کد خبر :229547
رخنه خروج ارز در جنوب
انتشار نامه سرپرست یکی از گمرک های کشور در خصوص رویه رسمی واردات ته لنجی، خبر ساز شد.

سرپرست گمرک نخل تقی (از زیرمجموعه های استان بوشهر) به تازگی در نامه ای به تعاونی لنج داران، اعلام کرده که هر لنج دار از این پس می تواند محموله ای معادل 30 وانت بار را به عنوان ته لنجی یا کالای ملوانی بدون اعمال تشریفات رایج ترخیص کالاهای رسمی، از گمرک خارج کند.

با این حال، یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می دهد که ترخیص 30 وانت بار ته لنجی با گنجایش و وزن تقریبی هر وانت بین 2.5 تا 3 تن، به معنای این است که امکان ترخیص 90 تن کالا از گمرک بدون تشریفات گمرکی از این محل قانونی خواهد بود. کالاهایی که به احتمال زیاد درآن ها، کالاهای گروه چهاری (کالاهای غیرضروری) کم نیستند. به گزارش خراسان، موضوع کالاهای ته لنجی، بحث جدیدی نیست و شاید پاسخ بسیاری از سوالات در خصوص وجود کالاهای خاص در بازار به رغم ممنوعیت واردات آن ها باشد. پیشتر و در فروردین ماه امسال، رئیس کل بانک مرکزی در انتقاد از ورود کالاهای کره ای به کشور از مسیرهای غیر قانونی به رغم ممنوعیت واردات، گفته بود: مقامات کره پول‌های ما را نمی‌دهند به آن‌ها گفتم اگر ندهید دیگر اجازه نمی‌دهم کالا‌های سامسونگ و ال جی به ایران بیاید دیدم خیلی حساسیتی نشان ندادند. کالایشان را از طریق دبی (امارات) می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور می‌آید. همتی با انتقاد از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود: معنی ندارد اگر ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم و اقتصاد مقاومتی داریم باید جلوی این‌ها را بگیرند. در مقابل اما، خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت وگو با «جوان»، به ارتباط معیشت بخشی از ساکنان جنوب و تدوین آیین نامه ای در هیئت دولت در این خصوص خبر داده بود و احتمالاً اقدام اخیر نیز در راستای آیین نامه مربوط انجام شده است. درهر حال به نظر می رسد در صورت نبود نظارت بر واردات این کالاها، حفظ معیشت بخشی از مردم آن هم نه از راه تولید و ایجاد ارزش افزوده واقعی، بلکه رانت واردات کالاهای ممنوعه، به فشار بر بازار ارز و تولیدکنندگان داخلی منجر خواهد شد و بهتر این است که موضوع بهبود معیشت مردمان محروم این مناطق از راه صحیح اقتصادی آن دنبال شود.

 

منبع: تسنیم