزیک آراسته با همان شرایط ایده‌آل زندگی می‌شود. خواسته‌ای که با واقعیت زندگی شهروندان فاصله معناداری دارد، بنابراین در میان زنان باعث کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شود چون مدام در حال مقایسه خودشان با این مدلینگ‌ها هستند. 

تبلیغات ناصحیح
مدلینگ؛ به نمایش گذاشتن و بازار‌گرمی است. آدم‌هایی که با پوشش و آرایش خاصی کالایی را که می‌خواهند به خورد بیننده بدهند به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارند اما در این میان نکته حائزاهمیت نحوه ژست‌ها و حرکات در عکس‌ها و کلیپ‌های این حجاب‌استایل‌هاست. از آنجا که طرز راه رفتن و نشست و برخاست زن عامل جذب و جلب توجه می‌شود، مبانی خاصی در مورد حضور زن در تبلیغات بازرگانی وجود دارد که یکی از آنها ایجاد پیوند میان زن و جاذبه‌های جنسی اوست و در تبلیغ لباس اسلامی به این نکته باید توجه کامل کرد چرا که مرز باریکی بین این نوع رفتار‌ها با شکل صحیح تبلیغات وجود دارد. با وجود این بسیاری از مزون‌ها با توجیه این‌که به‌نوعی باید در چرخه اقتصاد و رقابت با دیگر مزون‌ها بمانند و لباس اسلامی را نمایش دهند، گاهی به‌راحتی اصولی را زیر پا می‌گذارند و با توجه به برداشت شخصی خود اقدام به تبلیغات می‌کنند و تاکنون نیز پژوهشی تاثیرگذار برای بومی کردن  این روش تبلیغاتی و ایجاد چارچوبی اجرایی که منجر به نظارت بر عملکرد مزون‌ها شود، صورت نگرفته است.

 

منبع: جام جم

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۴۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۰     ساعت: ۱۲ : ۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024