صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

باتلاق جنگ زمینی غزه برای اسراییل

یکی از موارد بسیار مهم در جنگ میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی ادعایی است که از سوی اسراییلی‌ها مبنی بر ورود زمینی به غزه مطرح می‌شود؛ ادعایی که روز اول مقامات اسراییلی روی آن پافشاری می‌کردند اما حالا می‌گویند که گزینه‌اش روی میز قرار دارد.

به گفته بسیاری از تحلیلگران ورود نظامی اسراییل به غزه آنها را به یک مهلکه و دام جدید می‌کشاند. یعنی فارغ از ابعاد فاجعه بار انسانی این قضیه که منجر به کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان فلسطینی می‌شود، این نبرد احتمالی شهری، نیروهای دو طرف را به جنگ تن به تن سوق خواهد داد و همین موضوع باعث کاهش میدان دید، افزایش خطر گرفتار شدن در کمین، عدم امکان تشخیص غیرنظامیان از سربازان و همچنین از حیز انتفاع افتادن خودروهای زرهی می‌شود.

طبق گزارشی که در این خصوص خبرگزاری یورونیوز منتشر کرده، حماس موقعیت دقیق تونل‌های خود را از حفظ است. برخی از این تونل‌ها احتمالا به تله‌های انفجاری تبدیل شده‌اند. آماده شدن برای جنگیدن در چنین زمینی به اطلاعات گسترده‌ای نیاز داردکه ممکن است اسراییلی‌ها نداشته باشند. همچنین نبردهای زیرزمینی مزیت تاکتیکی بزرگی را به نیروهای حماس و رهبری آن خواهد داد. بنابراین همه می‌دانند که این نبرد طولانی و دشوار و با تلفات فراوان همراه خواهد بود.

علاوه بر این مجله فارین پالیسی نیز طی گزارشی در این خصوص آورده است: هر چند بدون وجود نیروهای زمینی، رژیم صهیونیستی نمی‌تواند جنبش حماس را متوقف کند، اما این اقدام نیز برای آنها تضمین‌‌کننده پیروزی نیست، چرا که مستلزم تحمیل خسارت‌ها و تلفات سنگین به هر دو طرف جنگ خواهد بود.

در همین رابطه مجله نشنال اینترست در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات چند روز اخیر در سرزمین‌های اشغالی آورده است: جنگ یوم کیپور در سال 1973 که با حمله غافلگیر‌کننده مصر به اسراییل آغاز شد، 50 سال بعد این‌بار توسط گروه حماس برای آنها تکرار شد. حمله‌ای که در روز شنبه گذشته با شلیک 5هزار راکت و موشک و همچنین نفوذ نیروهای حماس به سرزمین‌های اشغالی همگان را بهت زده کرد.

از سوی دیگر میدل ایست‌ای نیز با اشاره به حمله شدید اسراییل به غزه و تخریب و کشتار گسترده‌ای که این حملات از مردم فلسطین و ساکنان غزه کرده است، می‌نویسد: این اولین‌بار است که پس از جنگ در سال 1948 که اولین نکبت و دولت اسراییل را ایجاد کرد، شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم. این صحنه‌ها برای اسراییلی‌ها بسیار بدتر از جنگ اعراب و اسراییل در سال 1973 است که 50 سال پیش رخ داد. در واقع شکستن حصار محافظت شده و نفوذ به اراضی اشغالی از سوی نیروهای حماس که منجر به اسارت گرفته شدن ده‌ها اسراییلی شد به نوبه خود حاکی از بدترین شکست اطلاعاتی اسراییل در طول تاریخ است. در واقع حماس با تاکتیک‌های بدیع خود اسراییل را غافلگیر کرده و اکنون سوال این است که چطور 33 گردان مستقر در کرانه باختری و مرز غزه قادر به کنترل مرزهای جنوبی نشده‌اند.

همچنین سایت المانیتور نیز روز گذشته در گزارشی آورده است: پس از حمله نیروهای حماس به اسراییل در روز شنبه، رژیم صهیونیستی دیگر آن اسراییل سابق نخواهد بود. در واقع آن اطمینان اسراییلی‌ها مبنی بر اینکه ارتش قدرتمند، آنها را در امان نگه می‌دارد، روز شنبه از بین رفت. در همین راستا در حالی که این روز به 11 سپتامبر اسراییل تعبیر می‌شود، دولت نتانیاهو با یک معضل بزرگ و اساسی مواجه است: اینکه در پاسخ به ضربه‌ای که متحمل شده غیر از بمباران مناطق مسکونی غزه، چه کار دیگری باید انجام دهد؟ آیا باید به صورت زمینی وارد غزه شود یا فقط به بمباران و موشک پراکنی ادامه دهد؟

در این میان در حالی که اکثر ناظران معتقدند به‌طور قطع ورود زمینی به غزه برای اسراییل هزینه‌های زیادی در بر خواهد داشت، یک منبع ارشد نظامی اسراییل به شرط آنکه نامش فاش نشود به المانیتور گفته که هر چند نیروی هوایی اسراییل قدرتمند است، اما صرف استفاده از این نیرو قادر به از بین بردن قابلیت‌ و توانایی نیروهای حماس نیست.

به همین دلیل است که مقامات سیاسی و نظامی اسراییل برای ورود زمینی به غزه دچار یک دوراهی و سردرگمی اساسی هستند و قصد دارند که دوباره با نشانه گرفتن انگشت اتهامات واهی به سمت ایران، صورت مساله را پاک کنند.

در این رابطه منبع نظامی اشاره شده در گفت‌وگویش با المانیتور تاکید می‌کند: حماس ما را غافلگیر کرده و وارد کردن اتهامات به ایران چیزی را تغییر نمی‌دهد. من شرایط نتانیاهو را به واسطه تحقیری که شده درک می‌کنم، اما هر چند که ایران بر حماس نفوذ دارد، اما آنها یک سازمان مستقل هستند که در حمله اخیر نیز مستقلانه عمل کرده‌اند.

از سوی دیگر اسراییل قادر به هضم کردن شکست اطلاعاتی خود از حماس نیست، چرا که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مصری‌ها پیش از این به اسراییل هشدار داده بودند اما به واسطه عدم تمرکز و نیز نادیده گرفتن هشدارها دستگاه اطلاعاتی اسراییل قادر به تصمیم‌گیری نبوده است. از این رو همزمان با اینکه اسراییل بیش از حد به فناوری نظامی خود مغرور شده بود، حمله روز شنبه نشان داد که حماس تجربیات زیادی را در طول سال‌های اخیر در نبرد با رژیم صهیونیستی آموخته و آنها را به درستی و دقیق به کار برده است. در همین راستاست که یک منبع دیپلماتیک به المانیتور توضیح می‌دهد: موفقیت حماس همه را شگفت‌زده کرده؛ آنها بیش از یک روز در سرزمین‌های اشغالی حضور داشتند و توانسته‌اند علاوه بر کشتن بیش از هزار نفر از اسراییلی‌ها در حدود 200 نفر از آنها را نیز به اسارت خود در آورند.

 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۶۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۰     ساعت: ۲۱ : ۲۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: برگزیده       زیرسرویس: برگزیده
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024