کد خبر :232789
ترفندی برای ناامید کردن جاسوسان تلفن همراه
با ترفندی که در این خبر آمده است می‌توانید شخصی که در حال جاسوسی در تلفن شما است را زیر نظر داشته باشید.

شرکت آمریکایی اپل توانست برای اولین بار به سمت کشف عملیات جاسوسی روی کاربران آیفون خود حرکت کند. اکنون کاربران می‌توانند بدانند که آیا آن‌ها یک قربانی عملیات جاسوسی هستند یا خیر. آیا کسی در حال شنود آن‌ها است و به آنچه آن‌ها می‌گویند گوش می‌دهد؟ یا آنچه را که اتفاق می‌افتد توسط دوربین‌های آن‌های تلفن همراه ضبط می‌شود یا خیر؟

در سراسر جهان از برنامه‌های مشکوک به دزدی که برخی از کاربران با بارگیری آن‌ها روی تلفن‌های همراه خود درگیر می‌شوند، این ترس ایجاد می‌شود که کسی آن ها را نظارت می‌کند.  سپس بعضی از آن‌ها با نصب این برنامه‌ها  قربانی جاسوسی و عملیات استراق سمع می‌شوند که این امر باعث می‌شود دوربین‌های تلفن‌هایشان به کار بیفتد و ببیند و بشنوند که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

گزارشی که توسط روزنامه انگلیسی "The Sun" منتشر شد و توسط "Al Arabiya Net" مشاهده شد، نشان داد که آخرین به روزرسانی ارائه شده توسط "اپل" برای تلفن‌های "iPhone" که در آن "نقطه هشدار" جدید اضافه شده است تا هر زمان میکروفون یا دوربین فعال می‌شود، به کاربر هشدار می‌دهند.
بر اساس این گزارش، "این بدان معنی است که اگر هر برنامه‌ای تصویر و صدای شما را به صورت پنهانی ضبط کند، بلافاصله از آن آگاه خواهید شد". این بخشی از به روزرسانی جدید آیفون است، همانطور که در نسخه جدید سیستم عامل جدید به نام (iOS 14)، یک نقطه سبز در "گوشه سمت راست بالای صفحه هنگام فعال شدن دوربین‌ها است.

اگر میکروفون فعال باشد، رنگ نارنجی خواهد بود. با کشیدن انگشت به مرکز کنترل خود، بسته به اطلاعات موجود در سیستم عامل به روز شده و می‌توانید جزئیات برنامه مورد استفاده از میکروفون را مشاهده کنید.

"خورشید" در گزارش خود ادعا می‌کند که "در صورت سوظن به وجود چیزی، کاربر باید مجوز‌های برنامه را در تنظیمات بررسی کند، زیرا کاربر می‌تواند دسترسی به برخی از برنامه‌ها را به میکروفون یا دوربین منع کند و هر برنامه‌ای که کاربر به آن مشکوک شود یا باعث نگرانی او شود، قابل حذف است. شرکت آمریکایی اپل گفت که "حفظ حریم خصوصی یکی از حقوق اساسی بشر است و ذات هر کاری است که ما انجام می‌دهیم. "

وی افزود: به همین دلیل است که با سیستم عامل (iOS 14)، کنترل بیشتری بر روی داده‌هایی که به اشتراک می‌گذارند به کاربر و شفافیت بیشتر درباره نحوه استفاده از آن‌ها داده می‌شود؛ و او ادامه داد: "هنگامی که برنامه‌ای از میکروفون یا دوربین استفاده می‌کند، یک نشانگر در بالای صفحه شما ظاهر می‌شود. در مرکز کنترل، می‌توانید ببینید که آیا برنامه‌ای اخیراً از آن‌ها استفاده کرده است. "

و اپل می‌گوید که این تغییر تنها تغییری در حریم خصوصی نیست که به سیستم (iOS 14) اضافه شده است، به عنوان مثال، اکنون می‌توان به جای اشتراک دقیق مشخصات خود، موقعیت تقریبی را با یک برنامه به اشتراک گذاشت و این بدان معنی است که برنامه می‌تواند شما را نشان دهد. فروشگاه‌های اطراف - به عنوان مثال - بدون اینکه بدانید دقیقاً کجا زندگی می‌کنید.

نگرانی‌ها در مورد کاربران تلفن‌های همراه در سراسر جهان در مورد حریم خصوصی و اینکه آیا برخی از برنامه‌ها قدرت کار با دوربین یا میکروفون یا مشاهده محتوای تلفن را دارند، وجود دارد، در حالی که بسیاری از کاربران ادعا می‌کنند که برنامه "فیس بوک" تبلیغات مربوط به آنچه را که آن‌ها با صدای بلند صحبت می‌کنند را نشان می‌دهد؛ که سوظن گسترده‌ای در مورد حریم خصوصی را ایجاد می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران