صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

حرکت کُند اداره تجهیزات در تعیین تکلیف سیاست‌های آینده

وز‌های پایانی سال هنوز سیاست‌های ارزی اداره تجهیزات سازمان غذا و دارو مشخص نشده است و واردکنندگان و تولیدکنندگان این صنعت همچنان بلاتکلیف هستند.

به گزارش سرزمین ارتباطات  از آنا؛ اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در حالی که به پایان سال 1402 نزدیک می‌شویم در بلاتکلیفی به سر می‌برد و این موضوعی نیست که از طرف مدیران این سازمان بتوان روی آن سرپوش گذاشت.

علاوه بر کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی که به گفته نمایندگان مجلس موضوعی چندعاملی است و مهم‌ترین بخش آن به عدم مدیریت درست بر بخش تأمین، تجهیز و توزیع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی برمی‌گردد، بد نیست به گفته‌های محسنی بندپی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در رابطه با مشکلات بخش تجهیزات پزشکی نگاهی داشته باشیم.

وی معتقد است: مشکل عمده ما ناهماهنگی، قوانین بسیار قدیمی و کهنه است و در بخش تجهیزات پزشکی از مدیریت ناکارآمد رنج می‌بریم، یعنی ما باید دست تولیدکنندگان را بگیریم، اما عملاً مقاومت می‌کنیم.

محسنی بندپی گفته است: در این حوزه همچنان مافیا در شبکه تجهیزات پزشکی وجود دارد. مجلس و دولت و حتی قوه قضائیه بر مبارزه با رانت‌ها و رانت‌خوار‌ها اصرار دارند، اما ردپای مافیا همچنان ادامه دارد و امیدواریم هم مجلس و هم دولت به این موضوع خاتمه بدهند.

این نماینده مجلس بار‌ها تاکید کرد: مشکل در بخش مدیریت تجهیزات پزشکی، فردی نیست؛ مشکل سیاست‌گذاری‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. تغییر افراد عملکرد یک سازمان را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه سیاست‌ها، راهبرد، برنامه‌ها و استراتژی‌های آن تغییر کند.

سال آینده با مشکل تأمین تجهیزات پزشکی روبه‌رو می‌شویم

مجید روحی نیاسر رئیس سابق انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری علم و فناوری آنا در رابطه با عدم تخصیص ارز به تولید کنندگان و واردکنندگان گفت: سال آینده با مشکل جدی در تولید و واردات کالا‌های ضروری در صنعت تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم شد.

روحی نیاسر افزود: تولیدکنندگان حدود 6 ماه زمان برای انجام ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز از دست می‌دهند و این جدا از پروسه‌های تحریم و دسته و پنجه نرم کردن با مشکلاتی که ذی‌نفع‌های خارجی ایجاد می‌کنند، است.

وی با بیان اینکه با این روش مدیریتی تولید تجهیزات پزشکی محدود می‌شود، گفت: با توجه به تحریم‌ها زمان تأمین گاهی تا یک سال هم طول می‌کشد. متاسفانه تولیدکننده مشکل نقدینگی دارد و سیستم بانک‌ها نیز انقباضی شده است و این موضوع روند تولید را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

رئیس سابق انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی گفت: با اوضاع تخصیص ارز امسال حتی اگر در چند ماه اول سال آینده رفع شود، قطعاً خیلی زود با مشکل تامین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی روبه‌رو خواهیم شد.

چرا شاهمرادی پاسخگو نیست؟

در حالی که سعید شاهمرادی رئیس اداره تجهیزات پزشکی سابقه خوبی در مدیریت این اداره دارد؛ اما هنوز چرخ‌های حرکتی برای تسریع حل مشکل تولیدکننده و واردکننده صنعت تجهیزات پزشکی کُند است. گویی وی هنوز تصمیمی جدی برای حل مشکلات این اداره ندارد؛ چراکه تصمیمات سال قبل نیز در این اداره اجرایی نشده است و همه چیز به روال قبل با همان مشکلات پیشین اداره می‌شود.

با این حال ابوالفضل چمن تاج مشاور شاهمرادی از انجام هر مصاحبه‌ای توسط خبرنگار آنا با رئیس این سازمان برای پاسخگویی به سوالاتی مبنی بر عدم تخصیص ارز توسط اداره تجهیزات پزشکی به فعالان این حوزه جلوگیری می‌کند.

تغییر برای بالارفتن رضایت ذی‌نفعان انجام خواهد شد

این در حالی است که سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو به خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در دوران مدیریتی‌ام دو مدیر کل در اداره تجهیزات پزشکی منصوب شده‌اند و این تغییرات برای بالابردن بهره وری است. سعید شاهمرادی از افرادی است که تجربه زیادی در مدیریت اداره تجهیزات پزشکی دارد و جلال غفارزاده با توجه به توانایی‌های که داشت در بخش دیگر وزارت بهداشت مشغول به فعالیت است.

وی افزود: طبیعتاً تغییر برای بالارفتن رضایت انجام خواهد شد. باید سرعت خدمات بالاتر برود و بخشی از خدمات برون سپاری شود تا رضایتمندی ذی‌نفعان بالاتر رود.

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۱۵۸۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۵     ساعت: ۱۱ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024